Ik zag je GSA (gisteren, of was het vandaag?) bij Ype Kramer. Ziet er mooi uit, hoor.
Ik was daar om keerringen voor mijn AX’je te halen.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wauw, een heuse spot!
Ik ben daar gistermiddag idd geweest voor nieuwe rateltjes en nog wat klein grut. Prima service daar trouwens, maar dat is off topic.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even een vraagje:
Heeft iemand een fotootje van de vuldop en de peildop van een GSA 5-bak? In de handleidingen staan alleen de automaatbakken afgebeeld en ik wil toch even zeker weten welke ik moet hebben.
En welke bakolie vinden jullie de beste keuze?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De vuldop en peildop zijn hetzelfde en zitten aan de zijkant van de bak.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je bent gespot!
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4176574,4207457#msg-4207457
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij is dit plaatje vanochtend genomen… ze staat meestal netjes in een van de vakjes ernaast maar die waren gisteravond allemaal bezet. Toen heb ik d’r even in dat hoekje achter die pilaar gezet.
Wie weet waar ie moet zoeken kan Geeskje trouwens ook vinden op Google Streetview…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het plan was om morgen Geeskje een sopbeurtje te geven en dan bij m’n ouders de garage in te schuiven… Heb je ineens dit: (zie foto’s)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een nachtje later…
Het sopbeurtje moet nog maar even wachten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vandaag eindelijk eens mooi dooiweer zodat, na vier weken geduldig buiten te hebben staan wachten, de tuinslang met lauw water over Geeskje heen kon. Even rustig schoongemaakt met water (voor wax e.d. is het te koud), afgedroogd en daarna heb ik d’r binnen gezet. Daar kan ze nu rustig opdrogen.
Voordat iemand ongerust wordt: Geeskje heeft geen pekeldrap gezien, alleen de sneeuw die rechtstreeks van boven kwam. Eigenlijk gewoon schoon water dus. Ik ben dan ook geen drama’s tegengekomen bij het schoonmaken.
Na de winter ga ik er wel weer even met de tectylbus bijlangs want in de wielkasten en op de dorpels kwam bij het schoonspuiten de witte lak alweer tevoorschijn. Gelukkig nergens roestbruine randen en plekken. De plekjes die tevoorschijn kwamen waren al bekend. B.v. op de achterklep en onderaan het achterste rechter spatbord. Niet rot, wel toe aan onderhoud.
Voor een GSA is ze nog steeds in een extreem roestloze staat.
Dingen die ik de komende tijd ga doen:
- Raammechanismen repareren (metaal op glas lijmen blijft een uitdaging)
- Carburateur reviseren (ik wil van dat domme dode puntje af in het optrekken nu ik in twee andere GSA’s heb gereden die dat niet hebben) Verder is ze motorisch uitstekend. Het was na vier weken stilstaan starten en lopen, geeneens dikke walmen. Prachtspul…
- Achterbank plaatsen (want een bruine pallas-bank is altijd nog beter dan een vergane bank met lelijke hoes)
- De andere drie velgjes witspuiten. Er zitten nu de velgen van de Draak onder.
- Aandachtspuntjes qua roestvorming oplossen.
Na de winter:
- Veerbolletjes laten vullen
- Opnieuw uit laten lijnen
Ik denk niet dat Geeskje voorlopig nog naar buiten komt. Ze zal dus ontbreken op de komende bijeenkomsten. Daar zal Pekeltje de honneurs waarnemen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Op GoogleMaps staat ze nog steeds buiten…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Geeskje is vandaag voor de tweede keer op rij goedgekeurd zonder opmerkingen!
Het ritje naar de keuringsplek was meteen ook het eerste sinds half december. Even doorstarten om de naft naar het blok te pompen en daarna meteen aanslaan en lopen. Bruuul! Wat een totaal ander geluid… En de eerste indruk na bijna vier maanden: wauw! Snelle auto vergeleken met de 1130’jes. Ook vrijwel direct zonder choke rijdbaar en geen schokje meer te bekennen, ook niet bij plankgas. Het schoonmaken en opnieuw afstellen van de carb. heeft blijkbaar geholpen en anders komt het wel weer terug.
Het stationair toerental heb ik aan de lage kant afgesteld. Volgens mij rond de 600 rpm. Maar ze blijft mooi egaal lopen alsof er niks aan de hand is. Je hoort haar binnen bijna niet eens lopen bij stationair. Het resulteert wel in snel afslaan als je zonder gasgeven de koppeling op laat komen. Logisch.
Enige geconstateerde minpuntje is dat het druklager - ik denk dat dat het is - soms een stom kreunend geluid maakt (resonantie) als je de auto vrij laat lopen met het koppelingspedaal ingetrapt. Was al langer zo. Dat euvel is wel snel gekomen want die koppelingsset zit er nog geen 10.000 km onder… Nou ja, het koppelt nog prima. Het lager draait volgens mij te soepel waardoor het kreunerige geluid ontstaat. We zien wel hoe lang dat nog goed gaat. Misschien helpt het als ik er wat vaselinesprayzooi op spuit… Ik weet alleen niet of ik daar bij kan komen zonder de plaat ook vet te maken.
En uiteraard liggen er nog steeds wat aandachtspuntjes te wachten, zoals de raammechanieken, de haperende lichtschakelaar en de toerenteller. Ach, dat heeft ook niet echt haast. Wat ik wel ga doen voordat ik er weer in ga rondtuffen is het vervangen van de bakolie en de gewone olie. Spul staat al klaar, nu nog even zin maken… De komende weken blijft Geesk’ in elk geval nog wel even warm binnen staan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Gefeliciteerd met de apk
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gefeliciteerd met je APK! Weer een jaartje karren met die hap .
Ik weet niet of ik nu onzin uitkraam maar heb ooit eens gelezen dat een te laag stationair toerental slecht is voor de smering van het blok. De oliedrukdruk schijnt dan te laag te zijn. Aan de andere kant, als het olielampje niet brandt is er volgens mij niet zo veel aan de hand.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het heeft minder met de oliedruk te maken, maar inderdaad: Bij heel laag stationair toerental komt de lagersmering in gevaar (de zogenaamde hydrodynamische smering heeft een minimum snelheidsverschil nodig tussen as en lager).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb al even een halve slag extra gegeven aan de stationairschroef. Het viel me gewoon op hoe mooi rustig ze bleef lopen ondanks dat lage toerental, zonder brandend of knipperend olielampje trouwens.
Heeft iemand misschien nog ideeën over dat zielige kreungeluid? Dat verprutst het auditieve plezier wel een beetje, al is het lang niet altijd aanwezig. Het lijkt nog het meeste op een ruitenwisser dat over een droge ruit wrijft, maar dan constant. De toonhoogte verandert niet bij meer of minder toeren, vandaar dat ik vermoed dat het een resonantie is en geen aanslepen van iets. Komt het iemand bekend voor?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30