Net even een (perfect) passende schakelaar gaan halen om mijn fan door te verbinden van binnenuit.
Nu heb ik dit schema’tje
Als ik de schakelaar ‘aan’ zet dan worden dus 2 en 3 verbonden.
Paar vraagjes:
1) klopt dit schema?
2) wat voor relais heb ik nodig? (dat vierkante blokje is een relais met dus 4 pinnetjes).
3) waar haal ik het makkelijkst 12V in mijn middenconsole. Liefst geschakeld (anders blijft die relais 12V trekken om de relais te bekrachtigen als ik hem zou vergeten uit te zetten).
Alvast bedankt
Edit:
3) kan ik 12V gewoon aftakken op de verlichting van de pook (automaat)? Daar staat mooi 12V op en is lekker dichtbij
ik heb hier het schema voor me liggen en zie dat de ventilatormotor massagestuurd is, dus je moet geen stroom op de motor zetten, maar massa, daar kun je dat relais weer voor gebruiken.
Er zit trouwens wel een relais voor de ventilator motor bediend door het contactslot. waar die zit weet ik niet.
Op mijn vorige bx had ik nl ook een handbediening op zitten, nu alleen maar een controle lampje.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
volgens mij draait je koelventilator veel te veel.
Is je radiateur wel goed ontlucht ?
Voel eens of hij bovenin net zo warm wordt als
onder.
Wat wil je bereiken met het handmatig aanzetten van
de ventilatoren ??
Ik zie het nut er niet van in…
Over het testen van de thermoswitch , de hoogste
stand zul je niet halen , die is als ik me niet vergis
108 graden.
Wil je dat perse meten dan heb je een thermometer en
bakje olie ipv water nodig
Er rijden een hele hoop BX-en rond met een handmatig aangestuurde koelvin!
Voor extra koeling voor het trekken van een caravan worden er ook wel dubbele koelvinnen gemonteerd met een handmatige aansturing, dus nutteloos is het niet in mijn ogen.
Emiel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij 108 graden staat de meter in het rood en gaat er een mooi rood lampie branden. Koelfans gaan bij 88 graden in de lage snelheid draaien, en bij 92 of 95 graden in de hoge snelheid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
BX19trs schreef:Er rijden een hele hoop BX-en rond met een handmatig aangestuurde koelvin!
Voor extra koeling voor het trekken van een caravan worden er ook wel dubbele koelvinnen gemonteerd met een handmatige aansturing, dus nutteloos is het niet in mijn ogen.
Emiel
Die thermoschakelaar zit er toch niet voor niks in , als het nodig
is gaan de blowers gewoon aan.
En al bij een veilige 95 graden lees ik net.
Hij wil gewoon de koelvin zelf aan kunnen zetten, jij vind dat je dat door dethermoswitch moet laten doen.
Erg leuk allemaal maar het gaat om het idee van Bunny, dat JIJ vind dat het anders moet doet volledig niet terzake op dit moment.
quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten
Sorry baas ,ik ben al weg….
Ik vermoed inderdaad dat er nog ergens lucht zit (en ja, ik schaam me, heb na de laatste keer te hebben bijgevuld even blokje rond gereden en vergeten de dop er op te zetten, dus daarom dat het lampje gisteren weer aan ging voor de fan begon te draaien).
Maar het probleme is vooral, ik durf vb nu niet naar huis te rijden in de spits omdat ik schrik heb dat het oranje lampje gaat aangaan. Als ik die fan zelf kan schakelen dan zou ik dat wel durven. Ik wéét wel dat de fan aanspringt maar toch schrik dat het een keer niet zou gebeuren en dat ik mijn koppakking er door blaas. Kortom, better safe then sorry .
Zal vanavond laten weten of het gewerkt heeft trouwens…
Goed ontluchten kan wel eens de oplossing zijn van het probleem in zijn geheel. Mijn pa heeft 3 monopoint injectie BX’en op LPG gehad en het ontluchten was altijd drama. Ontluchten bij een normale XU benzineBX is al geen pretje, en zeker als er een verdamper in het systeem is opgenomen met extra slangenwerk word dat er niet makkelijker op. Dus pak je werkplaatshandboek er maar weer eens bij, en ontlucht die wagen eens echt goed.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Beun de haas.
Of in jou geval: Beun het konijn! Succes.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Beun de haas? Neen, gewoon veiligheid inbouwen. Zelfs als is hij goed ontlucht dan nog kan het geen kwaad om er een schakelaar te hebben steken. Better safe then sorry !!! . En ik ben je reacties eigenlijk wel grondig beu… kan jij eigenlijk wel iets anders posten?
Ontluchten is inderdaad wel een pest. 2 ontluchtingsschroeven zijn blijkbaar gewoon te weinig !! Want overal komt er KVS uit… maar kan toch nog geregeld bijvullen. But well, we’ll see.
De schakeling werkt trouwens. Heb hem net getest. Moet wel nog even een deftige + zoeken voor de schakelaar.
Zit ook een nieuwe sensor in voor het rode lampje. En de sensor voor het klokkenspel ligt klaar om er in te vijzen
Ik denk dat het probleem opgelost is .
Wat is er allemaal gedaan?
-nieuwe sensor voor 112° lampje
-nieuwe sensor ter aansturing voor de meter op het dash
-relaisschakeling voor het bypassen van de fans
-condensator toegevoegd aan de luidsprekers voor een hogere belastbaarheid
Nu maar hopen dat de probleempjes uit blijven . Hij mag in elk geval een weekje uitrusten nu.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je snapt natuurlijk dat zo’n topictitel wel vragen om problemen is hè?
Laten we het lot inderdaad maar niet uitdagen. Voila .
Hopelijk is het volgende dat op het programma staat het laten vullen van de voorraadbol ::)