Ik rijd in een C5 van sept. 2002. (diesel) Een paar dagen geleden kreeg ik, terwijl ik net met een koude motor wegreed, de melding : ‘koelvloeistoftemperatuur te hoog’. ( + stop) De melding is maar zeer kort te zien. Langzaam weggereden. Verwarming werkte goed. Na ongeveer 20 km zag ik de temp.meter onder aan staan (in het blauwe deel dus) Ik kon terplekke de snelweg af. Even stoppen, opnieuw gestart, de kachel op hoog en de temp,meter stond weer normaal. Vervolgens naar de Citroendealer. Die heeft een zeer kleine hoeveelheid koelvloeistof bijgevuld en alles was weer normaal. Overigens merkte ik wel dat de kachel (had ik op 28 staan) a.d. linkerzijde (door het rooster )hete lucht joeg en door het rechter rooster niet. (ook als ik de temperatuur instelling veranderde bleef ‘t ie hete lucht blazen a.d. linkerkant en rechts koud)(Dit heb ik vrij lang geleden ook eens een keer gehad en daarna nooit meer.) De garagemonteur had het verder niet over een thermostaat o.i.d. Daags erna reed ik ongeveer 60 km. Geen problemen. Ook de blower werkte de warme lucht weer door beide roosters. Vandaag, meteen na de start (koude motor) zag ik (ik let er uiteraard op) weer heel kort de melding. Wat denkt u, is er een sensor kapot of mogelijk de thermostaat?
Bij voorbaat dank!
Totaal aantal Berichten: 944
betreft het temp verschil, waarschijnlijk is de mengklep stel motor defect. Of de klep zelf (dan moet het dashboard er uit).
Terperatuur melding bij koude motor is meestal te laag nico. Dus bij KOUDE motor op een VLAKKE ondergrond het peil checken,
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Ivm de melding van het koelvloeistof temperatuur: Wss een sensor kapot. Als je voor de wagen staat en de motor bekijkt zie je rechts van het blok een sensor met groen stekker. Wss heeft die de geest gegeven.
Ivm de warme lucht: idd in het beste geval een niet goed werkende regelklep, in het slechtste geval de mengmotor (maar aangezien ze de volgende dag terug normaal werkte zou ik aan de klep denken).
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95