Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Mijn ouders rijden momenteel al drie jaar met een xm 21td pullmann. Ik geloof de topversie, van de diesels in 1992.
Maar omdat ze niet meer zo ver rijden en ook een bx diesel ter beschikking hebben zouden ze zich een xm benzine serie 2 willen aanschaffen, momenteel komen de CT turbo en de 2.0 16v in aanmerking omdat anders de heffingen nog te hoog zijn in belgie…
Omdat mijn ouders nogal schakellui zijn zou een automaat het beste zijn denk ik + hij moet een open dak hebben….
Is er veel verschil tussen deze 2 modellen?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
TCT heeft meer koppel bij lage toeren.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
tussen welke? tussen de tct en de 16v of de 21td ?
Ik vermoed ff dat je tct-16v wilt vergelijken. Ergens in deze hoek is dat al uitgebreid gedaan.
De 16v is de onderkant van de benzine versie qua motoren (iig van de serie 2) er is nog een 2.0 8 klepper.
De tct is volgens velen feller, meer koppel enzo. Ik zelf heb een 16v met een handbak en moet zeggen dat je die combi heel schakellui kan rijden. Zakken naar 45-in 5 en dan weer gewoon optrekken is gfeen probleem. Wel een beetje beleid en je schiet niet als een raket vooruit, maar de motor is iig heel soepel. Daarnaast, grote plus voor de 16v, het blok is redelijk hufterproof, maar moet wel op tijd ( liever eerder) zijn nieuwe riempje krijgen.
De tct rijd schijnbaar ook erg goed, maar is wat storinggevoeliger. Hoewel dat ook veel te maken heeft met onderhoud.
In principe zou ik voor je ouders idd op zoek gaan naar een 16v, automaat. Prima combi.
zou wel handig zijn als je de koppelkrommes eens naast elkaar zou hebben. Kan ze alleen niet vinden.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bedankt allemaal! ja ik zoek het verschil tusssen de TCT en de 16v. Ik geloof ook dat een 16v iets meer is voor hun op vlak van onderhoud en zo.
automaat is niet zo gemakkelijk te vinden bij ons…en groot probleem is dat de meeste xm’s veel km hebben
een TCT automaat exclusive met 275.OOOkm is toch wel veel vindt ik…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de zoekfunctie van het forum al gebruikt? Er is namelijk best veel over de TCT/V6/16V vergelijking geschreven in het verleden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Veel kilometers hoeft voor een XM geen probleem te zijn hoor. Als er maar verstandig regulier en preventief onderhoud is uitgevoerd. Twee ton is zeker niet te veel voor een XM.
Na een keer in zo’n TCT gereden te hebben, zou ik onmiddellijk voor zo’n turbo kiezen! man wat sleurt dat er heerlijk aan! Qua rijbeleving een stukje hoger dan mijn eigen XM, en dat was nota bene een V6…
Een 16v is volgens mij nogal een toerenmotor. Als je eenmaal aan het karakter van een turbo (benzine of diesel) gewend bent, is een atmosferische viercilinder nogal afzien…
Voor allebei geldt wel dat de automaten gevaarlijke apparaten zijn die best wel eens willen sneuvelen.
En een tct hoeft ook niet onderhoudsgevoeliger te zijn dan een 16v. Alleen als de turbo kaduuk gaat is dat financieel gezien vervelend…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het meeste risico met automaten loop je bij motoren met een hoog koppel, dus de V6’en, 2.1td en de TCT. Maar voor de automaat is het allerbelangrijkste dat goed onderhoud wordt uitgevoerd. Regelmatig, zeker bij iedere beurt, de olie verversen en het filter schoonmaken. Dat is iets wat zeker niet bij elke automaat gedaan wordt.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Een 16v is nogal een toerenapparaat, rijdt heel anders dan een TD. Een TCT is lekker rijk aan koppel, daar zou ik voor kiezen. Ik zou wel een RGX zoeken, die loopt een stuk beter dan de nogal nerveuze RGY TCT. TCT met auomaat is een HELE fijne combinatie.
mwah, toeren apparaat… mwah… Zelf ervaar ik de 16v als erg soepel en ook krachtig genoeg onderin. Moet wel zeggend als je overstapt van een TD naar een 16v het ff wennen is. m’n passat 2.0 TDI trekt er dusdanig aan dat ik het gevoel had in de wachtkamer te zitten bij de 16v
maar als je kijkt naar de oorspronkelijke vraag, wat is een geschikte voor zijn ouders, dan denk ik dat de 16v heel dicht in de buurt komt.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Lucas Unger schreef:Een 16v is nogal een toerenapparaat, rijdt heel anders dan een TD. Een TCT is lekker rijk aan koppel, daar zou ik voor kiezen. Ik zou wel een RGX zoeken, die loopt een stuk beter dan de nogal nerveuze RGY TCT. TCT met auomaat is een HELE fijne combinatie.
Kan je mij een beetje uitleg geven over de RGY-RGX vanaf wanneer zijn de verschillen gekomen?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
gompy58 schreef:mwah, toeren apparaat… mwah… Zelf ervaar ik de 16v als erg soepel en ook krachtig genoeg onderin. Moet wel zeggend als je overstapt van een TD naar een 16v het ff wennen is. m’n passat 2.0 TDI trekt er dusdanig aan dat ik het gevoel had in de wachtkamer te zitten bij de 16v
maar als je kijkt naar de oorspronkelijke vraag, wat is een geschikte voor zijn ouders, dan denk ik dat de 16v heel dicht in de buurt komt.
nu alleen nog zo’n 16v vinden…. zoals ik al zei staat er in Limburg een TCT automaat van 1996 te koop met 275.000km waar ik een beetje bang van ben….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik zou niet precies weten waarom een TCT meer onderhoud nodig heeft van een 2.0 16v? Het is in de basis toch gewoon het 2.0 8v blok met een LPT (low pressure turbo) er op geschroefd? Gewoon even de motor af laten koelen na een rit waarbij de Turbo (flink) heeft moeten werken (half minuutje laten draaien).
Overigens kan ik Harms bevindingen onderschrijven, hij heeft namelijk over mijn auto Ik vind het karakter van de TCT erg passen bij een XM. Erg soepel onderin, het hoeft niet snel, maar als er om gevraagd wordt en de Turbo komt er in rond de 2250 toeren gaat het echt vlot. Ook de tussenacceleraties zijn zéér prettig te noemen. Met het monteren van de juiste bougiekabels laatst is het pas echt een feest geworden.
Daarbij zal het verbruik niet veel meer zijn dan een 2.0 16v. Met mijn vele stadskilometers zit ik zo rond de 1 op 9,5 en dan gebruik ik het gaspedaal toch wel zoals het hoort. De vorige eigenaar deed met meer buitenaf kilometers volgens mij zo’n 1 op 10,5.
Het punt wat Gompy noemt van de distributieriem voor de 2.0 16v zou ik juist als een minpunt beschouwen.
Een quotje uit de evolutie van de XM:
Alle dieselmotoren zijn voorzien van een zuiveringssysteem met een recirculatie van de uitlaatgassen (EGR). De 141 pk Turbo CT motor (RGY) wordt vanaf ORG.NR. 6263 vervangen door de 150 pk RGX variant en krijgt holle zuigers, een andere cilinderkop en een andere injectiecomputer om een rustiger maar iets krachtiger karakter te bewerkstelligen.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!