1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Water staat in mijn dashbord kast
hv-engeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2009

Gepost: 05 december 2009 04:31 PM

Ik heb de laatste tijd behoorlijke problemen met vocht in de auto. De voorruit besloeg. Sinds gisteravond draait mijn ventilator niet meer, waardoor ik alleen met de ramen open (heerlijk in deze tijd) kon rijden, anders zie ik dus niets.

Na de zoekfunctie gebruikt te hebben hier op het forum heb ik de zekeringen gecontroleerd en ik merkte dat het water o de mat van de bijrijder stond. Dus de bekleding verwijderd en jawel, het water liep eruit!

Nu probeer ik bij de bak te komen om te kijken of de boel daar verstopt zit. Maar het zit zo ingebouwd, en hoewel ik nu zo’n 6 schroeven heb verwijderd kan ik er niet bij komen! Heeft iemand een idee hoe dit vast zit en hoe ik het kan verwijderen en wat er aan de hand kan zijn met de ventilator (die dus niet meer draait vanwege een grote hoeveelheid water)? help

Groetjes,

Doortje
(voorheen Daantje)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 december 2009 04:57 PM
  [ # 1 ]

Heb je airco en zo ja, gebruik(te) je deze vaak? Het kan dan namelijk zijn dat de condensafvoer verstopt zit, waardoor dit vocht niet meer kan verdwijnen. De afvoer voor condens zit onderin de kachelmotor en als daar vocht blijft staan lijkt het me niet zo gek dat de kachelmotor de geest geeft.

De kachelmotor is te bereiken door de bekleding bij het voeteneinde van de passagier weg te nemen (drie kunststof troxschroeven die je er zo uit kunt wippen). De rubber slangen op de kachelmotor zijn voor de afvoer van water.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hv-engeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2009

Gepost: 05 december 2009 05:11 PM
  [ # 2 ]

Nee, het is geen water dat uit de airco komt. Ik heb alles al weggehaald en overal, staat water. Ik vermoed dat de inlaat in motorcompartiment verstopt zit en het regenwater naar binnen loopt. De matten en de bekleding liggen in de schuur te drogen en ik schat dat er een litertje of 2 á 3 in de auto en onder het kastje stond. Dat is echt teveel voor de airco…

Dus ik wil weten hoe ik in de bak kan komen. Ik denk dat de afvoer verstopt zit met blaadjes e.d. Maar ik kan er niet bij zonder de hele bovenkant (onder het raam en bij de ruitenwissers) los te maken… WinkInmiddels heb ik, heel verstandig de vraagbaak van mijn auto besteld. Nooit geweten dat ze die nog maakten… Kan altijd handig zijn RTFM

Groetjes,

Doortje
(voorheen Daantje)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 december 2009 06:34 PM
  [ # 3 ]

Is het water of koelvloeistof? Koelvloeistof voelt meestal een beetje olieachtig aan. ‘t Zou ook de kachelradiator kunnen zijn maar een lek van buiten zoals je zelf suggereert zou natuurlijk ook goed kunnen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hv-engeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2009

Gepost: 05 december 2009 07:51 PM
  [ # 4 ]

Dat is het eerste waar ik naar gekeken heb… Maar nee, echt regenwater. Morgen ga ik met mijn vader er nog een keer naar kijken. 2 weten er meer dan 1 Wink

Groetjes,

Doortje
(voorheen Daantje)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 december 2009 12:44 PM
  [ # 5 ]

Ik zou wel wat vochtvreters in de auto leggen, dat scheelt al behoorlijk op de beslagen ruiten.

Zoals gezet die fan kan je vanaf onderen bereiken. Spreekt redelijk voor zichzelf.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 december 2009 01:08 PM
  [ # 6 ]

Als je weet waar de ontwatering uitkomt (in de wielkast ofzo) kun je misschien vanaf die zijde de verstopping als tijdelijke oplossing wegduwen met een trekveer o.i.d…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
hv-engeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2009

Gepost: 06 december 2009 01:26 PM
  [ # 7 ]

Nou, ik ben net terug… We hebben de ontwateringen uitgespeold en met hoge druk uitgespoten. De bladeren vliegen rondom mijn oren (ik kan zwarte piet nadoen Wink) Het regenwater loopt ook weer goed weg.

Maar mijn ventilator staat gewoon vol water! En aangezien ik geen idee heb hoe ik die los kan krijgen, hebben we er heel onorthodox een gat in geprikt. Het water blijft druppen. Ik heb voor de zekerheid ook de zekering van de ventilator eruit gehaald en ik hoop dat we de komende week droog weer hebben dat de boel een beetje kan drogen. Hoop trouwens ook dat de rijwind daaraaan meehelpt, aangezien ik mijn auto niet kan missen…. Ik kan niet weer mijn baas bellen dat ik niet kan rijden…

Affijn, mocht je nog goede tips hebben om de ventilator op een makkelijke manier te verwijderen dan houd ik me aanbevolen Wink

Groetjes,

Doortje
(voorheen Daantje)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 december 2009 01:35 PM
  [ # 8 ]

De enige tip staat hier al, dat is de bekleding onder het kastje los halen.
Dan zit die met 4 schroeven vast. Verder hoef je alleen nog maar de 2 draden los te halen.

Als je wil dat met dit weer je auto enig sinds droog wordt dan zou ik wel vochtvreters plaatsen.
Ik kan je deze aanraden http://www.pingi.eu/page/pingip1_nl.html
Te koop bij de Karwei.

Overigens als je fan het weer doet natuurlijk even goed warm stoken met de airco aan Wink

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 06 december 2009 01:38 PM
  [ # 9 ]

Ow, dat is wel handig. Zal dat ook helpen als het heeft geregend en je geen airco hebt? Dan beslaan de ramen ook altijd. Waar leg je zo’n vochtvreter dan neer?

Profiel  
 
hv-engeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2009

Gepost: 06 december 2009 01:40 PM
  [ # 10 ]

Yep, het gaat zelf makkelijk als je het hele kastje eruit haalt. Dat bleek echt een fluitje van een cent te zijn. Slopen is nooit het probleem bij mij, het terugzetten vaak wel tongue rolleye

Ik heb er nu 5 vochtvreters in staan…. Dat moet toch wel genoeg zijn niet? Maar ik heb gekeken naar de ventilator om hem uit zijn behuizing te halen. Het lijkt wel of het hele dahboard dan los moet! Klopt dit of kun je door de 5 schroeven aan de zijkant er wel bij komen?

Groetjes,

Doortje
(voorheen Daantje)

Profiel  
 
hv-engeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2009

Gepost: 06 december 2009 01:53 PM
  [ # 11 ]

Ik heb een vochtvreter in de kofferbak, onder de stoel (zo’n zakje) en 1 bij het grootste lek, in dit geval dus bij de passagiersstoel. En dan nog een op de achterbank… die gaat straks ergens anders heen.

Groetjes,

Doortje
(voorheen Daantje)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 december 2009 02:11 PM
  [ # 12 ]
r1Ch schreef:

Ow, dat is wel handig. Zal dat ook helpen als het heeft geregend en je geen airco hebt? Dan beslaan de ramen ook altijd. Waar leg je zo’n vochtvreter dan neer?

Tja ik heb ze voor de CX, daar is het wat meer nodig dan in de Xsara.
Bij de CX liggen ze nu op de hoekenplank.

Bij de Xsara zou ik het nie weten waar ik ze neer zou leggen. Misschien in de vakjes van de deuren?
Of onder de stoelen.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 december 2009 02:17 PM
  [ # 13 ]

De hele ventilator kun je losmaken door drie of vier torxschroeven los te draaien. De kachelmotor zelf moet er ongeveer zo uitzien:

Na het losmaken van de schroeven moet hij in z’n geheel naar beneden komen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hv-engeltje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2009

Gepost: 06 december 2009 02:26 PM
  [ # 14 ]

OK, dat is duidelijk. Zijn dat de schroeven die aan de onderkant zitten?

Groetjes,

Doortje
(voorheen Daantje)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7816
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 december 2009 02:32 PM
  [ # 15 ]

Yep, de schroeven zitten aan de onderkant. De achterste is wel een beetje lastig te bereiken zonder je rug te breken Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook