Hallo iedereen,
Aangezien mijn BX alweer een tijdje in de stalling staat, is het plan gerezen om de lichtmetalen borbet velgen over te zetten op de peugeot 405 van mijn broertje. Jullie snappen mijn gebrek aan kennis al wel: ik twijfel of dat zomaar past. De enige (waarschijnlijk te) simpele redenering die ik heb gemaakt is de volgende: speedlines passen op de BX, de 205 en de 405 (geloof ik tenminste).
De velgenmaat is 6jx14H2. Op het 405 forum heb ik gelezen dat de steek van de 405 4 X 108 is en de ET waarde tussen 15 en 20 mm moet zijn. Geef ik wel meteen toe dat de meeste van deze getallen voor mij nog redelijk abstract zijn.
Vanavond ga ik naar de auto toe dus dan heb ik de kans om de velgen eraf te halen. Vandaar dat ik het hier op het forum maar even check.
Alvast bedankt voor het meedenken,
groetjes,
Bas
BX GTi 8v ‘87
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164979
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat past.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
405 velgen passen op een bx, en andersom ook, geen problemen daar.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
pas bij 17” en breder als 7J moet je gaan passen en meten, kloppen of bewerken. natuurlijk ligt het er ook aan welke ET waarde je hebt.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Oké het past dus, das handig. Alleen nu nog het overzetten. Gisteren ben ik bij de stalling geweest en heb een poging gedaan de velgen van de BX af te halen. Dat is dus mislukt tot mijn grote verbazing. Al na het proberen van de rechtervoorvelg hebben we de poging gestaakt. Het was echt niet te geloven.
Na het losdraaien van de wielbouten en het opkrikken van de auto en de bouten helemaal losdraaien leek ons, dat de velg er nu zo vanaf kon. Maarrr, er kwam totaal geen beweging in. Echt unbelievable, rukken trekken, schoppen, trappen, helemaal niks. Daarna zelfs nog met een hamer en dunne beitel (of weet ik hoe zon ding heet) geprobeerd de velg los te krijgen maar niks hielp, de velg zit echt muurvast. De stallingseigenaar had ook nog nooit zoiets meegemaakt. Hij dacht dat het misschien zo zou kunnen zijn dat het aluminium in het ijzer is ingesleten. Je ne sais pas. Aangezien ik alleen maar rampspoed met de auto heb gehad hebben de velgen er hoogstens 4 a 5 maanden rijdend onder gezeten. Nu rest mij alleen nog maar om bij een velgenspecialist te vragen hoe dit kan en en hoe dit opgelost kan worden. Ben benieuwd of iemand van jullie wel eens iets soortgelijks heeft meegemaakt. In ieder geval weet ik nu dat de velgen gaan passen, das al heel prettig.
Wederom bedankt voor de reacties.
Valt trouwens wel op dat de mensen van BX sportief reageren, goed bezig jongens!!
Groetjes,
Bas
BX GTi 8v ‘87
besselse schreef:Oké het past dus, das handig. Alleen nu nog het overzetten. Gisteren ben ik bij de stalling geweest en heb een poging gedaan de velgen van de BX af te halen. Dat is dus mislukt tot mijn grote verbazing. Al na het proberen van de rechtervoorvelg hebben we de poging gestaakt. Het was echt niet te geloven.
Na het losdraaien van de wielbouten en het opkrikken van de auto en de bouten helemaal losdraaien leek ons, dat de velg er nu zo vanaf kon. Maarrr, er kwam totaal geen beweging in. Echt unbelievable, rukken trekken, schoppen, trappen, helemaal niks. Daarna zelfs nog met een hamer en dunne beitel (of weet ik hoe zon ding heet) geprobeerd de velg los te krijgen maar niks hielp, de velg zit echt muurvast. De stallingseigenaar had ook nog nooit zoiets meegemaakt. Hij dacht dat het misschien zo zou kunnen zijn dat het aluminium in het ijzer is ingesleten. Je ne sais pas. Aangezien ik alleen maar rampspoed met de auto heb gehad hebben de velgen er hoogstens 4 a 5 maanden rijdend onder gezeten. Nu rest mij alleen nog maar om bij een velgenspecialist te vragen hoe dit kan en en hoe dit opgelost kan worden. Ben benieuwd of iemand van jullie wel eens iets soortgelijks heeft meegemaakt. In ieder geval weet ik nu dat de velgen gaan passen, das al heel prettig.Wederom bedankt voor de reacties.
Valt trouwens wel op dat de mensen van BX sportief reageren, goed bezig jongens!!
Groetjes,
Bas
Hoeveel bouten heb je losgedraaid ?
4? of minder
Wel heel eigenaardig dat ze niet losgaan hoor. Als je alle bouten loshebt moet je ze er zo af kunnen halen, dat aluminium met staal samen oxideert heb ik nog nooit meegemaakt of van gehoord.
Je kan natuurlijk de band leeg laten lopen en de anwb bellen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
Je kan natuurlijk de band leeg laten lopen en de anwb bellen
zo hebben wij het eens gedaan bij een oude Eskort (MK1) van een vriend, carb volledig gekuisd, nieuwe bougies en het kontaktpunt, dan gebeld
die kerel heeft 30 minuten bezig geweest, liep prima daarna
dat had hij nog nooit gezien (we hadden verteld dat hij net van de garage kwam )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb het ook wel eens meegemaakt, in mijn geval waren ze gewoon veel te vast aangedraaid waardoor het wiel bleef klemmen toen de bouten er uit gedraaid waren. Als je de velgen goed laat schrikken laten ze los. Van heel hard “BOEH” roepen schrikken ze niet by the way
Wat WYD bedoeld, maar dan in niet veenendaals, is dat je gewoon met een hamer/moker voorzichtig blijft tikken, langzaam maar zeker komt ie wel los hoor. Ik vind het trouwens niet zo eigenaardig, ik heb al vaker gemerkt dat ze niet altijd zonder een ruk of stoot los komen.
Pak anders een klos hout, druk dat tegen de binnenkant van de velg, en sla daar met de hamer op, sonde als je de velg beschadigt.
Succes.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
en doe dit niet op de standaard schaarkrik
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dit komt idd omdat het aluminium gaat reageren met het staal. daardoor occideren de 2 metalen aan elkaar vast.
als je aluminium velgen gaat monteren, maak dan de plek op de schijf dan goeds schoon met een staalbortsel, en de velg waar deze het staal raakt. doe er dan altijd wat ceramic-vet of kopervet aan de naaf en de plekken vaar de velg op de schijf aansluit. zo kan je altijd je wielen verwisselen zondrer problemen.
mocht je velgen hebben die niet los willen, pak een zware moker en een blok hout, draai het wiel rond en ram dan met het blok hout tegen de velg tot deze los komt. WEL HET WIEL TELKENS EEN STUK VERDRAAIEN !!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Heb ik inderdaad ook nog wel eens last van, vooral bij mijn linker voornaaf. Heb daar altijd mee te maken als ik de halfjaarlijkse bandenwissel van winter- naar zomerband en vice versa maak. Opmerkelijk genoeg gebeurt het ook wel eens als ik de stalen velgen met de winterbanden probeer te demonteren.
Tot nu toe hebben enkele rake karatetrappen tegen het betreffende wiel wel altijd geholpen.
Oké bedankt voor de reacties. Wat gecontroleerd geweld is dus toch geboden. En van dat occideren is dus ook geen fabeltje. Ook moet ik zeggen dat de wielbouten tamelijk vast zaten. Moeten ook die dingen trouwens eigenlijk niet met een bepaald aanhaalmoment vast worden gezet? Niet dat ik een momentsleutel (heet dat ding zo?) heb maar toch.
Nu heb ik weer iets anders. Vandaag heb ik bij de lidl assteunen gekocht, 2 voor 10 euro. Blij als ik was kom ik thuis met mijn nieuwe aankoop. Krijg ik meteen een hoop commentaar dat dat absoluut geen veilige assteunen zijn. Sommige van jullie zullen de aanbieding ook wel gezien hebben. Op de doos staat dat ze tot 2000 kilo gaan. Lijkt me toch voldoende, zeker voor een BX of een 405 1.9 SR (1026 kilo). Het leek me juist zo handig om makkelijk benzine- en oliefilter te verwisselen, wat ik dus van plan was…...
BX GTi 8v ‘87
He, assteuntjes te koop, die wil ik ook, altijd beter dan niets, zeker als back up als je verder alleen een krik hebt, en er zit altijd een dikke veiligheidsmarge in hoor, in gereedschap en maximale lasten.
Ik vertel ook wel eens aan mensen dat ze idd wat koperveet ertussen moeten doen, maar niemand snapt dat, Vortex wel dus, en jij nu ook he
Hier kan je zien hoe het gaat als je wel kopervet gebruikt, of iets vergelijkbaars, alles gaat even soepel los, geen problemen aldaar.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.