http://auto.2dehands.be/markt/auto_be/citroen/10013392-citroen-visa-650cc.html?q=visa
Ik viel toevallig op deze advertentie op de dag dat ik het geld van mijn vakantiewerk binnenkreeg…
Dan gaat een mens wel nadenken
Kan er iemand mij wat meer vertellen over de motor (hoe verschilt hij van een eendenblok, vooral op ‘elektronisch’ vlak dan)?
en of het mogelijk is om een 2cv-blok aan een visa bak in een visa te leggen/hangen?
Wat zijn bijzondere punten om op te letten bij de aanschaf van een Visa (tweecilinder)?
Denken jullie dat de auto de prijs waard is,
en zien jullie eventuele gebreken op de foto’s?
Ik ben vooral geinteresseerd omdat:
-ze niet zo ver van hier staat in vergelijking met andere leuke citroëns
-ze niet erg duur is
-ze zo goed als keurklaar is (keuring mogelijk: +€125)
-ze een tweecilinder is
-de visa een ondergewaardeerde auto is
-ik eventueel nog wel plaats heb voor één auto
-ik een auto om af en toe mee te rijden terwijl ik mijn eend opknap wel zie zitten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
2deurs? ik tel er 5…...
Zijn wel heerlijke auto’s. Als je em zat bent bouw je het motortje in je eend!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:2deurs? ik tel er 5…...
Zijn wel heerlijke auto’s. Als je em zat bent bouw je het motortje in je eend!
idd, dat van die deuren klopt niet…
mijn vraag was net of de ombouw ook omgekeerd ging?
of zijn het betrouwbare blokjes? (ik hoorde soms wat over problemen met de electronica)
rocco schreef:bogaard77 schreef:2deurs? ik tel er 5…...
Zijn wel heerlijke auto’s. Als je em zat bent bouw je het motortje in je eend!
idd, dat van die deuren klopt niet…
mijn vraag was net of de ombouw ook omgekeerd ging?
of zijn het betrouwbare blokjes? (ik hoorde soms wat over problemen met de electronica)
Er zijn al een hoop 2 cilinder VISA’s opgeofferd ten gunste van een eend.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Visa tweecilinder bj1986
rocco schreef:Kan er iemand mij wat meer vertellen over de motor (hoe verschilt hij van een eendenblok, vooral op ‘elektronisch’ vlak dan)?
Een 2cv-motor maakt gebruik van mechanische ontsteking, de Visa motor van electronische ontsteking (ontwikkeld in de ruimtevaartindustrie). Een Visa-motor heeft 3 krukaslagers ipv 2 en gecoate Nikasil cilinderwanden.
rocco schreef:en of het mogelijk is om een 2cv-blok aan een visa bak in een visa te leggen/hangen?
Zeker!
rocco schreef:Wat zijn bijzondere punten om op te letten bij de aanschaf van een Visa (tweecilinder)?
Roest en remmen.
Roest in wielschermen (check goed achter achterwiel/binnenzijde wielscherm, voorwielschermen binnenkant motorruimte, dorpels, kriksteunen voor, onderkant deuren, deurscharnieren, kofferbakruimte. Check ook roest op de veerschotels (onderkant vering) en veerschotelbevestiging bovenaan in de koets.
Remmen: versleten remklauwen (uitgelubberde remcilindertjes) voor, versleten voering en remcilinders achter, lekkage remverdeler/bekrachtiger onder de koets, te oude DOT4-remvloeistof (elke 1-2 jaar vervangen). Remsysteem is bijzonder gevoelig voor hygroscopie: het absorbeert vocht als de pest. Daarom vaak remvloeistof vervangen.
rocco schreef:Denken jullie dat de auto de prijs waard is,
en zien jullie eventuele gebreken op de foto’s?
Ja, het linker voorscherm is vervangen door een van een diesel Visa. Andere tint wit. Ongeluk gehad? Is stuurinrichting/wielophanging/subframe nog recht? Vraag ernaar.
Verder zeer nette wagen! Zeeer betrouwbare motoren (mits goed onderhouden: elke 10.000 nieuwe olie, elke 20.000 nieuwe bougies, kleppen stellen en nieuwe remvloeistof, that’s it). Electronische problemen komen alleen voor bij overzetten motor naar een 2cv.
Dankjewel!
Dan wacht ik op reactie op mijn mailtje naar de eigenaar, vraag naar evt. schade,
en probeer ik als dat allemaal goed zit mijn ouders te overtuigen
nog één ding: waaraan zie je dat het een visa diesel voorscherm is?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
rocco schreef:nog één ding: waaraan zie je dat het een visa diesel voorscherm is?
Door de spatbordverbreders. Diesels hadden een grotere spoorbreedte voor. Let ook maar eens op de tint; er zit verschil in de verschillende plaatwerkdelen.
Visa diesel en C15 diesel hadden die zwarte kunstof rand op de spatborden.
Dit omdat de spoorbreedte voor breder was dan de benzine uitvoeringen omdat een visa op basis van de Peug 104 is en de diesel uit de Peug 205 komt.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Handjes schreef:rocco schreef:nog één ding: waaraan zie je dat het een visa diesel voorscherm is?
Door de spatbordverbreders.
Je bedoelt de kunststoffen opzetstukken?
die heeft hij links én rechts, kijk maar eens goed .
niet origineel blijkbaar (ik stelde me er geen vragen bij omdat ze standaard op de ‘nieuwe’ c15-reeks zitten, maar nu je het zegt…),
en het brengt misschien het ex-schade-auto-verhaal op de helling?ofwel is met consequent geweest en heeft men voor het uitzicht de beide zijschermen vervangen.
nog steeds geen reactie van de eigenaar, overigens…
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ziet er op de foto’s nog goed uit, maar schijn kan natuurlijk bedriegen. Dit lijkt trouwens het absolute basismodel Visa, nog kaler dan mijn basismodel Visa Spécial.
Dat er Visa diesel voorschermen opzitten, kan natuurlijk ook komen, omdat de oorspronkelijke schermen teveel last van de roest hadden en de eigenaar dezen goedkoop op de kop heeft kunnen tikken of omdat ze makkelijker te krijgen waren.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Wat voor type is die witte eigenlijk?
er staat gewoon “VISA” maar het plaatje hangt wel erg ver naar rechts…
nuja, basismodellen heb ik geen problemen mee
maar waarom reageert de eigenaar niet…
Als ik het me goed herinner, heb ik volgens mij op 2cv.nl gelezen dat W-ignition een alternatief voor de orginele electronische ontsteking van de Visa heeft gemaakt waarbij er nog maar 1 (of misschien zelfs helemaal geen!) sensoren meer nodig waren.
Schijt aan originaliteit.
Het gaat waarschijnlijk om een Visa zonder verdere toevoeging.
In verhouding tot de iets luxere Club mist hij een klokje, ruitenwisser achter, hoedenplank, verlichting in de kofferruimte, en een gelaagde voorruit.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
rocco schreef:Wat voor type is die witte eigenlijk?
In 1984 gooide Citroën het Visa-gamma overhoop: L en Super E (bij de 1100’s) en Spécial (bij de 2-cylinders), verdwenen. Daarvoor in de plaats kwamen resp. 11E en 11RE en het voormalige basismodel Spécial bij de 2-cylinders heette voortaan gewoon Visa (maar dan met nog iets minder “luxe”).
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Alles over de Visa: http://www.citroenvisa.net
De kale Special versies hadden bovendien zelfs geen hoofdsteunen (in de beginjaren), geen chromen wieldoppen, en kale grille (zonder chrome verf), geen zijbeschermingsstrips.
Verder zijn 4-cil.versies optisch te herkennen aan: halogeenlampen ipv duplolampen (optie 4-cilinders) en de zwarte band onder de voorruit en achterspoiler.