Double Chevron schreef:Sorry hoor, maar is het nu echt nodig om weer eenzijdig alle fout van een kapotte krukaspoeli op Citroëns nek te schuiven. Als dit een probleem is voor een HDi motor dan geldt dit al zeker ook voor de volgende andere merken:
-Peugeot
-Ford
-Volvo
-Jaguar
-...Mechanica onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en zullen vroeg of laat kapot gaan. Tis al gelijk over welk onderdeel het gaat en of het nu op de onderhoudslijst staat of niet. (Dit geldt evenwel niet voor elektronica onderdelen, maar daarover kunnen we beter in een ander topic discussieren.)
ach het is niet alleen in europa te doen hoor.
om wat merken aan het lijstje toe te voegen alwaar ik diverse keren de krukaspoelie ,alsook de multiriem poelie’s heb moeten vervangen door het doorslijten of scheuren van het vulkanisatierubber….
Chrysler (diverse modellen)
Chevrolet (wederom diverse modellen)
Caddilac (van de huidige modellen weet ik het niet ,maar tot bwjr 2000 was het geregeld te doen van oud tot nieuw.
Ford (meestal de Pickups gedaan ,dus de S10 enzo )
en bij Renault heb ik het ook een enkele X gedaan, maar daar heb ik niet zoveel aan gesleuteld. die Renault is en blijft een vreemde vogel in mijn vijvertje..
het geval wat Hans post vind ik zwaar aangezet, en een zekere mate van nuance is wel degenlijk op zn plaats.
zet daarnaast even dat een auto uit toch wel veel diverse onderdelen bestaat, tja dan is de kans op storingen evenredig.
ook dat bewuste onderdeel is niet direct van Citroen , maar van een toeleverancier, zoals Bosch ed.
en die zouden dan ook aansprakenlijk gestelt moeten worden.
en dodenlijke ongevallen? er zitten toch airbaggs in die C5?
zal dus wel loslopen schat ik zo,, zeker als je soms ziet dat je zelf van die Oefff dat ging maar net !!!!! momenten hebt.
mvgr wupke:die de soep wel heet opgeschept ziet, maar ff wacht alvorens hij hem opeet,,dan issie nie meer zo heet.
Wat ik me nu eigenlijk nog afvraag. Wordt de krukaspoelie aangedreven door de multiriem of door de alternatorriem?
Always Smile
Double Chevron schreef:Wat ik me nu eigenlijk nog afvraag. Wordt de krukaspoelie aangedreven door de multiriem of door de alternatorriem?
Door de krukas.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Double Chevron schreef:Wat ik me nu eigenlijk nog afvraag. Wordt de krukaspoelie aangedreven door de multiriem of door de alternatorriem?
Tsja, goeie vraag…..
Gr Martijn
mpostma schreef:Double Chevron schreef:Wat ik me nu eigenlijk nog afvraag. Wordt de krukaspoelie aangedreven door de multiriem of door de alternatorriem?
Door de krukas.
Ja, tot zo ver was ik mee ops:
Maar wat ik eigenlijk wil vragen is het volgende: over de poelie gaat een riem, daarvoor is het tenslotte een poelie, maar welke riem? Ik las hier namelijk op het forum dat een kapotte krukaspoelie kan leiden tot een kapotte distributieriem waaruit het gevolg is dat je natuurlijk motorschade oploopt. Maar is het dan ook de distributieriem die over de krukaspoelie gaat.
Always Smile
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Double Chevron schreef:mpostma schreef:Double Chevron schreef:Wat ik me nu eigenlijk nog afvraag. Wordt de krukaspoelie aangedreven door de multiriem of door de alternatorriem?
Door de krukas.
Ja, tot zo ver was ik mee ops:
Maar wat ik eigenlijk wil vragen is het volgende: over de poelie gaat een riem, daarvoor is het tenslotte een poelie, maar welke riem? Ik las hier namelijk op het forum dat een kapotte krukaspoelie kan leiden tot een kapotte distributieriem waaruit het gevolg is dat je natuurlijk motorschade oploopt. Maar is het dan ook de distributieriem die over de krukaspoelie gaat.
als de pouly stukgaat komt er soms een stukje van de multiriem tussen de distributieriem, en dan gaat die dus stuk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ook hier een krukaspoelie vervangen. Deze zat keurig op het forumgemiddelde van 207.000 kilometer. Het betreft een 110pk HDi van mei 2003.
Ja ze gaan tenslotte allemaal.
wel slim van een fabrikant of wellicht de toeleverancier…..
stel je wel de boterham veilig in de toekomst.
Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km
voor de statistiek: 2.0 HDI 90 pk, 210.000 km krukaspoelie vervangen na ratelend geluid vanuit onder de motorkap…..
Berlingo rijder
Ik dacht dat mijn krukaspouli ook aan zijn eind was. Hoorde een piepend achtig geluid ter plekke. Doch tot mijn verbazing merkte ik dat er ook C5en zijn zonder de krukaspouli met trillingsdemper. En die heb ik dus. Kan niet stuk gaan!!!
Het bleek dat er kleine steentjes in de groeven van de multiriem zaten.
Die veroorzaakten dat pieperig geluid.
Maar let dus even op, er zijn C5en zonder krukaspouli met trillingsdemper. En omdat die uit een stuk metaal is gaat die niet stuk!
Wij hebben een HDI 110pk uit 2004(fase1)
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ben benieuwd of de mijne er ook aan moet geloven. Er zit wel een piepend, wrijvend geluidje in dat toerentalafhankelijk is..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar let dus even op, er zijn C5en zonder krukaspouli met trillingsdemper. En omdat die uit een stuk metaal is gaat die niet stuk!
Beste Johan,
Van Citroën wist ik dit nog niet. Ik had laatst wel gehoord dat Renault ook twee versies voert voor de 1.9 dCi. De full-metal versie is bij hen voor bedrijfswagens, waar duurzaamheid voorop staat. De versie met demper is voor personenwagens, waar comfort en geluidsreductie van groter belang zijn (en duurzaamheid dus blijkbaar minder).
Ik ben wel benieuwd of de C5-en uit latere series dan allemaal met een ander pouli geleverd zijn.
Aan allen,
Wie dus niet bij 400.000 kilometer al weer zo’n poeli wil vervangen doet er goed aan een vervangexemplaar zonder trillingsdemper te monteren.
Groet,
Thom
Thom,
Ho Ho Ho ,dat is te simpel geredeneerd. Ik begreep van d egarage dat er dan wel een aanpassingsset nodig is. Is dus geen kwestie van de een er af en de andere erop.
Op : http://www.masterbase.nl/ kun je bij de online versie op grond van je kenteken onderdelen zoeken. Bij krukaspoeli zie je dat er verschillende zijn. MAAR ook bij welke orga nummers dit zou zijn. Dit vermeld de HDI versie. Bij benzine kun je het dus nu zelf even uitzoeken.
Maar ik begreep dat je dus niet zomaar even om kon zetten, zou een prijzige ste voor nodig zijn. Maar dit is wel het echt uitzoeken waard.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Zo, ik heb even mazzel gehad geloof ik….
Al sinds september maakte mijn C5 (HDI 2001 245.000km) een ratelend geluid, steeds vaker. Ik maakte me er wel even zorgen om, maar had niet zo’n zin in de garage opzoeken en besloot dat het de uitlaat wel kon zijn.
Van de week winterbandjes er om laten zetten en vroeg ze toch even naar dat geluid te kijken. BElde ik ‘s middags of ie klaar was….hmmm nee, krukaspoelie stuk, daar mag je niet mee verder rijden. En ik reed er al 2 maanden mee!
En nu lees ik dit en denk, pfff wat een mazzel.
Wel 272 euro armer (maar incl. banden omwisselen, dus dat valt weer mee lees ik ook)
altijd een citroën