Mark, jij weet helemaal niet wat mijn juf interessant vond. Trouwens, ik ook niet.
De discussie glijdt af naar een bedenkelijk niveau, heerlijk: A dirty mind is a joy forever
‘right mates, back on topic:
Ja Arjan, het is heel netjes gedaan. En ze ziet er nieuwerder uit dan toen ik haar kocht. Toen was het onder de benzinklep ook gedeukt; dat heb ik meteen mee laten nemen.
Wim,
Disciplus Simplex
Zo, vanochtend naar het verre Friese buitenland geweest (*), Lennart had me getipt dat er bij Halbedemeer een XM TCT stond. Ik had van de week al met Halbe gesproken en op zaterdag mocht ik zelf de turbo er uit sleutelen omdat ik dan de beschikking had over een brug. Rond kwart over tien heel hartelijk ontvangen en na een bak koffie de donor naar binnen geduwd. En vanaf dat moment op mijzelf aangewezen. Een ruime 3 uur later had ik de turbo er uit: via de bovenkant. Ik weet het, als je de aandrijfas weghaalt, is dat geval via de onderkant (en dus makkelijker) weg te halen.
Ik had geen flauw idee waar ik aan begon en wat me te wachten stond. Maar al met al viel het reuze mee.
Toen ik de turbo eindelijk in m’n handen had, werd ik overmoedig: ook meteen maar de toevoerslang naar de HD-pomp eruit gehaald. Ook La Soixante zal eindelijk een slang zonder koperen pijp en messing bochten hebben Trouwens, 2 weken geleden ontdekt dat die slang nieuw niet meer te leveren is: volgens de dealer schijnt Citroën haar voorraad af te bouwen
* Voor Amsterdammers geldt dat alles wat buiten de stadsgrenzen valt buitenland is en bevolkt wordt door boeren En voor de goed orde: in het noorden loopt de stadsgrens door het IJ.
Wim,
Disciplus Simplex
pas dan maar op als 020-er als je een auto buiten 020 koopt, word je straks aangeslagen voor BPM…
wat de voorraad betreft, dat kan best kloppen. Ik meen dat fabricanten verplicht zijn tot 10 jaar na de laatste productie onderdelen te leveren. Daarna is het wat er nog ligt…
Ach, ik maak me niet echt druk want ik leef al zo’n 3 jaar zonder verblijfsvergunning in het 035-gebied. Het voelt goed om illegaal te zijn
Wat betreft die voorraad: fabrikanten zijn op dat punt niets verplicht. De meeste die ik weet houden zo’n 10 jaar aan. Wat ik echter hoorde, is dat Citroën die 10 jaar aan het inkorten is. En dat doen ze voor alle modellen, niet alleen de ‘interessante’
Vandaag ‘effe’ de aanvoerslang ingebouwd. Gisteren had ik ‘m er in een half uurtje uit. Dus dacht ik vanochtend dat het wel in een uurtje te doen zou zijn. Was alleen vergeten dat ik gisteren al aardig wat verwijderd had en er dus makkelijk bij kon. Ruim 3 uur later kon ik mezelf melden: “Mission completed”. En de HD-pomp loopt rustiger met deze slang, dus “double succesfull”.
Wim,
Disciplus Simplex
Vandaag is het Citroën veiligheidsdag. Dus…. met de dame naar de dealer. En (natuurlijk) ‘goedgekeurd’.
Gezamenlijk met de monteur meegelopen en ook gezamenlijk geconstateerd dat de middendemper hoog nodig met pensioen moet. Verder had hij geen opmerkingen.
Eerlijk gezegd vind ik de uitslag van die inspectie niet interessant; wat ze inspecteren kan ik zelf ook wel controleren. Wel is het leuk om een ander ‘ns naar de dame te laten kijken. Zeg maar een second opinion
Overigens vond ik het vorig jaar leuker. De monteur die ik toen had, was razend enthousiast dat ‘ie een hydropneumaat mocht nalopen. Hij vertelde dat ook zijn collega’s daar toch meer lol in hebben
Wim,
Disciplus Simplex
mocht je er een met spoed zoeken… ik heb er eentje liggen die nog prima is. Kreeg alleen laatst de kans om de midden en einddemper tervangen door nieuwe originele exemplaren en heb dat dus gedaan.
M;n oude einddemper is de bak in gegaan maar de middendemper heb ik nog….
Gomp, ik heb je onderschrift even gewist!
Fatsoen enzo….
Gompy,
Met spoed is wel een heel groot woord. De monteur zei alleen wel dat ‘ie niet de las bij de pot durfde te testen omdat ‘ie vrij zeker was dat dan het handeltje naar beneden zou vallen. En de demper klinkt als een bak met gruis
Dus, ehhh…. Wat wil je er voor hebben?
Wim,
Disciplus Simplex
Vandaag met het rechter voorportier bezig geweest. Ik kwam tot de vervelende ontdekking dat het aan de binnenkant nat is. Maar niet op de plaatsen waar ik wel ‘ns over gelezen heb. Het is bij mij nat naast het boutje (dat bruine ding op de foto). De hele rand onder het vaste ruitje is nat.
Ik heb de rubber rand tussen het vaste ruitje en de beweegbare ruit losgetrokken, maar die is droog.
Nu ben ik nog niet verder gaan zoeken omdat het te koud en nat is. Maar, zou het kunnen komen dat water aan de buitenkant via die bout naar binnen drupt? Of is er nog een andere manier waarop regen binnen kan komen?
Oh ja, voor alle duidelijkheid: het opbergvak is niet nat. Het vocht zit echt alleen onder het vaste ruitje en het foam is nat.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
voor het opsporen van problemen neem ik m’n petje af Wim, goede foto’s maken is nog een uitdaging voor je
Kan het wat beter - scherper - vollediger, dan desnoods even met een digitaal pennetje aangeven waar je vermoed dat je water doorsijpelt/aantreft.
Komt het niet door het deurrubber heen? Vlakbij de spiegel? Er is veel water gevallen en bij het rijden stroomt er veel water van voorruit naar de zijruiten. Hebben er ooit dakdrager opgezeten? Kan zijn dat op die hoogte een scheurtje in het deurrubber zit…
In ieder geval weer een leuk zoek plaatje…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Als ik goed zou hebben kunnen fotograferen dan was ik toch echt geen suffe ambtenaar geworden Maar ik zal aan je verzoek gehoor geven en vanmiddag met een echt fototoestel een of meer plaatjes schieten. En gaan Gimpen (ik heb geen Photoshop ).
Hmm, ik zal ‘ns kijken of het inderdaad via de spiegel er doorheen sijpelt. En deurrubber aan een inspectie onderwerpen. Gistermiddag was het te nat en koud om nog uitgebreid te gaan zoeken.
Wim,
Disciplus Simplex
Hier is de beloofde ‘echte’ geGimpte foto. De kleine zwarte cirkel komt overeen met de foto van gisteren. Het stuk in de ovaal is nat. En dan bedoel ik het gestoffeerde raamrubber. En ook de schuimplastic bekleding in die ovaal.
Het vertikale raamrubber tussen het vaste ruitje en de beweegbare is van binnen droog. Onderaan dat rubber zit de bout waar ik het gisteren over had. De overgang onder van rubber naar deur is een stuk kunststof waar water in stond. Omdat de ruiten aan de binnenkant droog zijn, heb ik toch het vermoeden dat water via die bout binnenkomt. Of inderdaad via de spiegel.
Het gat voor de dakdrager was niet in gebruik.
Dus als iemand me op weg kan helpen, graag.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Maar als het water via het boutje naar binnen komt moet er iets met de stijl mis zijn, of het raamrubber onderlangs…..
kan zo niks anders bedenken. Bevestiging van de spiegel zit veel verder naar voren, eigenlijk buiten de cabine.
opsporing methode zou kunnen zijn;
Alles voorzien van wit papier, met een beetje pritt blijft het wel zitten, jij in de auto en een ander met de tuinslang erop, van boven beginnen en steeds verder zakken aan het papier zal je dan zien waar het eerste water naar binnen komt.
Ik tip op de middenstijl van de beweegbare en vaste ruit.
Nah, vandaag de sloop bezocht. Meteen maar gekeken hoe dat nu met dat ruitje zit. Die verticale spijl zit dus in het vaste ruitje gedrukt. En die bout zit er om dat plastic bakje, dat een lekbak blijkt te zijn, vast te houden. Ik denk dat die hele plastic constructie, die aan de deur zit gelijmd, wel een gram of 20 weegt. Je moet toch wat met je bouten en moeren.
Afijn, onder die spijl is heel veel niks. Eigenlijk een gapend gat naar beneden toe.
Dus hebt ik als echte doet-het-zelluvurt kit gekocht om het water in goede banen te leiden. En een isolatiemat die in de plaats komt van dat vergane schuim.
Hmmm… ik ben benieuwd wat ik dit weekeinde ga doen
Mark, vanochtend met de dame naar het werk geweest. Bij de linkeronderhoek van het vaste ruitje stond al weer een plasje water. Ik denk dat als ik een glas water er daar aan de buitenkant tegenaan gooi, de helft binnenkomt. Zoekt wel makkelijk, maar is niet leuk
Wim,
Disciplus Simplex