Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Toch nog even over dat ontluchten, dat heb ik regelmatig moeten doen. Ik heb voor dat doel altijd een combinatietangetje en een imbussleuteltje in de BX liggen aangezien ik lange tijd met een rottige radiator heb gereden (heel fout, ik weet het), en als je dan onderweg bij een langere rit met goed opgewarmd blok af en toe eens die ontluchtpunten even open en dicht draait is ‘ie op een gegeven moment vanzelf wel een keertje ontlucht. Werkt bij mij prima; en de TZD Turbo komt na de radiatorwissel niet meer boven de 80 graden Celsius.
Ik rij met een halve gereedschapbak in de auto. Maar goed om me er aan te doen denken dat ik ook eens met warme motor kan ontluchten (dus als ik aankom na wat snelweg ofzo).
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Juist met warme motor, want als er lucht in je systeem zit en de motor warmt op zet de lucht ook uit, waardoor er koelvloeistof uit je systeem wordt gedrukt. Door de ontluchtpunten op zo’n moment even open te zetten kan die luchtbel die op dat moment onder druk staat ontsnappen. Je zult dan mogelijk ook het waarschuwingslampje van de koelvloeistof aan zien gaan omdat het niveau dan weer wat lager komt te staan. Dan dus een beetje bijvullen, als het goed is is de druk in het koelsysteem dan een stuk minder omdat je net hebt ontlucht. Niet teveel (koude) vloeistof in 1 keer erbij gieten, is niet goed voor het blok.
Ah, heb momenteel enkel nog maar bijgevuld vlak na het starten . Daarjuist weer.
En bij het binnenrijden in de garage brandde het oranje lampje weer. *zucht* . Toch nog maar eens een keer ontluchten volgende week.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Lees ik het nou goed dat je al een sensor voor een temperatuurmeter hebt gemonteerd?
Eveneens ben ik tevens ook.
Neen, enkel een nieuwe rode. De oranje is er uit geweest maar zit er weer in. De sensor voor het aansturen van de meter ligt mooi in de armsteun
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zonde, de montage van een temperatuurmeter is de beste investering geweest in mijn BX die ik ooit heb gedaan. Ik snap echt niet waarom Citroen dat alleen had voorbehouden aan de GTi modellen, maar die discussie is al eens eerder gevoerd. Doen, je hebt er echt gemak van (nou ja, je weet wat ik bedoel…) als je koelsysteem niet 100% is. Zonder die meter had ik vast al een paar koppakkingen versleten, nu hoefde ik alleen maar mijn rijstijl aan te passen en zonodig de kachel voluit aan te zetten.
Staat op het programma. Heb een klokkenspel klaar liggen (moet het enkel nog gaan halen) en de sensor is ook al aangeschaft. Dus er is sowieso geen weg terug. Maar binnenkort examens dus het zal voor februari worden vrees ik.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Da’s ook heeeeel belangrijk. Succes met studeren dan!
Ok, net even gaan rijden met de BX. Toen ik weer bijna thuis was (heel de tijd stad gereden) ging opeens het oranje lampje weer branden.
Ik dus even de schakelaar die de fan op volle toeren laat draaien opgezet en toen ik thuis was (de straat uit dus) even gevoeld en de radiator was niet super warm maar gewoon lauw en de leidingen van en naar waren ook niet zo warm.
Meteen even nagedacht en voila, volgens mij is mijn thermostaat niet meer helemaal in orde. Ze gaat nog wel open (en dicht?) maar niet meer helemaal open vermoed ik.
Kortom, net even een nieuwe thermostaat gekocht die ik ga inbouwen, al is het maar om zeker te zijn !!
Nu de vraagjes:
1) in mijn vraagbaak staat KVS aflaten. Als ik de thermoswitch er af vijs is dat genoeg? Dan loopt de radiator toch leeg? Of is er een betere plaats om af te laten (en op te vangen zodat ik het kan herbruiken).
2) hoe lang ben je een eerste keer bezig met een thermostaat te vervangen denk je? Dat ik weet of ik het straks nadat ik van het ziekenhuis terug ben nog kan doen of dat ik beter tot vrijdagavond wacht.
3) is er iets om op te letten?
Dus hopelijk valt het mee en is daarmee voor eens en voor 20 jaar dat koelprobleem opgelost. Voor de rest rijdt hij nog steeds super, alhoewel mijn voorraadbol écht wel dringend gevuld moet worden :S
Voila, met wat hulp van de onderdelenboer is de thermostaat vervangen (is echt een klusje van niets).
Even bijgevuld, ontlucht, gereden en weer in de garage. Weer ontlucht, bijgevuld en laten staan.
De oude thermostaat heb ik in een pannetje met warm water gestoken en die gaat nog wel open. Maar geen idee hoe ver die open zou moeten gaan (paar mm gaat deze). Helemaal afsluiten doet hij niet meer (alle rubbers zijn zwaar versleten).
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
BunnY schreef:...
Dus hopelijk valt het mee en is daarmee voor eens en voor 20 jaar dat koelprobleem opgelost. ...
Hee, het is een BX hoor, grappenmaker! Het koelsysteem is juist een wat minder sterk punt ervan.
Maarre, je bent goed bezig.
Voila Net even 60km gereden waarvan zeker 10km file. En geen enkele keer ging het lampje aan. Zelfs het ontluchten is deftig gelukt (bij het starten daarnet niet moeten bijvullen). Ik heb een goed gevoel bij deze zet .
BunnY schreef:Voila Ik heb een goed gevoel bij deze zet .
Ik ook , de opening van een goede thermostaat is toch wel een centimeter
Gisterenavond nog stapvoets naar de supermarkt gereden en ook nu weer geen enkele keer het lichtje aan. Onderweg af en toe eens goed doorgetrokken zodat de motor zeker lekker warm werd, met de verwarming af gereden maar op geen enkele manier kon ik dat lampje aankrijgen.
De pech was dat eigenlijk tegelijkertijd alles kapot is gegaan aan het koelsysteem. Zowel de sensor, thermoswitch als de thermostaat heeft het begeven.
Maar nu is het toch weer een lekkere BX .