1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX 19 TZI 1991
Joopgink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-11-2007

Gepost: 06 december 2009 01:15 PM

Vanmorgen de motor gestart, alles normaal en weg gereden. Na een paar honderd meter gaat de motor ineens stoten en bonken. In zijn vrij kan ik vol gas geven, echter wanneer ik de motor ga belasten houdt deze in. Met slippende koppeling terug gereden. Na een uurtje nog een keer gestart en toen ging het wel goed?? Wat kan dat zijn geweest? Of wat is er aan de hand? Graag advies.
Joop.

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 06 december 2009 02:30 PM
  [ # 1 ]

Gokje, benzinepomp of het relais? pomp hangt rechts onder de achterbrug en het relais zit rechts in de motorruimte bij de veerbol in de buurt.
als je het contact aan zet kun je de pomp even horen draaien, als de motor niet loopt stopt hij weer na een seconde, dat hoort trouwens zo.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 06 december 2009 02:53 PM
  [ # 2 ]

Dat is inderdaad een wilde gok, ik denk dat het verschillende dingen kunnen zijn, bougies/bougiekabels of ergens een slechte stekkerverbinding door oxidatie, het is erg vochtig weer, dat zou een goede veroorzaker kunnen zijn van het probleem.

Emiel

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 06 december 2009 04:59 PM
  [ # 3 ]

Zojuist nog eventjes naar de auto gekeken (ben de zoon van joopgink) en een stukje mee gereden. Gaat weer als de brandweer, wel een beetje schokkerig met rustig gas geven, maar hoe meer gas, hoe beter de motor zich gedraagt. Verder wel 2 a 3 naplofjes in de uitlaat met in z’n vrij gas geven en terug laten lopen naar stationair. Stationair wil bij deze auto overigens zeggen onregelmatig tussen de 900 en 1500 toeren.

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 december 2009 05:53 PM
  [ # 4 ]

Ik weet niet wat het bouwjaar is, maar het klinkt als een ontstekingsprobleem. Gezien het weer is de verdelerkap samen met de rotor, wat mij betreft verdachte nr 1.
Ook de bobine kan het probleem geven.
Uiteraard heeft het zin om de vaste checks te doen: is er benzine, vonk en lucht?

Het slechte stationair lopen kan (hoogstwaarschijnlijk) door de stappenmotor komen, maar een brakke verdelerkap geeft ook van die vreemde effecten.

Even onderzoeken dus. Succes!

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 06 december 2009 06:10 PM
  [ # 5 ]

Zie topic titel Wink hij’s van januari ‘91. Ik zal m’n pa aansporen om morgen eens even de verdelerkap te bekijken. ‘tis nu donker, en morgen ben ik weer aan het werk, dus geen tijd Sad

De stappenmotor is overigens al eens vervangen, maar dat heeft geen resultaat gehad. Het slechte stationair lopen is al een tijdje namelijk, en al het eea geprobeerd om dat te verhelpen. (stappenmotor, map sensor, en nog 1 of 2 sensors waarvan ik op dit moment de naam niet van kan herrineren)

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 december 2009 06:18 PM
  [ # 6 ]

Ook al eens gereset? Dat doe je door de accupool een twintig minuten los te halen, dat wil ook weleens helpen.
En 91’er, sorry… ff overheen gelezen red face

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 06 december 2009 10:40 PM
  [ # 7 ]

zojuist even de accupool een uur er af gehad, loopt nu mooi stationair (1300 koud, +/- 1000 stationair), geen plofjes meer in de uitlaat na gas geven. Eventjes aankijken hoe het zich in de komende week verder houdt, maar dit is voorlopig positief. Uitlaat ruikt ook weer gewoon naar injectie-met-kat, alleen met gas geven ruik je nog wel verbrande olie (lekkende kleprubbers)

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 18 januari 2010 10:43 PM
  [ # 9 ]

Hmja.. na een tijdje geen problemen gehoord te hebben van m’n pa, is de BX twee weken terug toch weer gaan inhouden. In eerste instantie de ANWB erbij geroepen, die heeft echt heel lang de tijd genomen om er achter te komen wat het probleem was. In eerste instantie deed de BX het perfect toen de ANWB man er bij kwam kijken, maar hij is er mee gaan rijden net zolang tot de BX weer ging stotteren en geen vermogen meer opbouwde. Hulde aan deze man! Stappenmotor en luchtsensor nogmaals vervangen (we hadden nog een paar goede exemplaren in de schuur liggen) en toen was het probleem over.. of toch niet. Een paar dagen later weer het zefde probleem namelijk. Vannacht logeert de BX bij Van Bemmelen in Delft, waar ze vandaag alle sensoren en contacten die met het motormanagement hebben nagelopen… en ze hebben niets gevonden.

Dus is mijn vraag.. is er een manier om bij de 19tzi berline met monopoint injectie (DDZ motor) de ECU uit te lezen? Bij de 16tzi met BDY en BDZ motor is dit wel te doen door middel van het motormanagement lampje, net als bij de DKZ motor. Bij een BX met DDZ motor ontbreekt dit lampje. Ik heb het in ieder geval nog bij geeneen gezien. Wie o wie weet wat?

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 18 januari 2010 10:53 PM
  [ # 10 ]

Heeft een TZi een bdp-sensor? Kan ook nog roet in het eten gooien. Al doet hij het vaak dan gewoon helemaal niet meer. Als je ooit nog een andere ECU wilt proberen, ik heb er nog één liggen (voor een berline).

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 19 januari 2010 12:16 AM
  [ # 11 ]

Andere ECU heb ik ooit ook nog eens uit een sloper gehaald, dus die wil ik er zowiezo eens aan hangen. Het lijkt me alleen sterk dat de ECU is overleden. tenminste.. iedereen zegt dat die dingen nooit overlijden.

Kan je eventueel mijn geheugen nog eens opfrissen hoe een BDP er uit ziet?

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 19 januari 2010 01:18 AM
  [ # 12 ]

De BDP sensor zit in de versnellingsbak geschroefd, bovenaan precies boven het vliegwiel, die kun je niet missen.
Dat is zeker een om na te kijken en je zou ook eens kunnen kijken naar de Lambda-sonde, deze wil ook wel eens gekkigheid opleveren als hij geen juiste waardes meer doorgeeft aan de computer.
Schroef hem eens uit de uitlaat, als hij dik aangeroet is schoonmaken en kijken of het probleem dan minder is alhoewel vervangen dan altijd een beter idee is.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 19 januari 2010 03:18 AM
  [ # 13 ]

Elke BX injectie heeft een motormanagementlampje en de mogelijkheid om de ECU op deze manier uit te lezen, als ‘t lampje niet aan gaat bij aanzetten contact is die waarschijnlijk overleden.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 19 januari 2010 04:02 PM
  [ # 14 ]
Alcyone schreef:

Elke BX injectie heeft een motormanagementlampje

Zeker weten? Ik kan ‘t me niet herinneren van de verschillende 19 TZi’s die ik heb gehad en wel van m’n GTi’s.

Edit: Ecu kan inderdaad gewoon worden uitgelezen zoals beschreven, alleen ‘t rottige is dat ‘ie geen geheugen heeft.

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 19 januari 2010 07:16 PM
  [ # 15 ]

Ik heb zelf ook een routiere gehad, onderhuids het zelfde als een 19tzi. Geen motormanagementlampje. 19tzi van m’n pa ook geen lampje, en de routiere die een maat van me heeft gehad ook niet. Dat zijn er al 3. De 19TZI breaks, en de 16TZI berline die ik heb gehad hadden wel zo’n lampje.

Ik ben overigens van plan om voor m’n XM een computeruitleeskastje te solderen, om te kijken waarom m’n hydractive zo nu en dan in sportstand schiet terwijl dat volgens mij nergens voor nodig is.. Kan ik daarmee ook de computer van de 19tzi uitlezen? Zoja, welke stekker moet ik dan gebruiken?

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook