S1 v6 12v: des te koeler des te moeilijker om te starten
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 24 november 2009 08:05 AM

Het gaat over een v6 12v automaat uit ‘91. s’Zomers / bij warm weer start ze ineens. Maar naarmate het kouder wordt, is het nodig om er gas(pedaal) te geven bij het starten - anders is het veel “crank”, geen start. Benzine toevoer e.d. prima. Met je voet lichtelijk toch houdend om het gaspedaal start ze wel, maar de rpms varieen best veel tussen laag en hoog (misschien 500 rpms) tot dat ze na enkele minuten warm is, en loopt ze weer gelijk.

Als je haar weer wil starten binnen enkele uren is er niks aan de hand, maar als het weer een overnachting wordt is het vervolgens moeilijk starten.

Komt dit bekend voor? Enige ideeen? Ze heeft nog geen 70K kms, bougies zien er niet slecht uit, accu is fit enz….

alvast bedankt!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 november 2009 09:39 AM
  [ # 1 ]

Ik ken niet de details van de V6, maar het lijkt mij dat de verrijking voor bij een koude start niet goed werkt. Sensor, koudstartinjecteur (als een XM die heeft)?

Je computer uit (laten) lezen zou wel eens het antwoord kunnen opleveren.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 01 december 2009 09:32 PM
  [ # 2 ]
Brian schreef:

Ik ken niet de details van de V6, maar het lijkt mij dat de verrijking voor bij een koude start niet goed werkt. Sensor, koudstartinjecteur (als een XM die heeft)?

Je computer uit (laten) lezen zou wel eens het antwoord kunnen opleveren.

Is het wel zeker dat er een ‘cold start sensor’ op de S1 XM v6 12v zit? Monteur kan niks vinden. Helaas was de toverdoos ook geen uitkomst - het weigert om uit te lezen (dubbel pin aansluiting, niet 30 pin, wel met instrukties erbij in het Engels). En bevindt zich de Bitron doosje wel degeljk bij het handschoenkastje? Kan hij ook niet vinden…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 december 2009 09:35 PM
  [ # 3 ]

Een XM V6 heeft géén koude start-sensor of koude start-injector. Alles word door het motormanagement-systeem bekeken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 december 2009 09:39 PM
  [ # 4 ]

Dat motormanagement meet toch wel ergens een temperatuur, aan de hand waarvan die het mengsel bij regelt?
Of zit ik er helemaal naast?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 01 december 2009 09:44 PM
  [ # 5 ]
waterman schreef:

Een XM V6 heeft géén koude start-sensor of koude start-injector. Alles word door het motormanagement-systeem bekeken.

Bedankt voor de opheldering - zal ik doorgeven aan Mr. Monteur.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 01 december 2009 11:23 PM
  [ # 6 ]

Als later het motormanagement systeem gecontroleerd is en weer goed werkt maar daarna nog steeds slecht koud start, zou je een 5W40 of nog dunnere en veel duurdere 0W40 motorolie kunnen proberen. Wat voor motorolie zit er nu in?

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 december 2009 12:11 AM
  [ # 7 ]

Tja , zit weer aan de stappenmotor te denken, hoewel die een storingscode 22 zou moeten geven.
Lees dit draadje even door , wie weet :
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202513/
Verder regelt de Lambdasonde( foutcode 51, maar geeft ìe niet altijd) de CO2 verhouding en is dus belangrijk voor je motormanagement .
Spanning op de stekker wisselend tussen 0 en 1 V. bij warme motor.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 02 december 2009 12:43 AM
  [ # 8 ]
Citrophile schreef:

Als later het motormanagement systeem gecontroleerd is en weer goed werkt maar daarna nog steeds slecht koud start, zou je een 5W40 of nog dunnere en veel duurdere 0W40 motorolie kunnen proberen. Wat voor motorolie zit er nu in?

Daar zal het niet aan liggen. In beide Xmen gebruik ik Mobil 1 15W50. Zo koud is het hier ook niet!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 02 december 2009 12:47 AM
  [ # 9 ]

In de 24v zou ik toch echt minimaal 5W40 gebruiken ivm de nokkennas constructie, zelf gebruik ik Mobil 1 0W40. In de 12v is een 5W40 geen luxe, het houdt de motor beter schoon.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 02 december 2009 12:54 AM
  [ # 10 ]
Dirk de Pirk schreef:

Tja , zit weer aan de stappenmotor te denken, hoewel die een storingscode 22 zou moeten geven.
Lees dit draadje even door , wie weet :
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202513/
Verder regelt de Lambdasonde( foutcode 51, maar geeft ìe niet altijd) de CO2 verhouding en is dus belangrijk voor je motormanagement .
Spanning op de stekker wisselend tussen 0 en 1 V. bij warme motor.

Heb zojuist het draadje over de stappenmotor gelezen - misschien wel het euvel? Heb toevallig een nieuwe lamdasonde mocht dat het zijn. Geef ze beide ff door aan Danny—alvast bedankt!

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 02 december 2009 12:56 AM
  [ # 11 ]
Citrophile schreef:

In de 24v zou ik toch echt minimaal 5W40 gebruiken ivm de nokkennas constructie, zelf gebruik ik Mobil 1 0W40. In de 12v is een 5W40 geen luxe, het houdt de motor beter schoon.

Bedankt voor de tip.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 02 december 2009 12:58 AM
  [ # 12 ]

Een vervuilde stappenmotor zou best de oorzaak kunnen zijn van het slecht koud starten. De lambda sonde werkt pas als die op temperatuur is, hiervan verwacht ik niet dat dit invloed heeft op het koud starten.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 02 december 2009 01:08 AM
  [ # 13 ]
Citrophile schreef:

Een vervuilde stappenmotor zou best de oorzaak kunnen zijn van het slecht koud starten. De lambda sonde werkt pas als die op temperatuur is, hiervan verwacht ik niet dat dit invloed heeft op het koud starten.

Bedankt, en is doorgegeven aan Danny the Wrench - denk dat ie pas vanavond weer aan het klussen is met de XM.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 december 2009 02:23 AM
  [ # 14 ]

Lambda idd niet logisch Citro nu ik er zo over nadenk.
Dan gaat`ie meestal ook meer verbruiken.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook