winnetou schreef:PPO in een benzine auto? Ik zou het maar niet doen…
Maar alternatieven zijn er zat!! Benzine kan simpelweg vervangen worden door ethanol, wat al reeds jaren gebruikt wordt in Brazilie, en recentelijk ook in Scandinavie aan populariteit wint. En als alternatief voor diesel is er natuurlijk PPO en Biodiesel. Weliswaar heeft Biodiesel wel een extra bewerking ondergaan, maar de fabricage ervan is in principe nog altijd mogelijk met recyclebare milieuvriendelijke stoffen. En omdat PPO met name bij moderne commonrail-diesels problemen op lijkt te leveren zal biodiesel zeker een duidelijke rol spelen in de nabije toekomst.
Alleen de brandstofcel is nog even afwachten. Die technologie biedt geheel nieuwe mogelijkheden in de constructie van automobielen, maar de manier waarop die brandstofcel van zijn peut voorzien moet gaan worden blijft vooralsnog een puntje van zorg voor de knappe koppen.Kortom, de kennis en de technologie is er al. Het gaat nu vooral om politieke wil (dit vooral!!) en inzet van partijen die deze produkten willen uitbaten. Dit laatste om het voor de normale consument een aantrekkelijk alternatief te laten zijn. Want zeg nou zelf, dat gedoe met flesjes sla-olie van de Lidl is toch wel erg primitief in vergelijking met het tanken bij een normale brandstofpomp?
Het wordt nog wel wat met de toekomst, er wordt momenteel ook al een experimentele kernfusie-centrale opgezet ergens in Zuid Frankrijk. Als die proeven slagen hebben we over pakweg 40 jaar een schier onuitputtelijke krachtbron die schoon en milieuvriendelijk is. Tegen die tijd ben ik al een knorrige ouwe knar geworden, maar ik gun het de generaties die na ons gaan komen van harte!
En hopelijk houden die onzinnige Midden-Oosten-perikelen dan ook eens op, want de hele wereld lijkt momenteel wel alleen maar om olie te draaien.
Primitief tanken heeft zo zijn charmes
Als het een stuk voordeliger is, waarom niet
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
McDean schreef:Waar kan ik ethanol kopen en wat kost dat vind de benzine prijzen iets te duur worden
wat zou ik nog meer kunnen tanken :
Dat is dus nog het probleem: ethanol is gewoon een soort alcohol, waarop (natuurlijk!) weer allerlei accijnzen worden geheven, waardoor het onder de huidige wetgeving duurder is dan benzine. Strikt genomen is fossiele benzine en diesel nog steeds veel goedkoper dan de genoemde biobrandstoffen, het hoeft immers alleen uit de grond te worden gepompt en te worden geraffineerd.
De enige optie die je hebt om goedkoop te rijden is: overstappen op LPG. Is ook fossiel, maar al wel een stuk schoner en VEEL goedkoper. Maar je betaalt wel fors meer houderschapsbelasting en je moet natuurlijk die LPG installatie terugverdienen. Er is dus helaas geen quick and easy solution voor je.
Andere opties? Zelf illegaal alcohol stoken, à la The Dukes of Hazzard!!! Hoef je alleen nog maar je BX over te spuiten in General Lee kleuren (er rijdt trouwens wel al zo’n BX rond).
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Wasbenzine of spiritus is geen optie?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:Wasbenzine of spiritus is geen optie?
Wasbenzine zou ik maar niet doen, ten eerste zit daar was aan toegevoegd, en ten tweede is het bijna net zo duur als gewone benzine
spiritus? geen idee. probeer het eens uit en post je bevindingen hier
Eigenlijk zouden we een sloop BX of AX ofzo moeten zoeken en kijken waar het allemaal op loopt
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hoeft geen auto te zijn eerst maar is proberen bij een klein benzine motortje grasmaaier ofzo
dan een keer kijken bij een sloop auto hoe dat gaat.
dan in onze eigen auto als goed gaat
metro2005 schreef:McDean schreef:Wasbenzine of spiritus is geen optie?
Wasbenzine zou ik maar niet doen, ten eerste zit daar was aan toegevoegd, en ten tweede is het bijna net zo duur als gewone benzine
Eigenlijk zouden we een sloop BX of AX ofzo moeten zoeken en kijken waar het allemaal op loopt
En hoe dacht je nog aan wasbenzine te komen als de olie op is? Die wordt ook gewoon mineraal gewonnen hoor.
Als de fossiele brandstoffen op zijn, dan is voor die paar klassiekers indien nog te krijgen PPO of methanol het alternatief. Of zoals in de oorlog een houtvergasser erachter hangen.
En anders maar gewoon een elektromotor erin. Naafmotoren zijn wel leuk! Worden al gebruikt in bussen. Dan hoef je alleen nog maar die ouwe otto of dieselmotor eruit te schoppen en vervangen door een kernfusie reactortje. Met een tank deuterium kun je wel weer even voort. Kun je na het voltanken gewoon de dop van de brandstoftank dichtlassen.
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
winnetou schreef:De enige optie die je hebt om goedkoop te rijden is: overstappen op LPG. Is ook fossiel, maar al wel een stuk schoner en VEEL goedkoper. Maar je betaalt wel fors meer houderschapsbelasting en je moet natuurlijk die LPG installatie terugverdienen. Er is dus helaas geen quick and easy solution voor je.
Het probleem met LPG is dat het een afvalproduct is uit de raffinaderijen. Geen olie>geen benzine>geen LPG.
Ze moeten gewoon de laatste restjes olie reserveren voor de oltimers die nog rondrijden. Punt.
En de nieuwerwetse wagens moeten we maar ombouwen op ethanol/PPO.
Zo, alweer een wereldprobleem opgelost.
mpostma schreef:metro2005 schreef:McDean schreef:Wasbenzine of spiritus is geen optie?
En hoe dacht je nog aan wasbenzine te komen als de olie op is? Die wordt ook gewoon mineraal gewonnen hoor.
Als de fossiele brandstoffen op zijn, dan is voor die paar klassiekers indien nog te krijgen PPO of methanol het alternatief. Of zoals in de oorlog een houtvergasser erachter hangen.
En anders maar gewoon een elektromotor erin. Naafmotoren zijn wel leuk! Worden al gebruikt in bussen. Dan hoef je alleen nog maar die ouwe otto of dieselmotor eruit te schoppen en vervangen door een kernfusie reactortje. Met een tank deuterium kun je wel weer even voort. Kun je na het voltanken gewoon de dop van de brandstoftank dichtlassen.
Wie o wie bouwt de eerste BX op kernenergie
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik wil gewoon een altanatief voor benzine vinden vanwege de prijzen
student heh
McDean schreef:ik wil gewoon een altanatief voor benzine vinden vanwege de prijzen
student heh
OV?
- BX Sport MK2
- AX GT chic
jah dat is iid goedkoper maja wil soms ook nog met me auto rijden en als dat goedkoper kan zou mooi zijn
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Flintstone-auto? Kweek je gelijk goeie beenspieren!
winnetou schreef:Flintstone-auto? Kweek je gelijk goeie beenspieren!
Dan kun je wel mooi een 2cv of andere roestende citroën kopen, daar trap je zo door de bodem heen
- BX Sport MK2
- AX GT chic
oow wat zonde
maar ga mooi is in mijn natuurkunde tabbellen boekje kijken welke vloeistoffen de zelfde ontbrandings temp en dichtheid hebben als benzine
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mm kom ik thuis zoek ik dat boekje….
verdorie kan hem niet vinden oowjah heb hem in moeten leveren
Woensdag maar ff lenen van een eerste of 2de jaars