Aankomend weekend wil ik de remklauwen van de BX vervangen voor Xantia klauwen. Nu moet je die met een bepaald moment vastraaien, namelijk 45Nm. Is dat op de hand ( cq vast is vast ) te doen of zeggen jullie haal maar een momentsleutel. Die krengen zijn nogal duur en voor die ene keer dat ik ze gebruik vind ik 70,- nogal veel geld.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Re: 45Nm, momentsleutel nodig of niet?
T(h)ijs schreef:Aankomend weekend wil ik de remklauwen van de BX vervangen voor Xantia klauwen. Nu moet je die met een bepaald moment vastraaien, namelijk 45Nm. Is dat op de hand ( cq vast is vast ) te doen of zeggen jullie haal maar een momentsleutel. Die krengen zijn nogal duur en voor die ene keer dat ik ze gebruik vind ik 70,- nogal veel geld.
In principe moet je elke bout met het juiste moment vastzetten. Toch zal iedereen beamen dat dit voor een drijfstanglagerbout van groter belang is dan voor een spatbordboutje.
Ik gebruik zelf vrijwel nooit een momentsleutel. Het is wel eens goed om er een te gebruiken omdat je dan daadwerkelijk voelt hoe vast het nu eigenlijk moet. Waarschijnlijk ben geneigd het te vast te draaien zonder momentsleutel (voor de zekerheid).
In het geval van een remklauwbout lijkt me het wel handig om deze goed vast te zetten. Echter het risico van te goed vast is dat je de schroefdraad van de fusee verkracht. Dus misschien toch maar een sleutel halen?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
45Nm is bij benadering 9 kilo op een dwarse arm van een halve meter. Kan je ongeveer inschatten hoe vats het moet. Ik gebruik de momentsleutel ook alleen voor kopbouten en motorrevisie enz….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan gaan we maar 70,- besparen en de vast is vast methode gebruiken, beetje loctite erbij en dan moeten ze gewoon blijven zitten.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
trek ze gewoon goed vast zonder de buis van 2 meter op de sleutel te zetten
werk ook zowat 20 jaar aan auto’s en moto’s en nog nooit een moment sleutel gebruikt behalve voor cilinderkoppen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Re: 45Nm, momentsleutel nodig of niet?
mpostma schreef:Ik gebruik zelf vrijwel nooit een momentsleutel. Het is wel eens goed om er een te gebruiken omdat je dan daadwerkelijk voelt hoe vast het nu eigenlijk moet. Waarschijnlijk ben geneigd het te vast te draaien zonder momentsleutel (voor de zekerheid).
Een goede tip, sinds ik er eentje ben gaan gebruiken, heb ik een veel beter idee hoe vast iets moet.
Om je een idee te geven, bougies draai je vast met c.a. 20nm, dat is vast=vast.
50nm is wel iets meer dan vast=vast, dat is gewoon goed vast en niet muurvast.
Als je er een paar keer mee gewerkt hebt, heb je wat beter een idee. Maar om nou €70 uit te gaan geven aan een momentsleutel voor je remklauwbouten….Vast=Vast!!! Ga anders bij een (bevriende?) garage langs, en vraag of je even mag oefenen ergens op.
Pas als je complete motorblokken weer in elkaar gaat zetten, heb je zo’n ding nodig…
(Heel officieel moet je zelfs voor de lulligste schroefjes een monumentsleutel gebruiken, maar er moet wel meer orgineel)
Als het effe kan gebruik ik trouwens wel voor mijn wielbouten een momentsleutel. Maar is er even geen in de buurt, kan het ook wel op ‘momentgevoel’.
Test
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Je kunt ook een momentsleutel huren bij Boels / Bo-rent voor een paar centen (bel wel of ze eentje op voorraad hebben).
Dan kun je ook een beetje oefenen of om zeker te weten dat je iets op de benodigde kracht vast hebt gezet.
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Thijsvandebles schreef:
Pas als je complete motorblokken weer in elkaar gaat zetten, heb je zo’n ding nodig…
(Heel officieel moet je zelfs voor de lulligste schroefjes een monumentsleutel gebruiken, maar er moet wel meer orgineel)
mijn Ducati blok is net uit elkaar geweest en echt elk schroefje-moertje is met de momentsletel vast gezet
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
als je een beetje locktite gebruikt kan er weinig misgaan als hem goed vast zet
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
paso schreef:Thijsvandebles schreef:
Pas als je complete motorblokken weer in elkaar gaat zetten, heb je zo’n ding nodig…
(Heel officieel moet je zelfs voor de lulligste schroefjes een monumentsleutel gebruiken, maar er moet wel meer orgineel)
mijn Ducati blok is net uit elkaar geweest en echt elk schroefje-moertje is met de momentsletel vast gezet
Van dat Ducatie blokje kun je vast ook een aantal troenen kopen Nee ik ga de vast is vast methode gebruiken in combinatie met loctite. Mijn schoonvader heeft een hele werkplaats in duitsland inclusief gereedschap maar dat is me nu even te ver rijden.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:paso schreef:Thijsvandebles schreef:
Pas als je complete motorblokken weer in elkaar gaat zetten, heb je zo’n ding nodig…
(Heel officieel moet je zelfs voor de lulligste schroefjes een monumentsleutel gebruiken, maar er moet wel meer orgineel)
mijn Ducati blok is net uit elkaar geweest en echt elk schroefje-moertje is met de momentsletel vast gezet
Van dat Ducatie blokje kun je vast ook een aantal troenen kopen Nee ik ga de vast is vast methode gebruiken in combinatie met loctite. Mijn schoonvader heeft een hele werkplaats in duitsland inclusief gereedschap maar dat is me nu even te ver rijden.
Ik heb mijn remklauwbouten ook gewoon (goed) vast gezet. Ik denk meer dan 45 Nm. Uiteraard met een scheutje locktite.
T(h)ijs schreef:paso schreef:Thijsvandebles schreef:
Pas als je complete motorblokken weer in elkaar gaat zetten, heb je zo’n ding nodig…
(Heel officieel moet je zelfs voor de lulligste schroefjes een monumentsleutel gebruiken, maar er moet wel meer orgineel)
mijn Ducati blok is net uit elkaar geweest en echt elk schroefje-moertje is met de momentsletel vast gezet
Van dat Ducatie blokje kun je vast ook een aantal troenen kopen Nee ik ga de vast is vast methode gebruiken in combinatie met loctite. Mijn schoonvader heeft een hele werkplaats in duitsland inclusief gereedschap maar dat is me nu even te ver rijden.
een paar BXen van 50€ wel ja
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Gelukkig heb ik een gesponserde Gedore momentsleutel die van 8 t/m 50nm loopt
Overgehouden aan een koppakking wissel van een zekere AX
Gewoon lenen die zooi ! Dan leer je ervan (hoe vast is zoveel kilogram/meter?) en deze bouten zitten in ieder geval met het juiste moment vast.
Vandaag draaide ik trouwens imbusbouten vast met eem moment van 70 kilogram (geen newton!) /meter !
Schijt aan originaliteit.