Thijsvandebles schreef:Ja zo is het maar net. Toich zou ik niet blij zijn met zo’n middeltje in mijn brandstofpomp / verstuivers. Ik geloof meer in los nemen en laten reviseren. Verstuivers laten reviseren is overgins niet zo duur hoor. Voor €75 heb je ze alle 4 laten doen… Kun je ze gelijk 10 bar hoger laten afpersen om op PPO te gaan rijden
ik weet niet waar jij je verstuivers kan laten reviseren, maar ik ben meer gewend aan prijzen van zo rond de 40 EUR per vrstuiver. En dan nog, in het verhaal dat Web schetst maar wat vaak de praktijk is wordt gewoon onpasselijk bezuinigd op de techniek. Ik zou dan ook mijn hart vasthouden als ze de APK termijn zouden verlengen naar 2 jaar. Daar wordt wel eens over gediscusseerd. Er zijn genoeg mensen die het verantwoordelijkheidsbeseft hebben dat ze zelf moeten zorgen voor een auto die technisch gezien in orde is. Veel mensen interesseert het echter geen lor, die willen gewoon rijden. Dat soort auto’s worden nu 1 x perjaar nagekeken ivm de APK. Als de APK naar een termijn van 2 jaar gaat dan kun je er donder op zeggen dat de “onderhoudsintervallen” bij dat soort auto’s ook naar 2 jaar gaan. In 2 jaar kun je een auto wel aardig APK onwaardig krijgen.
Na wat “offtopic geklets” maar weer een korte update.
Ik heb vandaag de km-stand bereikt waarop ik 100.000 km heb gereden met mijn voiture!! Ong. 4,5 jaar geleden stapte ik voor het eerst in deze wagen voor een proefrit. Vanuit Zoetermeer naar Den Haag, Voorburg en terug via Rijswijk. Deze proefrit maakte indruk: ik was gelijk verkocht! Ik heb daarna ook geen grijntje spijt gehad van het afdanken van de BX daarvoor: een witte 14 injection met teveel zorgen en een crisis uitstraling .
Inmiddels staat de teller zo rond de 408.500. De auto heeft tussendoor ong. een half jaar stil gestaan dankzij div. motorwissels. Met de tussendoor auto’s heb ik ong. 12.000 km afgelegd.
Eveneens tijdens deze rit even uitgeprobeerd of 200 km/h met de verlengde eindreductie nog mogelijk was. 200 km/h (en iets meer) was inderdaad mogelijk! Ik ben van het gas gegaan toen de 200 erop stond. Met nog wat doorpoken was wellicht nog iets meer mogelijk geweest, maar aangezien je nog met ander verkeer rekening hebt te houden ben ik maar weer snel van het gas gegaan.
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Ja zo is het maar net. Toich zou ik niet blij zijn met zo’n middeltje in mijn brandstofpomp / verstuivers. Ik geloof meer in los nemen en laten reviseren. Verstuivers laten reviseren is overgins niet zo duur hoor. Voor €75 heb je ze alle 4 laten doen… Kun je ze gelijk 10 bar hoger laten afpersen om op PPO te gaan rijden
ik weet niet waar jij je verstuivers kan laten reviseren, maar ik ben meer gewend aan prijzen van zo rond de 40 EUR per vrstuiver. En dan nog, in het verhaal dat Web schetst maar wat vaak de praktijk is wordt gewoon onpasselijk bezuinigd op de techniek.
Mijn TZD turbo kwam er door met een K waarde van 1,46. Van te voren een tank met twee flesjes reiniger opgereden en daarna even doorgassen richting APK . Niet echt netjes. Ik overweeg om eens te laten kijken naar de verstuivers. Is reviseren aan te bevelen of kun je beter voor nieuwe gaan? Is dit dieselspecialistenwerk of kun je beter naar een Citroen gespecialiseerd bedrijf gaan? De juiste keuze van injectoren komt ook nogal nauw toch?
cwg schreef:mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Ja zo is het maar net. Toich zou ik niet blij zijn met zo’n middeltje in mijn brandstofpomp / verstuivers. Ik geloof meer in los nemen en laten reviseren. Verstuivers laten reviseren is overgins niet zo duur hoor. Voor €75 heb je ze alle 4 laten doen… Kun je ze gelijk 10 bar hoger laten afpersen om op PPO te gaan rijden
ik weet niet waar jij je verstuivers kan laten reviseren, maar ik ben meer gewend aan prijzen van zo rond de 40 EUR per vrstuiver. En dan nog, in het verhaal dat Web schetst maar wat vaak de praktijk is wordt gewoon onpasselijk bezuinigd op de techniek.
Mijn TZD turbo kwam er door met een K waarde van 1,46. Van te voren een tank met twee flesjes reiniger opgereden en daarna even doorgassen richting APK . Niet echt netjes. Ik overweeg om eens te laten kijken naar de verstuivers. Is reviseren aan te bevelen of kun je beter voor nieuwe gaan? Is dit dieselspecialistenwerk of kun je beter naar een Citroen gespecialiseerd bedrijf gaan? De juiste keuze van injectoren komt ook nogal nauw toch?
Jij rijdt toch meestal tamelijk rustig? Dan zou ik mij er niet druk om maken. Mijn oude gare blok haalde 1.7 of daaromtrent. Sommige tzd turbo blokken halen rond de 0.8 maar niet veel minder. Ik zou mij er niet te druk om maken. Mits de motor netjes regelmatig stationair loopt en niet allerlei vreemde trillingen vertoont met acceleren.
Zonet een korte BX Turbo D12 (owner) meets BX 19 Digit (owner).
Voor mij de eerste keer dat ik daadwerkelijk het bijzondere dashboard zag functioneren en er ook nog in mocht rijden. Toch altijd bijzonder zo’n type 1, maar dit is helemaal gaaf. Van die technisch achterhaalde maar o zo leuke jaren 80 Star-trek technologie! Heel bijzonder. Echt iets om zuinig op te zijn.
Wel bijzonder dat elke type 1 zich onderscheid. De 14 (Leader) met zijn Lupen-Tacho, de Sport met zijn waanznnige motor en de digit met zijn futuristische dashboard.
mpostma schreef:cwg schreef:
Mijn TZD turbo kwam er door met een K waarde van 1,46. Van te voren een tank met twee flesjes reiniger opgereden en daarna even doorgassen richting APK . Niet echt netjes. Ik overweeg om eens te laten kijken naar de verstuivers. Is reviseren aan te bevelen of kun je beter voor nieuwe gaan? Is dit dieselspecialistenwerk of kun je beter naar een Citroen gespecialiseerd bedrijf gaan? De juiste keuze van injectoren komt ook nogal nauw toch?
Jij rijdt toch meestal tamelijk rustig? Dan zou ik mij er niet druk om maken. Mijn oude gare blok haalde 1.7 of daaromtrent. Sommige tzd turbo blokken halen rond de 0.8 maar niet veel minder. Ik zou mij er niet te druk om maken. Mits de motor netjes regelmatig stationair loopt en niet allerlei vreemde trillingen vertoont met acceleren.
Rijstijl is toch wel iets veranderd na 3/4 jaar elke dag 200 km, ik rijd niet meer als een oude dame (ik rijd btw het laatste halfjaar maar zo’n 150 km/week). Maar is rijstijl voor het in orde houden van je verstuivers van belang? Gezien de rookontwikkeling die de motor produceert bij flink versnellen (maar geen trillingen) op de snelweg, ben ik bang dat de verstuivers een beetje op hun einde lopen. Kan dat op den duur motorschade opleveren? Los daarvan vind ik overmatig roken eigenlijk vrij asociaal, dus ik wil er wel wat aan laten doen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
150 in de week wou dat mij dat lukte zit momenteel op 100 a 150 per dag
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
cwg schreef:
Rijstijl is toch wel iets veranderd na 3/4 jaar elke dag 200 km, ik rijd niet meer als een oude dame (ik rijd btw het laatste halfjaar maar zo’n 150 km/week). Maar is rijstijl voor het in orde houden van je verstuivers van belang? Gezien de rookontwikkeling die de motor produceert bij flink versnellen (maar geen trillingen) op de snelweg, ben ik bang dat de verstuivers een beetje op hun einde lopen. Kan dat op den duur motorschade opleveren? Los daarvan vind ik overmatig roken eigenlijk vrij asociaal, dus ik wil er wel wat aan laten doen.
Slecht starten met koude motor, onrustig stationair lopen, virbraties met accelereren zijn allemaal tekenen dat de verstuivers hun einde naderen. Je kan ze wel laten testen trouwens bij een dieselspecialist of verstuiverboer.. De oude eruit schroeven (wel een lange dop 26 voor nodig: ik kon hem indertijd lenen van de verstuiverboer) en laten testen.
Dan zetten ze de verstuivers op druk, controleren het verstuiverbeeld (of ze mooi verstuivern) en of ze niet lekken wanneer de druk onder de openingsdruk zit.
Nu rookt een bx turbodiesel altijd wel vrij snel. Het is voor zijn leeftijd een beetje een heet standje
McDean schreef:150 in de week wou dat mij dat lukte zit momenteel op 100 a 150 per dag
Ik rij 240 per dag op en neer naar mijn werk elke dag…
Net roetmeting gehad met de 19TD…...K-waarde van 0.80!!
mpostma schreef:Je kan ze wel laten testen trouwens bij een dieselspecialist of verstuiverboer.. De oude eruit schroeven (wel een lange dop 26 voor nodig
Was het niet dop 27 ??? Zo eentje met een uitsparing erin??
Test
Thijsvandebles schreef:
Was het niet dop 27 ??? Zo eentje met een uitsparing erin??
Zou ook kunnen. Is alweer 4 jaar geleden dat ik dat heb gedaan bij mijn vorige motor.
Zojuist de trekhaak er maar weer eens opgeschroefd. Mijn zusje had een trekezel nodig voor een boedelbak en dan is een trekhaak wel essentieel. Ik had hem er vorig jaar eens afgehaald omdat ik de roestvorming op de onderkant goed wilde inspecteren. Het aansluiten van de bedrading kost (ik moest ook de contactdoos vervangen door rotte contacten) bijna net zo veel (of weinig) tijd als het monteren van de trekhaak zelf
Ik had ook de bestelde accumulatorbol binnengekregen (samen met nog wat andere meuk die ook nog gemonteerd moet worden). Bij de versnellingsbakwissel had ik een andere drukregelaar/debietverdeler en accumulatorbol van een sloop Xantia gemonteerd (ik had het zaakje nog liggen). Verbetering was toen nul komma nul. Tikte nog vaker! Aangezien ik geen van de accumulatorbollen die ik had liggen nog echt vertrouwde (en die xantia accubol al helemaal niet) heb ik er een nieuwe opgezet.
Vooralsnog is het effect positief. Het interval na een tik tot de volgende tik duurde te lang om nog te meten. Meestal verslechtert dat wel weer na een tijd, maar vooralsnog kon ik wel concluderen dat de accubol kapot was. Weet ik in elk geval zeker dat het niet daaraan kan liggen als het toch weer achteruit gaat (wat ik ook had na de eerste keer drukregelaar+debietverdeler vervangen en LHM wisselen).
cwg schreef:mpostma schreef:cwg schreef:
Mijn TZD turbo kwam er door met een K waarde van 1,46. Van te voren een tank met twee flesjes reiniger opgereden en daarna even doorgassen richting APK . Niet echt netjes. Ik overweeg om eens te laten kijken naar de verstuivers. Is reviseren aan te bevelen of kun je beter voor nieuwe gaan? Is dit dieselspecialistenwerk of kun je beter naar een Citroen gespecialiseerd bedrijf gaan? De juiste keuze van injectoren komt ook nogal nauw toch?
Jij rijdt toch meestal tamelijk rustig? Dan zou ik mij er niet druk om maken. Mijn oude gare blok haalde 1.7 of daaromtrent. Sommige tzd turbo blokken halen rond de 0.8 maar niet veel minder. Ik zou mij er niet te druk om maken. Mits de motor netjes regelmatig stationair loopt en niet allerlei vreemde trillingen vertoont met acceleren.
Rijstijl is toch wel iets veranderd na 3/4 jaar elke dag 200 km, ik rijd niet meer als een oude dame (ik rijd btw het laatste halfjaar maar zo’n 150 km/week). Maar is rijstijl voor het in orde houden van je verstuivers van belang? Gezien de rookontwikkeling die de motor produceert bij flink versnellen (maar geen trillingen) op de snelweg, ben ik bang dat de verstuivers een beetje op hun einde lopen. Kan dat op den duur motorschade opleveren? Los daarvan vind ik overmatig roken eigenlijk vrij asociaal, dus ik wil er wel wat aan laten doen.
Slechte verstuivers kunnen naar verluid je motor vernietigen, maar ik heb er zelf nog geen last van gehad.
Wel inmiddels al 2 maal een setje ruilverstuivers laten monteren voor 46 eur per verstuiver, klaar om te monteren dus geen afgeregel meer bij de dieselboer.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Slechte verstuivers kunnen naar verluid je motor vernietigen, maar ik heb er zelf nog geen last van gehad.
Wel inmiddels al 2 maal een setje ruilverstuivers laten monteren voor 46 eur per verstuiver, klaar om te monteren dus geen afgeregel meer bij de dieselboer.
Zou ik ook last hebben van slechte of verstopte verstuivers?
De auto rookt niet echt, behalve bij flink gasgeven (op toeren jagen) wil er weleens een rookpluimpje uitkomen. Ik hoor namelijk zelfs met een warme motor bij lage snelheden (50km/h) een dieselklop, soort van rrrr geluid, de auto start verder prima en het verbruik is ook netjes 1 op 16 a 17.
ZX1.4i schreef:karel schreef:Slechte verstuivers kunnen naar verluid je motor vernietigen, maar ik heb er zelf nog geen last van gehad.
Wel inmiddels al 2 maal een setje ruilverstuivers laten monteren voor 46 eur per verstuiver, klaar om te monteren dus geen afgeregel meer bij de dieselboer.Zou ik ook last hebben van slechte of verstopte verstuivers?
De auto rookt niet echt, behalve bij flink gasgeven (op toeren jagen) wil er weleens een rookpluimpje uitkomen. Ik hoor namelijk zelfs met een warme motor bij lage snelheden (50km/h) een dieselklop, soort van rrrr geluid, de auto start verder prima en het verbruik is ook netjes 1 op 16 a 17.
Oeps, da’s lastig te zeggen hoor. Ik heb zelf een keertje met 1 niet goed werkende (verstopte?) verstuiver gereden en dat merkte ik aan een hoop getril bij hogere snelheden. De motor had geen uitgesproken dieselklop en rookte helemaal niet.
Maar dieselklop en verstuivers hebben wel een bepaald soort verband, je zou ze eens moeten laten controleren of omwisselen. Officieel gaan die dingen maar iets van een ton mee ofzo; gokje: ze zitten er al langer in….
Ik heb het beide keren gedaan bij 2.5 ton en toen waren ze allemaal “schoon opgebrand”, onderkant v/d verstuiverhouders was zeer flink ingebrand; eentje was er dus zelfs al kapot gegaan.
Ich bin ein Breaker
Nu je het zegt? ik heb gemerkt dat de auto bij 100km/u nogal bromt, bij 110 of hoger is het weg, geen idee of het met elkaar te maken heeft.
De 1.9D motor in mijn Xantia komt uit een 98er Berlingo, ik heb de motor gekocht met 115k, er zit nu iets van 135K op. Heeft het zin om de verstuivers te laten vervangen door ruilverstuivers? dit zijn dan gereviseerde verstuivers neem ik aan?
Die ruilverstuivers die al afgeregeld zijn, kun je toch ook zelf monteren? of kun je dat beter aan de dieselboer overlaten?