Hallo XM-ers,
Zoals onder ander topic valt te lezen heb ik vrijdag mijn XM V6 1990 binnen. Ben dus nog in de kennismakings fase. Naast een aantal andere dingen valt me op dat de aanjaag snelheden van de blower maar laag zijn. Op stand 1 merk ik niks, stand 2 een heel klein beetje en 3 ietsje meer, maar nou niet dat je zegt dat de auto hard aan het ontwassemen is.
Zijn de snelheden zo laag bij deze serie 1 XM?
Verder heb ik de indruk dat de luchtstroom regeling niet werkt. Onder, dashboard, onder-boven, en alleen boven, het maakt niet uit welke stand je ‘m zet, de luchtstroom (meer luchtstroompje dus) komt voornamelijk van boven. Er zit dus geen verschil tussen de standen.
Waar kan dit aan liggen? Zekering verhaal of een defecte kachelradiator huis? Geen idee waar ik het in zoeken moet. Misschien is het standaard XM maar ik heb natuurlijk geen vergelijk.
Alvast dank voor jullie suggesties en opmerkingen!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Ik begrijp je niet helemaal: Vindt je dat er te weinig luchtstroom is en denk je dat ze daarom niet goed ontwasemt? Of ontwasemt ze niet goed?
Zelf vind ik dat de mijne ook geen orkaan veroorzaakt (vroege type II), maar het valt me wel op dat de ramen snel schoon zijn. En dat de temperatuur binnen toch wel snel lekker is. In ieder geval veel sneller dan bij de Xant.
Wim,
Disciplus Simplex
Bij standje drie moet je wel wat voelen hoor… Mogelijk de kachelmotor kaduuk?
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nou ontwassemen (raar woord eigenlijk) was er vandaag helemaal niet bij want ben onder de carport bezig geweest met schoonmaken en het was nood weer. Eind van de dag een ritje gemaakt maar ze was natuurlijk goed vochtig van binnen.
Ik heb echter het idee dat de blower op stand 3 maar matig-jes werkt. Optand 1 hoor ik hem helmaal niet. Is misschien ook moeilijk uit te leggen op papier. De kachelmotor werkt dus wel, maar mijn zelfs mijn DS perst er hoorbaar meer lucht uit.
De luchtstroom werkt met kleppen denk ik. Deze zullen wel electrisch zijn.Misschien een zekering die eruitligt zodat er geen sturing meer is??
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Heb je het inlaatrooster al bekeken? Als het daar vol bladeren ligt, wordt de luchtstroom ook nogal gehinderd.
Da’s een goeie Harm! Er zat in de achterklep en regen goten heel veel smeurie van oude bladeren e.d.. Heb ik al schoongemaakt maar dikke kans dat de invoer ook dicht zit.
Dadelijk kijken waar die zit, vermoedelijk onder de paravan?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ja, inderdaad achter de paravan. Een K** klus om daar fatsoenlijk bij te komen.
Kijk dan meteen even naar de afwateringsgaten lnks en rechts schuin boven de voorwielen. Die willen ook nog wel eens verstopt raken door blad e.d. met alle gevolgen van dien.
Ik ben nou toch wel openlijk nieuwsgierig aan het worden wat er nou in die 2 weken aan je auto is gedaan…...........
Dingen die zwaar vervuild zijn, niet werken
DSuper1970 schreef:Nou ontwassemen (raar woord eigenlijk)
.
misschien eens met een s minder proberen ontwasemen oftewel de wasem weg halen.
In ieder geval de airco aanzetten, dan verdwijnt de wasem als sneeuw voor de zon.
Heb overigens zelf de automatische uitvoering ipv de handbediende, en daardoor ietwat meer standjes als 3.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
stooftaker schreef:DSuper1970 schreef:Nou ontwassemen (raar woord eigenlijk)
.
misschien eens met een s minder proberen ontwasemen oftewel de wasem weg halen.
In ieder geval de airco aanzetten, dan verdwijnt de wasem als sneeuw voor de zon.
Heb overigens zelf de automatische uitvoering ipv de handbediende, en daardoor ietwat meer standjes als 3.
ops: Ja meester….met een “s”.
Vanochtend even een goeie rit gemaakt en moet zeggen dat ze toch wel vlot ontwasemde. Met de airco aan blaast er niet veel, dus maar gewoon op 3+ gezet en verwarming op 26. (Nadat het blok op temp was natuurlijk)
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Jaha, da’s nu de decadente luxe van een XM: wel verse (warme) lucht maar geen orkaan om je oren
Zoals Mark zegt kan het geen kwaad om ‘ns onder de paravan schoon te maken. Bij mij waren de afwateringsgaten ook dichtgecomposteerd. Had net de kachelradiateur vervangen en kort daarop weer een kletsnat tapijt na een forse regenbui. Nadat alles schoongemaakt was, geen last van natte voeten meer gehad.
Wim,
Disciplus Simplex
Dan kom je nu dus bij het wonderbaarlijke verhaal van het demonteren van de paravan….. zeker een eerste keer een leuk struikelblokje om dat er fatsoenlijk af te halen en weer te monteren zonder alle nokjes af te breken.
Ben overigens nog steeds van mening dat mon XM behoorlijk kan blazen hoor.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Negativo! Niks afbrekende nokjes. Alles is hartstikke makkelijk, mits je jezelf de tijd gunt. Links en rechts de kappen weghalen. Het is een trucje: ze zitten geklikt en met zo’n klodder plakkit vast. Ik dacht aan de bovenkant geklikt, dus van onder af voorzichtig open trekken.
Kapjes los, dan zie je schroeven zitten. Als die weg zijn kun je de paravan er omzichtig uit laveren. Let op: het is een groot stuk plastic, dito weinig ruimte en wat vervelende obstakels zoals ruitenwissers.
Nogmaals, niet moeilijk maar je moet het rustig aan doen.
Wim,
Disciplus Simplex
negativo????
ik ben bang dat je eerder mishandelde driehoekige kapjes hebt gehad… niks geen klodders plakkit origineel maar nokjes!
Moeilijk nee lastig voor een eerste keer? toch wel imho, heb het nu een keer of 4 gedaan en weet van wat hoeden en randen maar gemakkelijk is toch anders imho!
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
He, laat me effe schelden
Nee, ik heb geen afgebroken of beschadigde nokjes. Maar wel zo’n plakstrip om het geheel extra te borgen. En ik heb vanmiddag een stootstrip vervangen. Hier ook weer zo’n plakstrip, zowel de oude als die van de sloop.
Maar terug naar die kapjes. Het valt inderdaad in de categorie: als je het los hebt, weet je hoe je het had moeten loshalen.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat klinkt dan bemoedigend…not!
2 kapjes? Er zit een grote afdekplaat op die met een grote schroef in het midden tegen het schutbord vastgezet is. Verder zit die ook nog ergens ter hoogte van de motorkap scharnieren vast (Serie1 heb ik, weet niet of er verschil is) Als die grote plaat weg is kom ik toch bij de roosters? Of begint dan pas het echte, moeilijke werk?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Volgens mij bedoel je met die grote afdekplaat de paravan. Ja, die zit in het midden inderdaad met een schroef vast. Maar daar kom je vanaf de motorruimte makkelijk bij. En in de lijn vanaf de buitenspiegels naar de scharnieren: dat zijn die kapjes waar we het over hebben. Volgens mij bij serie 1 en 2 gelijk qua bevestiging.
Dus als de paravan weg is, is de weg vrij. En begint het makkelijke, maar vieze werk
Wim,
Disciplus Simplex