1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Koelvloeistof verdwijnt
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 01 december 2009 10:23 AM

Hi BX Liefhebbers.

Ik heb een vraag over het verdwijnen van koelvloeistof van mijn BX Chic 1.6.

Het probleem is dat koelvloeistof verdwijnt. Ik bijvullen tot het juiste niveau (zo’n 10 tot 15 cm onder de rand) Helaas! Ook na bij het bijvullen, is het bijgevulde litertje alweer snel verdwenen.

Vanochtend bij daglicht even goed gekeken. Als ik het gasgeef (ik trek ff aan de gaskabel want zo lenig ben ik n.l. niet), dan zie ik kleine luchtbellen in mijn koelvloeistof omhoog komen. Deze luchtbellen komen niet direct, maar na een paar seconden.

Ook zag ik vanochtend een plasje KVS onder de auto liggen. Dit plasje in het midden van de auto, aan het einde van de motorkap (dus is voor het midden van de voorruit)

vraag 1. Betekenen die bubbeltjes in mijn KVS bij gasgeven, dat sowieso mijn koppakking naar de mallemoeren is?
vraag 2. Wordt een ‘lekke’ koppakking aangekondigd door ‘ronkend geluid’ dat lijkt op een gat in de uitlaat? Ik heb namelijk dat geluid maar heb vooralsnog géén gat in de uitlaat kunnen ontdekken. Of is dit complete onzin?
vraag 3. Kan het lekken van de vloeistof, icm de bubbels, ook nog iets anders zijn dan de kopakking? Indien ja, wat dan!
vraag 4. Heb je nog tips waar ik kijken moet / wat ik doen moet om bepaalde zaken uit te sluiten?

Wederom dank alvast!

Robbes

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 01 december 2009 10:41 AM
  [ # 1 ]

Het bubbelen betekent niet per se dat je koppakking eraan is. Het betekent wél dat je een kvs lek hebt. Niet meer en niet minder. Je zegt al dat er een plasje kvs onder de auto ligt. Er zal dan toch een slang of leiding lek zijn. Gezien de lokatie die je noemt zijn er twee eerste verdachten: het thermostaathuis en de omloop aan de achterkant van het blok, dat naar de verwarming gaat. Andere verdachte wil weleens de pomp zijn. Alle slangen bij een auto van meer dan 15 jaar oud zijn sowie so verdacht. Goed kijken en zoeken dus. Ben er vrijwel zeker van det het daar ergens in zit.

Als je koppakking zó zou lekken dat er liters kvs doorgaan, dan loopt de auto niet netjes, start ze erg beroerd en zouden er witte rookwolken uit de uitlaat komen waar de paus jaloers op zou zijn. En die symptomen beschrijf je niet, dus ik heb goede hoop voor je koppakking. Maar een lekkage heb je zeker.

Tot slot: zoek wel echt de oorzaak en ga daarna over tot reparatie, zoek vooral niet je heil in anti-lek pruttels zoals Bar’s leaks, Valma lekstop en wat dies meer zij. Die middelen werken wel even, maar uiteindelijk doen ze meer kwaad dan goed.

Succes.

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 01 december 2009 11:33 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je snelle reactie.

Hilko16TZI schreef:

Als je koppakking zó zou lekken dat er liters kvs doorgaan, dan loopt de auto niet netjes, start ze erg beroerd en zouden er witte rookwolken uit de uitlaat komen waar de paus jaloers op zou zijn. En die symptomen beschrijf je niet, dus ik heb goede hoop voor je koppakking. Maar een lekkage heb je zeker.

Mijn auto start en loopt prima. Er lijkt wel iets wittere rook uit te komen, maar dat kan ik me ook verbeelden. Het is in ieder geval geen hoeveelheid waar de Paus jaloers op zal zijn. Winken dat ‘geronk’, dan zal dan wel toch een lek(je) in de uitlaat zijn.

Hilko16TZI schreef:

Het bubbelen betekent niet per se dat je koppakking eraan is. Het betekent wél dat je een kvs lek hebt. Niet meer en niet minder. Je zegt al dat er een plasje kvs onder de auto ligt. Er zal dan toch een slang of leiding lek zijn. Gezien de lokatie die je noemt zijn er twee eerste verdachten: het thermostaathuis en de omloop aan de achterkant van het blok, dat naar de verwarming gaat. Andere verdachte wil weleens de pomp zijn. Alle slangen bij een auto van meer dan 15 jaar oud zijn sowie so verdacht. Goed kijken en zoeken dus. Ben er vrijwel zeker van det het daar ergens in zit.

Hilko16TZI schreef:

Tot slot: zoek wel echt de oorzaak en ga daarna over tot reparatie, zoek vooral niet je heil in anti-lek pruttels zoals Bar’s leaks, Valma lekstop en wat dies meer zij. Die middelen werken wel even, maar uiteindelijk doen ze meer kwaad dan goed.

Ga ik a.s. zaterdag maar een uitgebreid checken. Hopen dat ik het lek dan snel ga ontdekken!

Wat reparatie betreft: zijn er universele setjes te koop (bij de lokale autoboer als Brezan) of moet ik originele slangen halen bij de Citroen Dealer?

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 01 december 2009 11:38 AM
  [ # 3 ]

Originele slangen zul je waarschijnlijk niet meer vinden. Brezan (tenminste, sommige vestigingen) verkoopt wel universeel spul. Meet goed de juiste binnendiameter en neem vooral genoeg slang, zodat je deze knikvrij kunt inbouwen. Maar eerst zoeken, het kan maar zo erg meevallen. Ik spreek uit ervaring, had het pasgeleden nog aan de hand. Bleek stomweg een niet goed aangedraaide slangenklem te zijn, in combinatie met een rot buisje…

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2009 11:41 AM
  [ # 4 ]

Nog even over die witte rook. Uit zowat elke auto komt in dit jaargetijde witte rook (uit de uitlaat), vooral net na de start en bij veel korte ritjes. Dit is condens in de uitlaat en heel normaal (het is bv ook de reden dat auto’s waarmee voornamelijk veel korte ritjes worden gereden meer uitlaten opsouperen dan auto’s die elke keer netjes de kans krijgen om helemaal goed door te warmen). Een lekke koppakking uit zich echt met grote hoeveelheden omhoog dwarrelende witte ‘stoomwolken’ uit de uitlaat, ook bij stationair toerental.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 01 december 2009 11:45 AM
  [ # 5 ]

bovenstaande kan ook mayo veroorzaken.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2009 11:50 AM
  [ # 6 ]

Inderdaad, ook mayo duidt niet automatisch op een lekkende koppakking.

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 01 december 2009 11:59 AM
  [ # 7 ]

Dank allen voor de input!

Een lekke koppakking uit zich echt met grote hoeveelheden omhoog dwarrelende witte ‘stoomwolken’ uit de uitlaat, ook bij stationair toerental.

Dat is dus duidelijk niet het geval. Motor loopt stationair prima, en ik heb geen dikke stoomwolken achter mijn BXje hangen.

bovenstaande kan ook mayo veroorzaken.

Ik heb ook geen last van Mayo in mijn olie. De olie heb ik net ververst en was prima in orde.
Ik ga de slangen checken, hoop dat ik het lek dan snel tegenkom!

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 01 december 2009 11:47 PM
  [ # 8 ]

nog ff een toevoeging: je Chic ronkt, dat doet de mijne ook, ik dacht ook aan een lekke uitlaat Smile maar dat schijnt zo te horen…

(ondertussen ronkt ie nog meer, maar dat is een laag geluid.. want, euh, de uitlaat is echt lek Wink )

2CV 1985

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 december 2009 12:29 AM
  [ # 9 ]
Hilko16TZI schreef:

Originele slangen zul je waarschijnlijk niet meer vinden. .

Ik heb vorige week toch nog een waterslang origineel laten leveren op één dag !!

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 02 december 2009 12:00 PM
  [ # 10 ]

Hi!

Vanochtend bij voldoende daglicht even goed gekeken.
Er is een KVS-slang poreus. Niet heel gek, want er is LHM op gekomen en dat had ik niet grondig genoeg verwijderd…. slang is gewoon ‘poreus’ gevreten….

Het gaat om de slang waar de punt van de pijk opwijst.

Nu ik weet welke slang het is, moet ik aan het werk.

Een paar vragen:
vraag 1. Moet ik eerst, via een nippel ergens, alle koelvloeistof uit het systeem laten lopen of kan ik de slang gewoon losmaken en de KVS die eruit komt over het blok laten lopen?
vraag 2. Is montage van een nieuwe slang een kwestie van ‘slang erop en met de juiste klemmen vastzetten’ of moet ik nog een speciaal spul op de ijzeren uiteinden (daar waar de slang op komt) smeren?
vraag 3. Als de nieuwe slang bevestigd is, moet ik dan gewoon bijvullen met KVS of moet ik dan alsnog alle oude KVS verwijderen?
vraag 4. Overige tips? Van harte welkom!

Ik heb vorige week toch nog een waterslang origineel laten leveren op één dag !!

vraag 5. Maakt het uit of ik ‘dure’ originele slangen neem, of juist een standaar slang bij de Automaterialenzaakomdehoek?

Wederom dank!

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 02 december 2009 12:47 PM
  [ # 11 ]

antwoordt 1: Nee hoeft niet, laat maar lopen (vaak vang ik het meeste op in een bakkie) (zie antwoordt 3)
antwoordt 2: uiteinden even schoon maken (wil wel is smerig zijn) dan gewoon monteren met klemmen
antwoordt 3: je kan gewoon bijvullen of alles vervangen indien oud
antwoordt 4: laat de auto niet eerst warm lopen
antwoordt 5: als het een simpele slang is, gewoon universeel halen

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
robrob
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-10-2006

- BX Biarritz
Gepost: 02 december 2009 12:56 PM
  [ # 12 ]
McDean schreef:

antwoordt 1: Nee hoeft niet, laat maar lopen (vaak vang ik het meeste op in een bakkie) (zie antwoordt 3)
antwoordt 2: uiteinden even schoon maken (wil wel is smerig zijn) dan gewoon monteren met klemmen
antwoordt 3: je kan gewoon bijvullen of alles vervangen indien oud
antwoordt 4: laat de auto niet eerst warm lopen
antwoordt 5: als het een simpele slang is, gewoon universeel halen

Bruut helder! Die antwoorden! Dank!

nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 02 december 2009 02:32 PM
  [ # 13 ]

ik heb ook een kvs lek en dat heb ik tijdelijk opgelost met ductape Smile en daaromheen weer een oude fietsband. Ik ga de slang op den duur wel vervangen maar hij is nu lekvrij terwijl ik een geschikte vervanger kan zoeken.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 december 2009 07:27 PM
  [ # 14 ]
robrob schreef:

Hi!

Vanochtend bij voldoende daglicht even goed gekeken.
Er is een KVS-slang poreus. Niet heel gek, want er is LHM op gekomen en dat had ik niet grondig genoeg verwijderd…. slang is gewoon ‘poreus’ gevreten….

Het gaat om de slang waar de punt van de pijk opwijst.

Nu ik weet welke slang het is, moet ik aan het werk.

Een paar vragen:
vraag 1. Moet ik eerst, via een nippel ergens, alle koelvloeistof uit het systeem laten lopen of kan ik de slang gewoon losmaken en de KVS die eruit komt over het blok laten lopen?
vraag 2. Is montage van een nieuwe slang een kwestie van ‘slang erop en met de juiste klemmen vastzetten’ of moet ik nog een speciaal spul op de ijzeren uiteinden (daar waar de slang op komt) smeren?
vraag 3. Als de nieuwe slang bevestigd is, moet ik dan gewoon bijvullen met KVS of moet ik dan alsnog alle oude KVS verwijderen?
vraag 4. Overige tips? Van harte welkom!

Ik heb vorige week toch nog een waterslang origineel laten leveren op één dag !!

vraag 5. Maakt het uit of ik ‘dure’ originele slangen neem, of juist een standaar slang bij de Automaterialenzaakomdehoek?

Wederom dank!

Ik ken jou type motor niet maar normaal moet je het systeem na bijvullen nog ontluchten .

18 Euro voor de bovenste slang tussen blok en radiator noem jij dat duur ????

Denk er ook aan dat je bij de automateriaalzaak gewoon slang aan de meter gaat meekrijgen , zonder alle nodige bochtenwerk .

Bekijk het eens voor jou geval , vraag even prijs bij Citroen en beslis dan waar je ze gaat kopen .

Let wel op dat je een nieuwe slangenklem koopt , degene die ik zie op de foto kan je niet hergebruiken .

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 december 2009 07:29 PM
  [ # 15 ]
halfgaar schreef:

ik heb ook een kvs lek en dat heb ik tijdelijk opgelost met ductape Smile en daaromheen weer een oude fietsband. Ik ga de slang op den duur wel vervangen maar hij is nu lekvrij terwijl ik een geschikte vervanger kan zoeken.

Jij doet je forum naam wel alle eer aan hé  doei

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook