In een ander topic las ik het volgende bericht:
citro-power schreef:Achterdempers zijn niet meer te verkrijgen voor een GS. Wel voor GSA maar daar is het eindpijpje anders van.
Bij een GS komt het eindpijpje recht onder de bumper vandaan , bij een GSA scheef.
Op zich past het wel maar ik vind het erg storend.Een chromen eind pijpje kun je helemaal vergeten , die heeft alleen de Pallas gehad. En dat was een los opzet stukje en dat is nu een gezocht item.
Mijn achterdemper heeft een gaatje. Ik denk dat ik het nu nog wel fatsoenlijk kan lassen, maar dat zal geen jaren goed blijven. Ik heb verschillende foto’s bekeken van GS’en en GSA’s, maar ik zie het “recht” of “scheef” onder de bumer uit komen waar Citro-power het over heeft nergens terug. Nou zou het me eigenlijk niet zo veel kunnen schelen waar die uitlaat uitkomt, zij het niet dat mijn auto waarschijnlijk de enige GS is die nog de origineel door de Finse importeur gemonteerd spatlappen heeft.
Finnen beginnen ook altijd over die spatlappen als ze mijn auto zien: Ze waren tot in de jaren ‘80 wettelijk verplicht hier. Er staat speciaal op mijn kentekenpapieren vermeld dat “de spatlappen zijn goedgekeurd”. Op de Finse GS meeting was dit de enige auto waar ze nog op zaten, en om eerlijk te zijn die van mij hebben ook al aandacht nodig als ik ze er nog veel langer op wil hebben zitten.
Een nutteloos weetje: Spatlappen zijn een Finse uitvinding. Sommige van jullie zullen van de firma Lokari gehoord hebben, loka betekend modder in het Fins…
Maar goed, het punt is dus: Mijn nieuwe uitlaat eindstuk moet ook weer daar uit komen!
Bosal geeft onderdeel nummer 135-603 voor GS en GSA dempers, dus die maken in ieder geval geen onderscheid. Nu heb ik ergens op het internet* een originele nieuwe-oude-voorraad GS demper gezien die ik voor E 105,- hier zou kunnen krijgen, zou dit een verstandige aanschaf zijn?
(*Met een beetje wil vinden jullie die demper ook wel, maar ik zie liever niet het antwoord “ja, maar ik heb hem net voor je neus weg gekocht )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Bekijk maar eens foto’s van GS’en. Veel zie je er de verkeerde demper onder zitten.
Op internet op de bekende verkoop site’s staan inderdaad wel dempers te koop. Als er een foto bijstaat zie
je het direct.
Als het wel de juiste is , dus die recht achter de auto uitkomt moet je hem kopen , ze zijn zeldzaam en worden niet meer gemaakt.
Als je een nieuwe van Bosal besteld krijg je geheid de verkeerde.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hier zie je wel 2 verschillende GS dempers. Je mag zelf zeggen welke de juiste is.
Miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!
Een eerste type uitlaat met 2 halve schalen!!!!!!!
Hier verder nog wat data uit een uitlaat bestel folder:
Al de bovenstaande onderdelen zijn nog makkelijk in Italie beschikbaar. Basta pagare (als u maar betaalt)...
Uhm, ok… goed uit de vorige post begrijp ik dus dat die laatste het juiste model is. Dat betekend dat die demper die ik op de Franse eBay had zien staan dat dus niet is, maar belangrijker: De huidige demper onder mijn auto is dat dan dus ook niet. Dan las ik het gat in het voorjaar wel even dicht en als het moet koop ik wel een nieuwe van Bosal. Waar dat pijpje precies uit komt kan me niet schelen, als m’n spatlap maar kan blijven zitten.
Bedankt voor de antwoorden!
De demper op Ebay is voor een GSA. Is het model 21.39.07 van mijn folder. De pijp loopt schuin recht (begrijp je hem??!!) naar buiten.
De demper die ik op foto heb is voor de GS, maar helaas zie je het belangrijkste deel niet op de foto. In het begin van de jaren 70 zag de uitlaat van de GS er zoals de foto uit. 2 halve schalen op elkaar gelast. Die uitlaat van CitroPower is dus ruim 35 jaar oud!!
Het belangrijkste op de foto is de gleuf in de achterkokerbalk. De GS heeft deze uitsparing pas vanaf 09/1971 (Note Informations GS #17). Vandaar dat mijn folder pas op die datum begint.
De goede vorm voor een 1015 en 1220 (dus die voor jou) ziet er zo uit:
Deze uitlaat is origineel Citroen GS 1015 gemarkeerd!
Helaas zal je zien dat de modellen op de folder geunificeerd zijn, dus eigenlijk nooit echt goed passen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:Miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!
Een eerste type uitlaat met 2 halve schalen!!!!!!!
Is dit een foto van jou auto :
Kun je in Italie nog de orginele uitlaten kopen?
Ik heb net 2 uitlaten gekocht van het 1e type , die met halve schalen. Echt nergens meer te vinden.