Poll | ||
Hoe zal ik mijn SM motor eens inrichten? | ||
SM 3.0 liter 11.5 compressie LPi met race nokkenassen en itbs | 12 | |
SM 3.0 liter 8.5 compressie (bi)turbo LPi met 80kpa boost | 18 | |
Totaal Aantal Stemmen: 30 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst dat blok maar eens uit elkaar peuteren toch? Overigens: niet te lang laten staan hoor met een lekke koppakking. Vraag maar aan ome Willem…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja ik denk even snel er uit halen, dan SM in een hoek en dan eens gaan kijken. Er moeten zowiezo ook nog 24 gaten in ‘t vliegwiel voor de VEMS pt…
Ik hoop dat die bout er zonder al te veel tegenstrubbellen uit wil.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat die turboplannen betreft: is een supercharger dan niet een makkelijkere optie? Geeft direct al meer koppel, een turbo moet toch eerst op toeren komen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik houd niet zo van superchargers, wordt aangedreven door de krukas, en dat kost vermogen, waar een turbo ‘gratis’ vermogen gebruikt. Een Superturbo daarintegen… maar dan moet je de motor daar eigenlijk wel helemaal op inrichten. Het is niet iets waar ik met een maserati motor aan zou willen beginnen denk ik. Op een superturbo maximaal te benutten moet de compressie wel flink omlaag, dan kan je maximaal gebruik maken van het effectieve compressie voordeel van een geblazen motor. Maar, stel je gaat dat met een 3 liter maserati blok doen, je maakt de compressie echt laag, met het supercharger deel zorg je voor bijvoorbeeld 1bar minimale boost over het hele bereik, een stuk meer als de turbo het overneemt… het is wel heel leuk natuurlijk, maar mij bekruipt een beetje het gevoel dan de C114 daar misschien niet helemaal voor ontworpen is. Dat betekent denk ik niet dat het niet kan werken, maar mogelijk wel dat ie nog een paar keer in de soep draait voordat je de ‘kleine probleempjes’ hebt opgelost. Dat is een vrij kostbaar traject.
Dus, ik begin met ongeblazen. Daar valt al een boel te halen denk ik. Als dat betrouwbaar vermogen oplevert, dan is het misschien tijd voor een volgende stap.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
waterman schreef:Dat zeg: Van NU! waarom niet? Omdat turbo’s niet werken. Zie die F40. De eerste keer dat ik met zo’n ding reed dacht ik dat ik doodging. Geen vloeiende vermogensopbouw, nee gewoon: BAM> 400pk. En die waren 1000 toeren verder weer weg. Zelfde voor de 911 Turbo. Een hoer van een auto.
TOEN werkten turbo’s niet goed. De nieuwe Porsche turbo heeft VTG, variable turbine geometry, en daardoor is de koppel-curve tussen de 1950 en 5000 rpm zo plat als de Tafelberg, constant 620 Nm. En nog 520 Nm over bij 6500 rpm. (Okay, 400 Nm bij 1500 rpm betekent wel dat het er vrij ineens is, dat wel)
Bron: http://paultan.org/2006/08/21/2007-porsche-911-turbo-997/
[Sorry, off-topic, maar toch… ]
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OEF! Wel lijkt me rijden tussen de 1500 en 2000 RPM helemaal ruk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Van nul tot in de kofferbak van je voorligger in drie nanoseconden
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zou zeggen dat ie zonder geometrie er zou uit zou moeten kunnen zien:
Dat lijkt mij nou veel leuker.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb mij blind gezocht naar mijn uitdraai van de rollenbank….. daar kun je zien dat je ook zonder turbo-shit een heel mooi vlakke koppelkromme kunt verkrijgen. Ik kan helaas hiero niet op youtube, want daar staat het filmpje van mijn sm op die rollenbank nog ergens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En hiero een foto:
De witte stippel-lijn is de koppelkromme, voor het wijzigen van de ontsteking en de sproeiers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
sans-pareil schreef:Ik zou zeggen dat ie zonder geometrie er zou uit zou moeten kunnen zien:
Dat lijkt mij nou veel leuker.
Je bedoelt niet “zonder geometrie” maar “met meer boost”.
Die variabele geometrie zorgt voor veel sneller spoolen omdat de hoek waaronder de gassen tegen de rotor geleid worden kan worden aangepast. Het stippelijntje van 680 Nm is voor het ‘overboost pack’.
There’s also this very arcade-like overboost button if you get the Porsche Sports Chrono Package Turbo. This package adds an OverBoost feature, where pressing a Sports button increases turbo boost up by 0.2 bar to 1.2 bar for the low to mid rev ranges, increasing maximum torque in those ranges to 680Nm, after of which it drops back to 1.0 bar of boost producing 620Nm. OverBoost is available for 10 seconds only.
De piek zoals jij ‘em erin zet is dus met nog meer laaddruk.
Zie http://paultan.org/2006/08/16/how-does-variable-turbine-geometry-work/
laag in de toeren, weinig debiet, pre-boost. Door de hoge hoek tussen vanen en instroom van gassen is de afzet tegen de rotor sterk vergroot en is de drukopbouw veel sneller:
Hoog in de toeren, in boost. Debiet is nu veel hoger en dus kan de instroming minder agressief en dus ook met veel minder weerstand/tegendruk:
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
graddus schreef:Van nul tot in de kofferbak van je voorligger in drie nanoseconden
Daar heb ik geen 911 Turbo voor nodig..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ze beperken boost. Niet cool. Boost beperken om een vlakke koppelkromme te krijgen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Technoloog schreef:sans-pareil schreef:Ik zou zeggen dat ie zonder geometrie er zou uit zou moeten kunnen zien:
Dat lijkt mij nou veel leuker.
Je bedoelt niet “zonder geometrie” maar “met meer boost”.
Die variabele geometrie zorgt voor veel sneller spoolen omdat de hoek waaronder de gassen tegen de rotor geleid worden kan worden aangepast. Het stippelijntje van 680 Nm is voor het ‘overboost pack’.
There’s also this very arcade-like overboost button if you get the Porsche Sports Chrono Package Turbo. This package adds an OverBoost feature, where pressing a Sports button increases turbo boost up by 0.2 bar to 1.2 bar for the low to mid rev ranges, increasing maximum torque in those ranges to 680Nm, after of which it drops back to 1.0 bar of boost producing 620Nm. OverBoost is available for 10 seconds only.
De piek zoals jij ‘em erin zet is dus met nog meer laaddruk.
Zie http://paultan.org/2006/08/16/how-does-variable-turbine-geometry-work/
laag in de toeren, weinig debiet, pre-boost. Door de hoge hoek tussen vanen en instroom van gassen is de afzet tegen de rotor sterk vergroot en is de drukopbouw veel sneller:
Hoog in de toeren, in boost. Debiet is nu veel hoger en dus kan de instroming minder agressief en dus ook met veel minder weerstand/tegendruk:
De volgorde van de plaatjes moet omgekeerd worden volgens mij?
Citroen!