Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
DSuper1970 schreef:JaapJ schreef:Moet ik de mijne zeker ook zo mooi poetsen ?
Absoluut Jaap! Zeker voor een meeting toch? Valt trouwens niet mee een zwarte met dit weer. Met name de onderkant deuren worden erg vies en een zwarte auto die vuil is wordt zo snel “shabby”
Zit er over te denken om achter de voorwielen een soort van miniscuul spatlap-afdekplaatje te maken die net iets voorbij de spatboard rand komt aan de onderzijde…
Ik heb nog een setje spatlappen….
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mark Nijenhuis schreef:
Nee Mark, spatlapjes zien er best wel stoer uit….
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Nee dank je vriendelijk.
Mark Nijenhuis schreef:
Ja precies Mark! Die smeurie zit nu over mijn deuren heen…
Maar ik wil dus ook niet gewoon standaard spatjoekels…ik zit meer te denken aan een miniscuul spoiler achtig randje.. waarvan dus geen voorbeeld bestaat.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ook lelijk
Die verrekte CV blijft kuren vertonen. Ik zie ook niets van kiekert in de dradenbundels onder het dashboard. Verdenk nog steeds dat halfgare TEX alarm, wat de boel in de war stuurt.
Andere vraag, voor zitten er bij mij comfortbollen op. Nou rijdt dat heerlijk behalve in de bebouwde kom met drempels. Dan vind ik het eigenlijk te soft. Als ik m op Sport suspension zet veert het beter en is de “naslag” minder. Kan het kwaad de hele tijd in sportstand te rijden?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Hmmmm comfort bollen. ben benieuwd hoe dat rijd.
Langere tijd in de sportstand mag geen probleem zijn.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mark Nijenhuis schreef:Nee dank je vriendelijk.
Waarom zijn we eigenlijk op iemand anders draadje waarde-oordelen aan het geven over mooi of niet mooi ???
Mark Nijenhuis schreef:We gaan het hier over mijn dingetjes hebben die ik aan mijn auto doe, en niet over wat een ander mooi vind! m.a.w. geen discussie wat er wel of niet mooi is, daar zijn andere topics voor.
Nou rijdt niet verkeerd op comfort, maar dan moet je ook op een comfortabele manier rijden. Dus gewoon rustig en niet gejaagd. Het is dan net een boot, majestueuzzzz dus!!!
Maar vlakbij mijn huis ligt een overweg die ik met de CX en DS in volle vaart neem (60-70km/u). Zit een flinke bobbel in de weg en no-way dat iemand in een andere auto je dan kan volgen. Is wel “kicken”
Bij de DS en CX wordt je als het ware opgetild en zakt ze pas na een meter of 10 weer. Bij de XM op normaal klapt ze toch erg hard en snel terug net na de “bobbel”.
Nou heb ik het gevoel dat het met gas erop beter gaat als met gas iets los.
Op sport is hij veel dynamischer en reageert niet zo heftig op de “bobbel” ...
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dit veergedrag duidt erop dat de demping toch te zacht is. Brandt het gele hydractive lampje linksboven even met starten, zo niet toch even uit laten lezen.
Bij hydractive1 gebeurt het dat de elektroklep niet meer goed wordt aangestuurd, met een relais is dit simpel op te lossen.
Met een XM zijn verkeersdrempels en bochten e.d. met een relatief hoge snelheid te nemen, dan schakeld de veercomputer in de automatische stand over naar de sportstand.
Het kan zijn dat de comfortbollen toch te zacht zijn voor de XM, maar eerst moet het fundament goed zijn om de comfortbollen uit te kunnen sluiten.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:
Met een XM zijn verkeersdrempels en bochten e.d. met een relatief hoge snelheid te nemen, dan schakeld de veercomputer in de automatische stand over naar de sportstand.
Ja JP, lampje brand bij contact aan, systeem werkt volgens mij feiloos. Wist niet dat bij hogere (bocht)sneldheden de sport suspension automatisch inschakeld! Waarom laat ze dat niet op de display zien dan??
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
DSuper1970 schreef:Citrophile schreef:
Met een XM zijn verkeersdrempels en bochten e.d. met een relatief hoge snelheid te nemen, dan schakeld de veercomputer in de automatische stand over naar de sportstand.
Ja JP, lampje brand bij contact aan, systeem werkt volgens mij feiloos. Wist niet dat bij hogere (bocht)sneldheden de sport suspension automatisch inschakeld! Waarom laat ze dat niet op de display zien dan??
Dat zou TE logisch zijn, en daar heeft Citroen een broertje aan dood. Stel je voor dat je in een displaytje zou kunnen zien of en hoe je hydraktief adekwaat reageert op de situatie.
Ik heb trouwens ook comfortbollen en kan ‘m ook aardig door de bochten en over de drempels gooien hier in Drempelstad. Maar er zijn en blijven grenzen…......
Heb je je (comfort) bollen wel eens laten controleren op de juiste druk.?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als de automatische stand is ingeschakeld regelt de veercomputer de comfort en sportstand. Bij hydractive1 is de sportstand niet geregeld (de veercomputer is uitgeschakeld) en continu stug (veert en dempt op 4 veerbollen ipv 6 veerbollen).
De schakelmomenten tussen comfort en sport wordt niet weergegeven, daar wordt je helemaal tuureluurs van als dat werd weergegeven.
De sportstand wordt ingeschakeld:
1. wanneer de deuren worden gesloten met ingeschakeld contact om snel zakken van de koets te voorkomen.
2. bij overschrijding van drempelwaardes van:
1. de voertuigsnelheid
2. de stuurhoek
3. de vooras uitslag
4. de remdruk
5. de verandering van de gaspedaalstand (de snelheid en acceleratie van het gaspedaal)
Als de relais schakeling bij de veercomputer nog niet is gedaan, kan ik je dat wel uitleggen. Dit kun je ook doen ter voorkoming van een slecht/verkeerd veergedrag.
Ook bij mijn XM brande het hydractivelampje netjes bij iedere startpoging, maar het relais was door de vorige eigenaar niet goed aangesloten en functioneerde niet. Na het goed aansluiten was de comfortstand duidelijk zachter en de overschakeling naar de sportstand voelbaar (meer merkbaar dan hydractive2, daarbij wordt in zowel de normale als sportstand geschakeld en door meer rekenregels).
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
JaapJ schreef:
Waarom zijn we eigenlijk op iemand anders draadje waarde-oordelen aan het geven over mooi of niet mooi ???
Je hebt gelijk Jaap, sorry ik liet me gaan
Citrophile schreef:De sportstand wordt ingeschakeld:
1. wanneer de deuren worden gesloten met ingeschakeld contact om snel zakken van de koets te voorkomen.
2. bij overschrijding van drempelwaardes van:
1. de voertuigsnelheid
2. de stuurhoek
3. de vooras uitslag
4. de remdruk
5. de verandering van de gaspedaalstand (de snelheid en acceleratie van het gaspedaal)Als de relais schakeling bij de veercomputer nog niet is gedaan, kan ik je dat wel uitleggen. Dit kun je ook doen ter voorkoming van een slecht/verkeerd veergedrag.
Kijk da’s mooie info!! Thanks JP! Maar dan werkt het bij volgens mij wel goed. We hebben hier voor mijn huis een weg met wat langere drempels. Als ik daar rustig overheen rijdt veert het nogal heftig, als een 2CV zeg maar. Maar met gas erop en accelererend gaat ze als een speer en strak er overheen. Viel me al op tijdens het eerste ritje met de kids; “Pap, kan deze ook zo hard over de bultjes??”
Maar zo’n nieuw relais plaatsen kan natuurlijk nooit kwaad om te vergelijken. Heb je die nog liggen, of iemand anders? Zitten die in het kastje voor de VC’s?
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!