Binnenste stuurkogel Xantia kapot
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 708

Gepost: 03 juni 2007 05:55 PM

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de binnenste stuurkogel ? Van mijn Xantia is de rechter binnenste stuurkogel kapot. Dit is dus de kogel die aan de stuurhuis kant zit (niet die aan de wielzijde).
Bij het rijden over oneffenheden trad er al enige tijd gerammel op. Duidelijk is te voelen dat de binnenste kogel flinke speling heeft.
Op tekeningen is te zien dat de binnenste kogel in de tandreep van het stuurhuis geschroefd zit.

Weet iemand hoe je deze kogel moet vervangen en of er specifieke moeilijkheden te verwachten zijn ?

Alvast bedankt,
Martin

Profiel  

JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309

Gepost: 03 juni 2007 11:35 PM
  [ # 1 ]

Als ik jou was zou ik eerst de stangetjes tussen de stabilisatorstang en de veerpoten maar eens controleren. Ik heb nog nooit gehoord dat speling in de binnenste stuurkogel zoveel gerammel geeft. Negen van de tien keer zijn de zojuist genoemde stangetjes de boosdoener. Speling op de stangen is vaak niet met de hand te voelen. Dit komt omdat er altijd wat spanning op staat.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  

maxcitro
> 700 berichten

Gepost: 04 juni 2007 06:30 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie, maar het is echt wel de binnenste kogel die de speling heeft. De andere delen zijn spelingsvrij. Dus als er mensen zijn die tips hebben..

Profiel  

Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3385

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 04 juni 2007 08:13 PM
  [ # 3 ]
JanS schreef:

Als ik jou was zou ik eerst de stangetjes tussen de stabilisatorstang en de veerpoten maar eens controleren. Ik heb nog nooit gehoord dat speling in de binnenste stuurkogel zoveel gerammel geeft. Negen van de tien keer zijn de zojuist genoemde stangetjes de boosdoener. Speling op de stangen is vaak niet met de hand te voelen. Dit komt omdat er altijd wat spanning op staat.

Is niet altijd zo. Ik had met mijn Xantia een kapotte buitenste kogel en dit kon ik voelen met de auto op de grond.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 04 juni 2007 10:21 PM
  [ # 4 ]
Peteryed schreef:
JanS schreef:

Is niet altijd zo. Ik had met mijn Xantia een kapotte buitenste kogel en dit kon ik voelen met de auto op de grond.

Volgens mij bedoelt JanS dat je de speling op de stabilisatorstokjes niet kan voelen als de auto op de grond staat. Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat iemand wilde dat ik de stuurstang ging vervangen omdat die speling zou hebben dus ik heb de stab. stokjes maar even gecheckt en daar zat inderdaad het probleem. Stuurstang was nog prima, maar in dit geval zou die natuurlijk best stuk kunnen zijn.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407

- C5 Charactére
Gepost: 05 juni 2007 03:11 AM
  [ # 5 ]

Stuurkogel vervangen is goed te doen, koop er wel een nieuw borgringetje bij want de oude wil wel eens vervormen tijdens losdraaien waardoor hij niet meer bruikbaar is.
Ringetje kost niet veel en dit is echt een verbinding die je niet los wil laten lopen!! Idea  Exclamation
kijk gelijk even hoe het harmonica rubber er aan toe is, als het toch losligt kan je die mooi mee nemen.
Rubber wissellen is trouwens wel een rotklus, omdat het een weinig elastische (en dunne) rubbersoort is.
linker en rechter rubber hebben een verschillende lengte, let hierom met bestellen.

Profiel  

maxcitro
> 700 berichten

Gepost: 06 juni 2007 01:30 PM
  [ # 6 ]

Okay Piet, bedankt. Het is dus gewoon een kwestie van voorzichtig het rubber opzij en dan met een grote tang de kogel losdraaien ?
Wat trouwens wel vreemd is, is dat de speling niet van links naar reachts is, maar van boven naar beneden.
Als je de spoorstang in zn eigen lengterichting beweegt is er nauwelijks speling, maar als je de spoorstang vlak bij de tandreep op en neer beweegt voel je erg veel speling.

Profiel  

Bridget
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32

- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Gepost: 04 december 2009 01:06 AM
  [ # 7 ]

Hallo Xantiakenners,
Nu is mijn Xantia ook al langere tijd flink aan het rammelen als ik over drempels enzo rijd. Dezelfde kogel als beschreven in dit forumtopic heeft duidelijk voelbare speling. Dus de tandheugel kogel aan de rechterzijde van de auto. Voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om een spoorstangkogel aan de wielzijde. Maar het gaat om de kogel aan de linkerkant van de rechter spoorstang. Het is mooi dat er al iemand over deze kogel heeft geschreven, maar ik heb wat meer info nodig om deze zelf te kunnen vervangen.
Om te beginnen zit er aan de linkerzijde van de rechter spoorstang een rubberen hoesje. Hoe krijg ik dit eraf of los zonder dit hoesje te beschadigen? Er zal wel een trucje voor zijn. Wie kan het mij vertellen? Verder nog iemand tips?
Het gaat om een Xantia 1.8i X E2 van 03-1994 met stuurbekrachting.

Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

Profiel  

puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 04 december 2009 10:55 PM
  [ # 8 ]

interesting.. onze Ierse Xant heeft al 4 (verticale) stabilsator stangetjes versleten (lang leve de pot holes…) en 1 maal ook genoemde stuurkogel. Dit is de enige reparatie die ik voor de vervanging maar eens heb laten uitvoeren en ik was hiervoor in totaal 99 euro kwijt.
Het ding zelf is dus niet duur en ook de arbeid zal meevallen, helaas kan ik dus niet vertellen hoe het moet. Dit onderdeel wordt overigens rigoreus met de hand getest op speling tijdens de keuring. In mijn geval was het ding afgekeurd terwijl ik eigenlijk geen rammels had geconstateerd.

Succes!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook