klimaatregeling en vastvriezen airco: help!
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362

Gepost: 06 november 2009 08:38 PM

Dag iedereen,

probleempje met de verwarming van m’n xm Serie 1 met automatische klimaatregeling.
Als de airco aanstaat, meestal op AUTO, dan is die na een half uur precies verstopt. Hij blaast dan op volle kracht (streepjes allemaal aan) maar er komt nauwelijks iets van lucht uit en je hoort dat de lucht ergens tegengehouden wordt. Ook komt er dan ook geen buitenlucht meer binnen, wat anders wel het geval is.

Als ik dan de airco uitzet, blaast die binnen de minuut weer normaal.

Een 2de probleem, is dat hij uit de verschillende ventilatieroosters verschillende temperaturen geeft. Bijvoorbeeld de 2 linkse warm en recht koud, of omgekeerd.

Wie o wie heeft de oplossing?
Alvast bedankt!!

Profiel  

Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 08 november 2009 05:29 PM
  [ # 1 ]

Het zal wel weer een massacontact zijn. Ik weet zeker dat er al eens eerde over geschreven is. Even zoeken in het forum dus

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 08 november 2009 09:24 PM
  [ # 2 ]

Het lijkt of de airco verdamper verstopt zit met zooi. Als ik me niet vergis kun je erbij als je de ventilator eruit haalt. Ik kan me voorstellen dat als er te weinig lucht door kan, de boel gaat bevriezen. Maar hoe hard blaast hij zonder airco? Dat moet echt best hard zijn.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

stalsie
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 08 november 2009 09:50 PM
  [ # 3 ]

zoiets dacht ik ook, omdat het van normaal blazen, naar helemaal niet meer blazen gaat terwijl hij automatisch z’n snelheid verhoogt en je hoort dat de lucht door iets wordt tegengehouden.

Het gebeurt dus als de airco zo’n 20 minuutjes aanstaan.

Wat kan ik best doen? dashboardkastje eruit en dan circuit volgen, of anders tewerk gaan?

Hoe kan het dat er verschillende temperaturen uit de roosters komen?
Ongeveer een maand geleden hoorde ik gelijk blaadjes ergens indraaien.

Profiel  

stalsie
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 14 november 2009 04:35 PM
  [ # 4 ]

de computer slaat steeds foutcode 27 op, welke staat voor “uitslag recirculatieklep” en citroen geeft als oplossing “vervang motor/reduktie”
Bij de file van het uitlezen staat : Recirculation valve position signal swing not correct.

Nu vraag ik mij af wat precies kapot is, want de recirculatieklep gaat nog steeds mooi open en dicht als ik hem met de knopjes bedien.

Wat veroorzaakt er dat er:

1) verschillende temperaturen uit de verschillende roosters komen, respectievelijk links t.o.v. rechts
2) de airco zichzelf eigenlijk “vastvriest” zodat er geen lucht meer doorstroomt

Wat is een logische volgorde om zoiets opgelost te krijgen?

Profiel  

stalsie
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 27 november 2009 12:06 AM
  [ # 5 ]

Ok, vandaag even bij dealer geweest om xm uit te lezen (mijn bakje is tijdelijk defect) en foutcode 54 kwam uit de bus.
Zou een kortsluiting zijn in een reductiemotor voor mengklep.

Normaal is dat het motortje aan het handschoenkastje, maar het kan evengoed die aan de gaspedaal zijn (ookal zou die foutcode 36 moeten geven).
Nu moet ik dus de weerstand meten en als die onder de 50 ohm is, dan hebben we de dader te pakken.

Zijn die motortjes ergens goedkoop te bestellen? Citroën vraagt er €236 euro voor namelijk.

Dan nog even een vraagje over het vastvriezen.. Op de leiding van de airco staat na een half uurtje al een hele pak ijs. Blijkbaar geeft die dus geen signaal aan de computer om te stoppen met koelen.
Hoe zit die beveiliging ineen bij een xm?

Profiel  

stalsie
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 december 2009 06:43 PM
  [ # 6 ]

in de brezan zijn de motortjes te verkrijgen voor 96 euro per stuk. Serieus verschil met Citroën als je het mij vraagt.

Nu rest nog 1 ding op te lossen: Het vastvriezen van de verdamper
Wat moet er normaal voor zorgen dat de compressor automatisch wordt uitgeschakeld?
Als het buiten vriest, slaat de compressor niet aan, maar er moet toch een soort sensor zijn die doorgeeft dat het koud genoeg is?

Probleem is dus dat de luchtstroom niet meer door kan. Als ik de airco dan handmatig afzet, komt de luchtstroom weer terug. Na kwartiertje airco aan is er weer dezelfde miserie.

Wie heeft de oplossing?

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 02 december 2009 09:02 PM
  [ # 7 ]

Ik heb volgens mij nog wel een zooi van die motortjes ergens, mag je gratis hebben

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook