Rij al vele 10 duizenden kilometers probleemloos op gas (Landi G3) (2.0i 1998) Vanmiddag de volgende storing: led-display begint te piepen dat het gas op is, beetje vreemd dacht ik nog, tank kan niet leeg zijn. Toch maar getankt. Na het tanken is het display donker en lijkt geheel uit. Ik denk zekering kapot van de gasinstallatie, niet dus. Gasboer gebeld, langs geweest, aan computer gehangen: computer krijgt geen informatie. Op weg naar de garage is het led-display een paar keer flauw opgelicht en piepte af en toe nog wat. Lijkt of iets te weinig spanning krijgt of een beroerde massa. Garage heeft pas eind volgende week tijd om echt te gaan zoeken. Heb het schema van de installatie bestudeerd en heb toch het gevoel dat er een massadraad beroerd doet. Er moet ergens een “logic ground” een logische massadraad zijn in de kabelboom die gekoppeld moet zijn aan de massadraad van de originele benzinecomputer. Na te zijn afgekoeld nog eens gekeken: led-display brandt weer, welliswaar flauw maar toch. Ledjes beweren dat de tank half vol zit, terwijl-ie echt vol is. Bij starten op benzine gaat alles zoals het hoort. Wanneer het signaal komt: overschakelen naar gas, gaat het fout: display piept en schakelt terug op benzine en dooft uiteindelijk helemaal. Iemand een helder idee waar ik eens naar zou kunnen kijken??
Sinds vanmorgen is ook het led-display zwart. Geen enkele spanning meer lijkt het, zekering is wel heel, Hoop toch niet dat de gascomputer het compleet begeven heeft… Weet niet goed waar ik eens zal beginnen met zoeken. LED display haalt volgens de gasboer zijn spanning van de benzine-injectoren. Heb voor volgende week een afspraak bij de inbouwer maar het zou toch fijn zijn als ik zelf iets kon ontdekken: net 77 liter benzine getankt…...duurt wel een dag of drie voor ik van de schrik bekomen ben….
We zijn eruit: na drie jaar bleek mijn gascomputer kapoet….Klaar opgelost over!
kost dat nu, zo’n nieuwe pjoeter ?
Houd je vast: € 380 ex btw en dan natuurlijk het programmeren nog. was totaal 580 euro kwijt. Duurt wel weer een paar maanden om van het gas voordeel te gaan genieten. Heb in ieder geval wel weer 2 jaar garantie….