3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Licht schakelaar relais inbouwen vraag
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 26 april 2009 07:18 PM
  [ # 31 ]

ja eigenlijk wel een goed punt, hoezo één zwevende zekering voor je aansturing terwijl daar niet de grote stroom loopt…

2CV 1985

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 26 april 2009 08:37 PM
  [ # 32 ]

Relais van een goed merk die spontaan uitvallen heb ik nog niet meegemaakt en lijkt mij zeer nihil, ook al hangen ze in de motorruimte.

Citroen heeft al jaren “losse” relais hangen in de motorruimte zoals zoveel merken in de jaren 80 en 90.

De storingen zijn mijn inziens te verwaarlozen, goede relais en stekkertjes gebruiken en het kan jaren mee…........

Een dubbele zekeringhouder op de claxonsteun 1x dimlicht en 1x grootlicht. Als ik de originele spaghetti rommel eronder zie zal dit niet veel slechter zijn.


Een relaissteuntje met 2 relais van 40A, alle draaden / stekkers worden geisoleerd met krimpkous.

De bruinedraad is voor het dimlicht en de gele is voor het grootlicht, deze worden verbonden bij de koplampen met doorverbinders die krimpen en daarbij een luchtdichte en vloeistofdichte verbinding maakt.


Dit wordt gedaan bij een CX maar is exact hetzelfde als bij een BX.

Als je het op deze manier te werk gaat heb je een goede en “storingsvrije” oplossing voor het koplamp probleem volgens mij.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 26 april 2009 10:23 PM
  [ # 33 ]

@ r.kerstens—>> Ik val je niet aan, tegendeel je gebruikt krimpkous, zet je relais netjes vast ed.

Er zijn echter velen die “zweef” letterlijk nemen en een kroonsteen gebruiken en tape uit de “5eurobak” ed.

Ik probeer mensen gewoon duidelijk te maken dat het niet alleen een kwestie is van een spelcomputer spel, maar in real is en dat het echt geen pretje is om zonder koplampjes te komen.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 04 december 2009 04:12 PM
  [ # 34 ]

Ik dacht, ik maak voor deze vraag geen nieuw topic aan.

Er staat in dit topic, dat ik aan half jaar geleden geopend had, al veel informatie over het plaatsen van een relais voor de verlichting. Echter, ik durf dit niet zelf te doen. Ik ben bang dat ik iets ga vernaggelen, en dat willen we natuurlijk niet.

Ik ben net terug van een half jaartje in Amerika en nu moet ik toch echt iets aan die verlichting gaan doen. Het probleem is dus dat het systeem oververhit raakt. In andere woorden, ik kan de verlichting niet echt gebruiken. Dat is niet handig in deze donkere windermaanden.

Nu is de vraag: Zou iemand mij kunnen helpen hiermee?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 04 december 2009 04:19 PM
  [ # 35 ]

Je zou ook kunnen kijken of je een kant-en-klaar setje kunt bemachtigen.
Dan zou je even een mailtje naar het BX club magazijn moeten doen.  Wink

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 04 december 2009 04:27 PM
  [ # 36 ]

Een kant en klaar setje? Que? Wat is dat?

(en btw, ik had ivm veel in het buitenland wonen mijn lidmaatschap voor de bx club opgezegd, dus ik neem aan dat ik geen gebruik meer kan maken van het magazijn)

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 04 december 2009 04:36 PM
  [ # 37 ]

Tsja, dat is niet zo handig dan…..

Een kant-en-klaar setje is gewoon een kant en klaar setje.  Wink
Is helemaal plug en play en je hoeft niet in de kabelboom van de auto te knippen.
Het engiste wat je hoeft te doen is 2 draden op de accu aansluiten, de 2 relais een mooi plekje geven, de draden even mooi wegwerken, en 1 contrastekker in 1 van je bestaande koplampstekkers steken, en de 2 nieuwe koplampstekkers op de koplampen steken.

Ik heb ook zo’n setje klaarliggen voor de GT, dat komt uit Zweden.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 04 december 2009 04:56 PM
  [ # 38 ]

Dankje Coen.

Ik ben echt een nerd met electronica, begrijp dit goed. Als kind maakte ik wel waarschuw lichtjes voor als iemand mijn deur opende bijvoorbeeld, maar verder dan dat ben ik niet gekomen, haha.

Met twee draden op de accu aansluiten bedoel je letterlijk 1 draad direct op de min en 1 draad direct op de plus van de accu?? Die draden zitten aan 1 uiteinde aan de accu en aan het andere uiteinde aan een relais?? Waar komt die contrastekker vandaan?? De twee nieuwe koplampstekkers komen van die relais vandaan?? Te veel vragen…. Excuus voor mijn onkunde op dit gebied.

Ik denk dat ik ook met een plug en play setje hulp nodig heb (of zit er een handleiding bij?).

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 04 december 2009 05:12 PM
  [ # 39 ]

Ik snap eigenlijk ook niks van electronica (ik heb al een keer de relaisbedrading van een CX laten oproken.  Confused)


Maar ik zal wel effe een foto’tje maken van dat setje.

Profiel  
 
Gepost: 04 december 2009 06:09 PM
  [ # 40 ]

Hmm misschien niet zo’n goed idee om hier adviezen te geven als je niet weet waar je het over hebt?

Overigens is het maken van zo’n relais aansluiting ook voor iemand met een minimale kennis van elektra met een eenvoudig schemaatje dat her en der op dit forum te vinden is echt a piece of cake. Zelfs ik kon het. Gewoon een kwestie van heel erg logisch nadenken.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 04 december 2009 06:12 PM
  [ # 41 ]

...van heel erg logisch nadenken.

En een multimeter om dat logisch nadenken te verifiëren helpt ook Smile

Profiel  
 
Gepost: 04 december 2009 06:13 PM
  [ # 42 ]

Volledig overbodig. Als je twee bruikbare ogen hebt kun je het prima zonder multimeter…

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 04 december 2009 06:15 PM
  [ # 43 ]

Bwa, vind het toch wel leuk om even te kunnen verifiëren of het wel werkt zoals ik denk dat het werkt. Maar is overbodig inderdaad, maar wel een, voor mij, aangenaam hulpmiddel.

Maar met zo’n plug en play dinkje kan je volgens mij echt niets verkeerd doen Smile

Profiel  
 
Gepost: 04 december 2009 06:19 PM
  [ # 44 ]

Ik vraag me wel af waarom je hier een plug en play setje voor nodig zou hebben, maar soit. Het is een kwestie van even vanaf de koplamp die het dichtst bij je accu staat de spanningsdraad volgen de kabelboom in. Dan je kabelboom openmaken en deze draad blijven volgen tot je de splitsing tegenkomt die deze draad afsplitst van de draad die van de schakelaar naar de koplampen loopt (het andere eind gaat dus naar je rechter koplamp). Knip nu de draad die uit de kabelboom komt door VOOR de splitsing en plaats hier het extra circuit voor het relais tussen. Hetzelfde kun je doen voor je grootlicht en bob’s your uncle.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 december 2009 06:27 PM
  [ # 45 ]

Ik vind dat wel ingewikkeld hoor.. Je kan prima de lamp draad gebruiken om een relais aan te zetten die de plus direct naar de lamp schakelt. ok. 4 relais in totaal.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook