Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
XBXG schreef:Vanmiddag is de BX dan toch over de 2 ton gegaan. Geen logische en mooie km-stand op de onderstaande foto, want de stand is 192.632. Aangezien de teller 7.368 km op een ander dashboard heeft gereden (met ook nog een tellerbreuk erbij), maakt dit dus: 200.000 km.
192632-7368=185264 volgens mijn zakjapanner
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Grappenmaker, hij rijdt toch niet achteruit?....
C15GrandVolume schreef:XBXG schreef:Vanmiddag is de BX dan toch over de 2 ton gegaan. Geen logische en mooie km-stand op de onderstaande foto, want de stand is 192.632. Aangezien de teller 7.368 km op een ander dashboard heeft gereden (met ook nog een tellerbreuk erbij), maakt dit dus: 200.000 km.
192632-7368=185264 volgens mijn zakjapanner
192632+7368=200000
LPG is uitgesloten. Aan de pomp betaal je wellicht de helft, maar je zit wel met een veel lagere actieradius. En Duitse steden ga ik uit principe al niet bezoeken.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
LPG is uitgesloten. Aan de pomp betaal je wellicht de helft, maar je zit wel met een veel lagere actieradius
Toch zou ik ‘t in dit geval wel overwegen. Een gasinstallatie voor zo’n primitief blokje heb je al voor minder dan 1000 euro, en als je de auto wat langer gaat houden verdient het zich makkelijk terug. En een beetje tank in de kofferbak levert toch wel 400 a 500 km actieradius op, da’s ook weer niet heel erg weinig.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
XBXG schreef:C15GrandVolume schreef:XBXG schreef:Vanmiddag is de BX dan toch over de 2 ton gegaan. Geen logische en mooie km-stand op de onderstaande foto, want de stand is 192.632. Aangezien de teller 7.368 km op een ander dashboard heeft gereden (met ook nog een tellerbreuk erbij), maakt dit dus: 200.000 km.
192632-7368=185264 volgens mijn zakjapanner
192632+7368=200000
Uit het rode gedeelte van de tekst maak ik op dat die kilometers er van afgetrokken zouden moeten worden, maar waarschijnlijk bedoel je dus iets anders dan ik denk te lezen…
Harm schreef:LPG is uitgesloten. Aan de pomp betaal je wellicht de helft, maar je zit wel met een veel lagere actieradius
Toch zou ik ‘t in dit geval wel overwegen. Een gasinstallatie voor zo’n primitief blokje heb je al voor minder dan 1000 euro, en als je de auto wat langer gaat houden verdient het zich makkelijk terug. En een beetje tank in de kofferbak levert toch wel 400 a 500 km actieradius op, da’s ook weer niet heel erg weinig.
Met LPG heb ik misschien een actieradius van 400 à 500 km.
Met een dieselmotor wordt de actieradius verdubbeld.
Als je dit afzet tegen de wegenbelasting, is het dus veel beter om diesel te gaan rijden.
Ik heb al heel lang geleden een berekening gedaan en LPG is absoluut uitgesloten. Ik heb 2 BX’en gehad op LPG en ik ergerde me suf aan het vele tanken. Vooral de verkrijgbaarheid van LPG is een ramp. Ik wil nóóit meer op zondagavond zonder LPG komen te staan. Wát een ramp.
Nee, de LPG/diesel discussie is voor mij al heel lang geleden gesloten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Met een dieselmotor wordt de actieradius verdubbeld.
Als je dit afzet tegen de wegenbelasting, is het dus veel beter om diesel te gaan rijden.
Ik heb al heel lang geleden een berekening gedaan en LPG is absoluut uitgesloten. Ik heb 2 BX’en gehad op LPG en ik ergerde me suf aan het vele tanken. Vooral de verkrijgbaarheid van LPG is een ramp. Ik wil nóóit meer op zondagavond zonder LPG komen te staan. Wát een ramp.
Nee, de LPG/diesel discussie is voor mij al heel lang geleden gesloten.
Wel jammer dat je die discussie sluit op basis van een heleboel dubieuze argumenten:
- 400 a 500 km is niet zo gek veel minder dan de 600 tot 700 die je op benzine kunt doen
- LPG kun je echt overal tanken, behalve bij onbemande pompen. Ik heb 2 jaar LPG gereden en nog nooit op benzine hoeven rijden
- zelfs een XM V6 met ringtank (300 km) heeft nog nooit op benzine hoeven rijden, dus verkrijgbaarheid is echt niet moeilijk
- een fatsoenlijke BX (die je nu hebt) rijdt ook nog altijd op benzine, zonder LPG komen te staan komt dus hooguit een paar km voor tot je weer bij een lpg-pomp komt
Misschien is LPG ook niet helemaal ideaal, maar ten opzichte van een dieselombouw heb je wel wat voordelen:
- inbouwen door een gasboer, inclusief garantie
- geen motorwissel met kans op extra ellende en kosten en beunhazerij
- een dieselombouw komt er toch nooit van…
Ik snap je redenering Harm, maar als ik 1000 euro op de plank had liggen had ik het wellicht overwogen. Helaas zal dat de komende jaren er niet van komen, dus moet ik naar betere alternatieven zoeken.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Oke, da’s dan wel weer een goed argument
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
En Wouter heeft idd wel een punt. Ik heb het eens nagerekend, met de MRB tarieven van Noord-Holland. De brandstofprijzen kunnen best niet helemaal kloppen, voor de benzine ben ik bijv. uitgegaan van de goedkope Argos pomp bij mij in de buurt. Ik ga uit van een jaarkilometrage van 30000. Berekening:
benzine
30000km / 13km/l * 1,35euro= 2307,69 * 1,35= 3115,38 euro brandstofkosten per jaar.
MRB/jaar= 252 euro
kilometerprijs: (3115,38 + 252)/30000= 0,112346
gas
30000km / 10km/l * 0,59euro= 3000 * 0,59=1770 euro brandstofkosten per jaar
MRB/jaar= 832 euro
kilometerprijs: (1770 + 832)/30000= 0,0867
diesel
30000/ 18km/l * 1,05= 1750 euro brandstofkosten per jaar
MRB/ jaar= 776 euro
kilometerprijs: (1750 + 776)/30000= 0,0842
En dan blijkt diesel toch nog goedkoper te zijn. Maar de verschillen zijn zo klein dat een mee- of tegenvallend verbruikscijfer de verhouding al kan veranderen. Op jaarbasis scheelt het wel enkele honderden euro’s t.o.v. benzine. De keuze is dan inderdaad niet zo makkelijk, op benzine doorrijden is dan ook een optie. Maar als er nog langer dan een jaar 3 met deze auto wordt doorgereden is gas alsnog een goede optie. Anders is Wouter met een dieseltje beter uit. Jammer voor dit mooie blauwe apparaat.
NB: bedenk wel dat het onderhoud aan een diesel best eens wat duurder kan uitpakken dan dat van een 1400 TU. En dan wordt het voordeel al snel weer teniet gedaan.
Hoezo is het onderhoud aan een diesel duurder? Verklaar nader of ga door naar Start
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dieseltje moet wat vaker verse olie? (7500 km) En meer filters enzo? Kan verder ook niks bedenken.
nee idd, geen flauwe bougies en verdeelkappen etc. En mijn dieseltje consumeert elke 1000/1500 km een litertje olie, dus op 5 a 6000 heb ik er eigenlijk al weer ververst. Doe er elke 10.000 fris oliefiltertje in, maar meer ook niet. Dus kan niet helemaal verzinnen wat er nog meer t.o.v. benzine aan onderhoud extra gepleegd moet worden. Mijn ervaring is in al die jaren dat een goede diesel eigenlijk voordeliger is.
@Winnetou: mooie en duidelijke berekening. Thanks!
Naast alle eerder aangegeven voordelen van een diesel t.o.v. een benzine-BX, is natuurlijk ook bekend dat de dieselmotoren zeer betrouwbare motoren zijn, die vaak vele tonnen kunnen rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien heb ik me niet goed uitgedrukt; een diesel KAN duurder zijn. Van een TU-tje kan je makkelijk zelf kleppen stellen, bougietjes vervangen of -indien met verstand- prutsen aan een carburateur. Een diesel heeft eigenlijk nooit wat, maar als je brandstofpomp problemen heeft ben je toch behoorlijk aan de beurt. En andere zaken, zoals kleppen stellen en distririem vervangen vergen toch iets meer deskundigheid dan bij die TU. Maar krijg nu niet de indruk dat ik een diesel onbetrouwbaar wil noemen, integendeel: ik heb nu zo’n 130000 km in ruim 7 jaar tijd met een en dezelfde turbodiesel gereden, en het enige probleem die ik had met de motor betrof het koelsysteem. De rest -verstuivers, voorgloeibougies etc.- is gewoon onderhoud. Ik ben er dan ook nog nooit mee blijven staan, en ondanks dat ik net aan zo’n 15 a 17000 km per jaar rij wil ik haar echt niet missen.