Hallo, ik ben Rob. Ik rij al jaren met plezier in m’n Xantia 1.8 16v berline uit 1997
Ik heb al een tijdje met de zoekfunctie gespeeld, maar vond geen topic over een vergelijkbaar probleem.
Ik heb gisteren de auto naar de garage gebracht omdat ik een gaatje in m’n uitlaat had.
Ik dacht nu we er toch zijn, ook maar de apk en een grote beurt.
De uitlaat is gerepareerd, het motertje loopt weer als een zonnetje en de schijven + remblokken zijn vervangen en dat werkt ook.
Maar! Mijn veerweg achter is weg. Aan beide kanten. Als ik ‘m start gaat ie netjes horizontaal, als ik met de rijhoogte stand speel werkt het ook allemaal prima en lijkt er niets aan de hand. Zodra je begint te rijden voel ja alleen dat de achterkant niet veert.
Ik kwam er eigenlijk pas achter toen ik bijna thuis was, ik had de auto al na sluitingstijd opgehaald, dus iedereen was al weg bij de garage.(geen dealer)
De veerbollen wilde ik binnenkort laten vervangen omdat het allemaal wat stugger werd maar veren deed hij nog wel. Vlak na een flinke onderhouds rekening in deze feestmaand, kan ik dit nu niet zo goed gebruiken.
Wat kan dit zijn?
Mag ik er nu nog mee rijden? (woon/werk verkeer)
Hoe kan ik dit oplossen?
evt. Waar kunnen ze dit oplossen?(in de buurt van Boxtel N.B)
Wat voor kosten brengt dit met zich mee?
Rob
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat de verbinding tussen de hoogteregelaar en de stabilisatorstang losgeschoten is. Dat is een plastic ding, en gaat vaak stuk bij een xantia. Op de brug zie je snel of dat het geval is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oke, kan ik dit zelf, zonder ‘m op de brug te zetten ook checken. Met een krik ofzo?
En kan ik er mee rijden zonder de vering er verder mee te beschadigen?
Rob
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, NOOIT aan de vering werken zonder brug. Dat is écht gevaarlijk als je onder de auto ligt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kortom even terug naar die garage, aangeven wat het probleem is en ze het daar op laten lossen… (of even vragen of je even op hun brug mag kijken
oke, ga ik doen. Ik mag er dus wel mee rijden?
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Rustig aan rijden geen probleem, als je niet te ver moet? als het is wat waterman zegt, heb je zoiezo nog gewoon remdruk.
Trouwens sleutelen zonder hefbrug kan gerust veilig, met bokjes o.i.d
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@Daan: tuurijk kan dat, maar NIET aan het veersysteem als de auto op en neer moet kunnen om te testen wat er mis is hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Uiteraard mee eens
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
waterman schreef:Ik denk dat de verbinding tussen de hoogteregelaar en de stabilisatorstang losgeschoten is. Dat is een plastic ding, en gaat vaak stuk bij een xantia. Op de brug zie je snel of dat het geval is.
Als dat ding los zit dan gaat de achterkant toch ook niet meer omhoog en omlaag ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wel op de handbediening.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zover ik weet heb je dan alleen de hoogste en laagste stand. Dus geen rijstand. Zouden ook de bollen kunnen zijn, al is dat wel heel toevallig.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
waterman schreef:Ik denk dat de verbinding tussen de hoogteregelaar en de stabilisatorstang losgeschoten is. Dat is een plastic ding, en gaat vaak stuk bij een xantia. Op de brug zie je snel of dat het geval is.
Hier zat ik ook aan te denken, waarschijnlijk losgeschoten, heb ik al een keer eerder meegemaakt, komt de Xantia wel omhoog en het lijkt goed maar als je gaat rijden word het een zootje…
Ik heb destijds gewoon een nieuw stangetje gekocht bij de dealert voor rond de 15 euro geloof ik.
hmm, ja met de manuele bediening kan ik ‘m in alle hoogtes zetten.
remdruk is prima.
tijdens het rijden blijft hij ook mooi horizontaal dus de voor en achterkant staan even hoog.
Voor heb ik geen problemen.
Dus mischien toch de veerbollen, alleen is het wel raar dat dit zo’n groot verschil is voor en na de beurt. en dat ze allebei precies tegelijk het loodje leggen.
Met de beurt is alle LHM olie ook vervangen, mischien iets fout gegaan met ontluchten?
En als het toch het stangetje zou zijn, waar zit die dan. Ik heb begrepen tussen de stabilisator en de hoogte regelaar maar ook die weet ik niet te zitten
Ik ben op meerdere forums actief dus houd ik de zelfde nickname aan maar die doet mij bij auto’s geen eer aan.
Ik zit er aan te denken om maar naar de dichstbijzijnde dealer te rijden maar daar betaal ik het dubbele dus vandaar dat ik wat informatie probeer te winnen zodat ik de goedkope monteur wat op weg kan helpen.
Rob
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gewoon als je het echt zeker wilt weten: auto aan de achterzijde opkrikken en beurtelings aan elke
kant een stevige bok eronder plaatsen of een brug gebruiken. Dan onder de auto kijken: voor het reservewiel loopt een ronde stang dwars onder de auto door van linker- naar rechter-achterwieldraagarm, dit is de stabilisatorstang.
Ongeveer in het midden van deze stang zit er een metalen klem om en daaraan vast zit een kunststof stangetje met 2 kogelkommetjes. Dit is het beruchte stangetje die de verbinding vormt tussen stabilisatorstang en hoogteregelaar.
Kun je het niet vinden? Dan is het probleem opgelost en haal je een nieuwe bij de dealer. Je ziet vanzelf nu wel hoe je dit dingetje moet monteren.
Hangt ie er wel? Dan misschien aan één van beide zijden losgeschoten. Even opnieuw vastklikken of toch vervangen.
Zit ie toch goed op zijn plekkie dan is er ws toch iets anders loos.
Eerst dit maar even checken en dan weer verder eventueel…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bedankt voor jullie reacties. Morgen ochtend duik ik er meteen even onder.
Rob