Marten, hoe zat het ook al weer? Jij bent de man van het samenstellen van bakken…(volgens Pytrik)
Kan ik met een 1600 bak en een eindoverbrenging van een 2l xm, een lekkere soepele bak maken voor in mijn 2literteezetie (met een lange vijf)? Ik heb een kapotte GTI-bak al geprobeerd… twee dagen voor de deur, de pakeerplaats liggen vervuilen… met NUL als resultaat… maar goed nu een maand later wil ik het wel weer proberen!
Groeten,
Dennis Terpstra (20TZI)
16trs,16tgi-break, 14re, 19GTI, 19TGD-break een 16TZI(of moet ik zeggen een 20TZI) en nog een 16 TZI…. thans een TZD turbo en een 405 GRE Diesel
20TZI
Je hebt het hier over een BX ?
Die zijn er alleen in 1.9 Tzi (GTI e.d.)
Of hebben we het hier alweer over een nieuw project
De 2 L *Xantiamotor* in een BX ?
Bram schreef:20TZI
Je hebt het hier over een BX ?
Die zijn er alleen in 1.9 Tzi (GTI e.d.)Of hebben we het hier alweer over een nieuw project
De 2 L *Xantiamotor* in een BX ?
Volgens mij gaf de poster ook al aan dat het een 2.0 liter motor uit de XM betreft….
Bram schreef:20TZI
Je hebt het hier over een BX ?
Die zijn er alleen in 1.9 Tzi (GTI e.d.)Of hebben we het hier alweer over een nieuw project
De 2 L *Xantiamotor* in een BX ?
Nieuwe tijden, nieuwe BX’en
Als je op Citromobile bent geweest, heb je em kunnen zien
uhhh…
Bram het gaat om deze auto…. dan weet je het wel!
16trs,16tgi-break, 14re, 19GTI, 19TGD-break een 16TZI(of moet ik zeggen een 20TZI) en nog een 16 TZI…. thans een TZD turbo en een 405 GRE Diesel
WYD schreef:Bram schreef:20TZI
Je hebt het hier over een BX ?
Die zijn er alleen in 1.9 Tzi (GTI e.d.)Of hebben we het hier alweer over een nieuw project
De 2 L *Xantiamotor* in een BX ?Nieuwe tijden, nieuwe BX’en
Als je op Citromobile bent geweest, heb je em kunnen zien
GESPOT!!!! :photo
16trs,16tgi-break, 14re, 19GTI, 19TGD-break een 16TZI(of moet ik zeggen een 20TZI) en nog een 16 TZI…. thans een TZD turbo en een 405 GRE Diesel
DennisTerpstra schreef:uhhh…
....foto…..Bram het gaat om deze auto…. dan weet je het wel!
Ik wist (nog) niet van het bestaan van deze 2.0 tzi af
Nu wel dus.
Mooi man…....het wachten is nu alleen nog op een BX V6 24v
Yippie
Hij dot ut weer!!!!
De bak was helemaal niet stuk…. daar vreesde ik wel even voor!!!
zeker als je weet waar ie vandaan kwam….
zal ik het dan toch maar vertellen???
ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops:
Ik had de lange as uit de bak getrokken, iets te hard, dus was ie uit de homokineet gevallen… hoes stuk…
Dus maar een andere as uit het rek gepakt!!!
16trs,16tgi-break, 14re, 19GTI, 19TGD-break een 16TZI(of moet ik zeggen een 20TZI) en nog een 16 TZI…. thans een TZD turbo en een 405 GRE Diesel
bij die nieuwe as moesten ook nog wat naaldjes bij elkaar gezocht worden, aangezien deze in 2 delen was opgeslagen in dat magazijn…....
Maar het draait weer magnefique, en eem stuk rustiger dan met de XM bak eraan. 3700 toeren bij 120km/uur is niet verkeerd dacht ik, met de standaard versnellingsbak van een GTI dus.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Bram schreef:DennisTerpstra schreef:uhhh…
....foto…..Bram het gaat om deze auto…. dan weet je het wel!
Ik wist (nog) niet van het bestaan van deze 2.0 tzi af
Nu wel dus.
Mooi man…....het wachten is nu alleen nog op een BX V6 24v
Daar is over nagedacht, toen er een goedkope V6 op het xantiaforum te koop verscheen Maar het volgende project, nadat de d12 break rijdt, zal de BX 20 tri turbo ct break zijn
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Wat is dat toch met al die ‘dikke’ blokken in Bixjes…..
Keep up the good work!!
Test
Re: bakje samenstellen voor mijn BX20TZI (bleu olympe) gnagn
DennisTerpstra schreef:
Marten, hoe zat het ook al weer? Jij bent de man van het samenstellen van bakken…(volgens Pytrik)
Kan ik met een 1600 bak en een eindoverbrenging van een 2l xm, een lekkere soepele bak maken voor in mijn 2literteezetie (met een lange vijf)? Ik heb een kapotte GTI-bak al geprobeerd… twee dagen voor de deur, de pakeerplaats liggen vervuilen… met NUL als resultaat… maar goed nu een maand later wil ik het wel weer proberen!
Groeten,
Dennis Terpstra (20TZI)
Hmm ik mis wel eens een draadje merk ik! Trouwens, ik heb je creatie ook niet gespot op Citromobile!
Ik ken helaas niet alle eindreducties. Wat je eerst moet weten zijn de eindreducties van de donorbakken. ik heb zelf een excel sheet om dan de snelheden uit te rekenen. Op verzoek kan ik die wel mailen
Eindreducties kun je halen uit de werkplaatshandboeken. Vraagbaak is meestal geen goede raadgever, staan fouten bij.
Ik heb overigens al wel het een en ander gedocumenteerd staan aan tandwielcombinaties.
Vervolgens moet je zelf met een dikke natte vinger kijken naar het toerental waarbij het max. vermogen vrijkomt. Deze moet in de 5 ong. bij de snelheid liggen die theoretisch gehaald moet kunnen worden.. Ga af op de topsnelheden die van de div. uitvoeringen van de bx bekend zijn.
Eigenlijk zou je ook een diagram moeten maken met de kracht die bij elk toerental aan de wielen beschikbaar is en de kracht die je moet overwinnen (luchtweerstand, rolweerstand). Het snijpunt zou je topsnelheid zijn. Deze laatste stap heb ik niet gedaan: gewoon met de natte vinger.
Ik vind dat Citroen uitermate korte bakken maakt. Je kan dus gerust een stuk langere bakken samenstellen. Dan neem je een stevige overdrive voor de 5 (bijv. 3200 toeren bij 120) en een wat langere 4 zodat als je snel wilt zijn je gewoon even terugschakelt.
Verder moet je er rekening mee houden dat het tandwiel van de 1 + 2 en de 3 + 4 aan elkaar vast zitten. Om de 1 + 2 aan te passen moet je ook een andere prise as nemen. Deze tandwielen maken onderdeel uit van de prise as (zijn er gewoon aangesmeed).
De 5 is wel apart te vervangen.
Om de eindreductie te vervangen moet je de uitgaande as vervangen omdat het pignonwiel dat het diff aandrijft weer aan de uitgaande as is gesmeed uit 1 stuk.
Verder tandwielparen ALTIJD bij elkaar houden!!
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Als er belangstelling is kan ik ook wel eens onder de vlag van de bx club een versnellingsbak workshop geven.