Mijn ZX 1.4i heeft een diepe brom rond de 2000rpm. Dit merk je vooral goed wanneer je in een versnelling het toerental laat zakken(aanrijden van stoplicht bv). Mechanisch gezien merk ik niets vreemd op qua rijden. Enig idee wat de oorzaak ervan kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Iets soortgelijks heb ik eens gehad met een BX. Nog een hele poos mee doorgereden. Toen er een nieuwe uitlaat onderzat was het weg. Zou misschien ook bij jou de uitlaat kunnen zijn.
Jeroen
naar mijn weten hoort dat bij de zx. ik heb het vanaf het begin gehad, en heb er nooit echt last van gehad. en daarbij, de bak heeft vrij korte overbrengingsverhoudingen, waardoor je niet zo heel vaak 2000 tpm draait, maar eerder rond de 2500 (afhankelijk van je rijstijl natuurlijk).
de hinderlijke brom bij 120 vind ik irritanter!
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Is de uitlaat goed lekdicht? die oude klem zat namelijk niet helemaal lekker toen we de andere uitlaat eronder hebben gehangen.
Deze brom zat er al in voordat we de demper hebben verwisseld. Ik dacht dat de oorzaak dus bij de oude demper lag. Ook lijkt het me dat als ie echt lek is, dat ik hem over het hele toerengebied moet horen brommen en naar mijn idee is hij zelfs minder luid bij 3250 rpm dan met de ori(helemaal versleten) demper.
Zou de middendemper verrot zijn? bij mijn ZX was dat wel het geval, nadat deze vervangen was, was het een stuk stiller. Ook kan de kat. verrot zijn, deze dempt het geluid ook, al beweren sommigen van niet
Dat zou opzich ook mogelijk zijn, maar denk dat het dan einde verhaal is voor deze ZX, want de schokdempers zitten er ook helemaal doorheen net als de remschijven voor. Heb even geen idee wat 2 nieuwe schokdempers kosten, maar voor de remmerij ben ik sowieso zo’n €80,- kwijt. Wordt dan erg twijfelachtig of ik de baten belangrijker vindt dan de kosten.
Als je de schokdempers ook moet gaan vervangen, word het inderdaad een duur geintje, ook als je ze zelf vervangt. Aan de andere kant, als de motor goed is, de koppakking lekt (nog) niet, er zit een nieuwe koppeling in en je weet verder wat je aan de auto heb. Dan kun je de gok nemen om nog een jaartje of 2 door te rijden, voor de prijs van een setje remschijven+schokdempers heb je geen nieuwe auto voor. Een andere goedkope occasion brengt altijd ellende en achterstallig onderhoud mee.