ZX1.4i houdt in
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 22 november 2009 10:54 PM

Hallo allemaal!

ik heb een citroen zx reflex 1.4i van ‘94 en ik zit met een probleem, eigelijk 2.

1. als ik weg rij (bijv. bij huis) en ik schakel over naar de 2 en trap dan het gas wat steviger in houdt de motor even in en gaat dan wel gewoon weer als een speer.

2. als ik achteruitrij zonder gas te geven gaat dit heel soepel todat zo ineens het toerental weg zakt, zover dat de motor uitvalt. start ik hem dan opnieuw maakt de motor ineens meer toeren, hoeveel weet ik niet precies omdat ik geen toerenteller heb maar je kunt het duidelijk horen.

hij heeft ongeveer 105000 km gelopen en ik heb al verschillende dingen geprobeerd. zoals brandstof filter vervangen, luchtfilter vervangen en ecu gereset dmv de accupolen een tijdje los te gooien en daarna een hele tijd stationair te laten lopen. niks hiervan heeft geholpen.

ik hoop dat jullie tips hebben want ik mag heel graag in m’n zx rijden maar begin me er nu toch echt aan te ergeren.

alvast bedankt! gr. Henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 23 november 2009 09:12 PM
  [ # 1 ]

is nummer 2 ook koud? Hij ‘choked’ natuurlijk wel dus altijd kalm met t gas. Verder kan het gwoon een vuil probleem zijn. Vuil in de injectoren (middeltje in de tank doen), brandstof filter etc. Dan kan het ook nog zijn dat er iets is met de lambdasonde of stappenmotor. Even de ecu uitlezen kan ook van nut zijn want dan kan je eventuele foutmeldingen opsporen. Ik hoop dat je er wat mee kan. Een zx rijd inderdaad super heb ook een zx 1.4i rode reflex en gaat als een speer.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 23 november 2009 09:22 PM
  [ # 2 ]

bedankt voor je reactie!:)

nummer 2 is idd meestal koud, maar het is toch raar dat het toerental in een keer wegzakt? het is niet zo dat ie pardoes stil valt, hij zakt echt weg. en nummer 1 is altijd, warm of koud. ik heb ook al zo’n injectie cleaner gebruikt. was eventjes goed maar na een paar ritjes weer mis. ook na het resetten van de ecu leek het even goed te gaan. maar toch valt hij weer in z’n oude gewoontes:(

stappenmotor had ik ook al iets over gelezen op het forum maar deze heeft toch geen invloed tijdens het rijden? en of het de lambda sonde is weet ik ook niet zo zeker want dan zou hij toch een beetje moeten roetten of heb ik dit mis?

maar ik zal eens proberen om m’n ecu uit te lezen, meende dat daar ook al een topic over geplaatst is. ik hoop dat ik daar verder mee kom!

in elk geval super bedankt voor je reactie;)

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 24 november 2009 01:28 PM
  [ # 3 ]

volgens mij is smerige oude stappenmotor funest voor je motor prestaties gewoonweg omdat het mengsel niet meer klopt. Een kapotte lambdasonde kan ook zorgen voor en slechte loop. Eerst uitlezen en dan weer verder zoeken is het beste. er is inderdaar wel ergens een topic. Je kunt natuurlijk ook even langs de dealer om je ecu uit te lezen dat is wel de snelste oplossing.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 24 november 2009 02:20 PM
  [ # 4 ]

ja lijkt mij ook, ik zal binnenkort er even mee heen gaan! het injectiehuis is ook niet superschoon van binnen. wat is de beste methode om dit schoon te maken? met wasbenzine schoonspuiten en dan flink uitlaten dampen?

wederom bedankt voor je reactie!

mvg. Henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 24 november 2009 03:24 PM
  [ # 5 ]

je kunt het met van alles wel schoonkrijgen als het maar vettig spul kan schoonmaken. Dat ie er zo goor uitziet heb ik ook wel. Dit komt omdat de oliecarterlucht/damp erdoorheen komt en dus ook wel eens ietsjes olie. In dit topic hier gaat het over het wijzigen van de route.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 24 november 2009 03:32 PM
  [ # 6 ]

goeie tip! ik vondt het al een beetje vreemd dat de carterdamp weer bij het mengsel in komt. we hebben thuis een akkerbouw bedrijf en bij de trekkers zit er gewoon een pijp langs de motor naar beneden waar de carterdamp uitkomt, niks geen filter er tussen. ik ga eens op zoek naar zo’n olie opvang filter, het zal misschien niet de oplossing zijn voor m’n probleem maar is wel een behoud voor de motor en andere onderdelen denk ik.

bedankt voor je reply!

groeten, Henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 24 november 2009 06:45 PM
  [ # 7 ]

Ik zou maar beginnen met de stappenmotor schoon maken! Dat kan nooit kwaad.

Profiel  
 
reflex14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 25 november 2009 02:26 AM
  [ # 8 ]

Toen ik mijn zx 1.4i reflex kocht had deze hetzelfde probleem, al tijdens de proefrit. In de tweede versnelling hield hij in als je redelijk wat gas gaf, en in de derde versnelling was het ook nog een beetje te voelen. De verkoper heeft de bougies schoongemaakt en het was over, voor een paar dagen. Ik heb toen de bougies maar vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

En wat betreft de stappenmotor, het kan geen kwaad om deze schoon te maken natuurlijk. Maar dit apparaat is toch alleen om het stationair toerental te regelen en heeft toch geen functie tijdens het rijden? Hij raakt de gasklep niet meer aan als je het gaspedaal gebruikt.

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 25 november 2009 08:41 AM
  [ # 9 ]

ik ga van het weekend de boel eens serieus met wasbenzine bewerken. ook wil ik m’n olie vervangen voor semi syntetische olie en een lager peil. m’n oom is ook citroen fanaat en zij dat dit wil helpen met het oog op mijn vettige injectiehuis. de lambdasonde ga ik ook schoonmaken.

op reflex14: de stappenmotor wordt idd overruled door het gaspedaal. stationair heb ik nu ook geen problemen meer. maar toch wil ik hem goed schoonmaken.

ik zoek het nu zelf meer bij de map sensor. misschien is die wel aan vervanging toe.

ook kwam m’n oom nog met het idee om te chiptunen met het oog op een snellere reactie van de software op het commando van gas geven zeg maar.

in elk geval bedankt voor al jullie tips. ik zal binnenkort even een update plaatsen over mijn vorderingen.

Groeten, Henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 25 november 2009 09:45 AM
  [ # 10 ]

dat van die olie vind ik een beetje wazig. Gewoon voldoende olie erin en gaan. Dat van die bougies is een goeie dat kan het ook wel zijn. Hoe harder de motor draait hoe meer de bougie vonkt en als ie dat niet meer kan. Ben je voor een tientje klaar. De lambdasonde schoonmaken is niet echt van nut hij wordt door de gasssen toch weer vies.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 25 november 2009 07:01 PM
  [ # 11 ]

UPDATE:

ik had vandaag nog een momentje over en heb de stoute schoenen aangetrokken.

ik heb het injectiehuis grondig gereinigd met wasbenzine. ook de stappenmotor en map sensor heb ik aangepakt. en raad eens, het probleem is weg!!:D

nu even afwachten hoe lang hij dit volhoudt.

ik wou er semi syntetische olie opgooien met het oog op minder carterdampen.

mijn pijl zit nu op 90% zeg maar. m’n oom zij dat het niet verkeerd was om het pijl te laten zakken tot 3kwart. hij heeft gister nog wel genoemd waarom, maar dit is mij ontschoten.

annyway, eerst maar us afwachten hoe lang het goed blijft.

vrijdag een lange rit voor de boeg dus dat wordt een mooi dagje citroen toeren!

groeten, Henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 25 november 2009 09:18 PM
  [ # 12 ]

dat is mooi! nu hopen dat het weg blijft!

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook