Ik heb naar aanleiding van het vorige een klein vraagje buiten onderwerp, maar wel een relevante vraag voor de aanschaf van een SM en allerlei cowboyverhalen over betrouwbaarheid van de motor, ook na revisie/modificatie. Zijn er door de jaren heen verbeterde mogelijkheden gekomen om allerlei ronddraaiende delen beter te balanceren ? Ik zou me kunnen voorstellen, dat dit ook van invloed kan zijn. Want met alles dat ronddraait, zorgt onbalans niet alleen voor vermogensverlies, maar ook voor extra slijtage. Aan welke delen te denken en hoe veel scheelt het ? Kortom, hoe goed en duurzaam kan een blok worden na revisie bij een SM-specialist ? Toch wel handig te weten vóór de aanschaf van één van de hier besproken auto’s…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
En weer eentje terug van weggeweest:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bg3ioxenbhka
Jammer van de deuk. Maar ik denk, dat het daar niet bij blijft kwa kosten…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zou krukas en vliegwiel samen moeten balanceren.verder zuigers uitwegen en drijfstangen even zwaar maken.De rst maakt niet zoveel uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nergens voor nodig. Zolang je geen drijfstangen van een andere motor gaat gebruiken. De drijfstangen en krukas horen bij elkaar in het geval van een SM. Er bestaan een aantal gewichtsklassen, en als je dat allemaal netjes bij elkaar houd hoef je in principe niet te balanceren bij een revisie. Ik heb bij mijn revisie ook niet gebalanceerd, maar wel de nieuwe zuigers op gelijk gewicht gebracht en de drijfstangen nog eens nagewogen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn ami vliegwiel was anders behoorlijk uit balans…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik heb een nieuw vliegwiel blijkbaar is krukas + vliegwiel balanceren niet nodig. volgens SMCDF
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman schreef:BXsport: het is écht niet zo dat je een SM motor na een revisie na 100.000km weer uit elkaar zou moeten. De huidige lagerschalen zijn van veel betere kwaliteit als de orginele, en met de kwalitatief veel betere olie van vandaag de dag wordt slijtage ook nog eens behoorlijk beperkt. De lagerschalen van mijn motor waren na 100.000 km in perfecte staat. Pas bij de 2e revisie op 170.000km ( vanwege een gare zuiger) heb ik de schalen vervangen! Dat een SM motor iedere 100.000km revisie nodig heeft is een verhaal uit de oudheid wat door vele specialisten maar wat graag verteld word….
tja ik hoop het.
ik geloof wel dat als je een curved limiter hebt steken en synergie kettingen gebruikt en de hele mikmak doet je wel veel langer met het ding kan doen…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En na deze dwaling kunnen we weer ON-TOPIC!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aangezien we weer zijn:
http://www.losson.com/citroen/sm-maserati-injection1974/sm-maserati-injection1974.php
Zo’n radio heb ik er ook inzitten maar of ik daar nou blij mee moet zijn…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Errug mooie SM, maaaaaaarrrrrrruh, volgens mij niet te koop….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Deze is net op stip binnengekomen en dus te koop
De hoofdmoot is Ds en geregeld komt er bij “autres Citroen”
Cxen en Sm voorbij
Maar ik zie nergens prijzen en zo. Ik zie alleen, dat het restauratiebedrijf is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Deze zijn allemaal te koop. Site bestaat al een aantal jaren. Als je de prijs wilt weten zul je ffff moeten bellen of mailen !!
Bij de volgende link staat steeds vendu en dat betekent volgens mij: verkocht
http://www.losson.com/fr/fr/archives.php
http://www.losson.com/citroen/sm-chapron/sm-chapron.php
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Zie het nu op de bladzijde persreviews…. Zal niet voor weinig zijn die auto’s van Philippe Losson. Zo te zien verdient de man zijn geld met inkopen, restaureren en verkopen. Leuke handel ! En mooi werk zo te zien.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:
€ 260.000,-
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste