Hallo,
ik ben momenteel een reis aan het voorbereiden en vroeg mij af wat de ervaringen hier zijn.
Ik bezit een 2cv6 uit 1986 en zou daar deze zomer mee tot in Moskou willen gaan.
Zijn er hier mensen die ook al met hun eigen auto naar Rusland zijn geweest.
Wat met de veiligheid in Grote steden als Moskou. als ik mijn wagen daar moet parkeren tijdens mijn bezoek zou ik niet graag hebben dat deze leeg geroofd wordt of de complete wagen weg is.
Waar moet je op letten in Rusland.
Ik weet dat je internationaal rijbewijs moet aanvragen en aangepaste verzekering.
Ik heb al reis ervaring met mijn 2cv, vorig jaar 4000km door Schotland gereisd zonder problemen.
Groeten Sander
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik moest een visum kopen ter plaatse en ik kan me herinneren dat dat schreeuwend duur was. Dat was in 2000 en onvoorbereid aan de grens in de omgevevin van Moermansk. Ik zou even nagaan of dat nu nog het geval is. Verder ben ik alleen maar vriendelijk uitgelachen door de bevolking maar ik ben niet tot Moskou gegaan.
Hou het wegdek in de gaten want zelfs een eend heeft grenzen over die wegen daar! De benzine was er ook erg brak trouwens, maar goed, leuk idee!
Succes en helaas kan ik je niet echt verder helpen met je vraag.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je door een corrupte agent aangehouden wordt: Niet betalen (zeker als je tijd genoeg hebt)!
Betaal je wel, dan kan je erop rekenen dat je steeds aangehouden wordt (ben je rijdende “melkkoe”).
Citroen!
Ik heb het topic even naar diversen/algemeen verplaatst. Het heeft niets met de 2cv te maken.
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005
- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Wij zijn twee jaar geleden met een Méhari, Eend en Acadiane naar de wereldmeeting in Zweden
via de Baltische Staten en St. Petersburg gereden. Hier kan je het reisverslag lezen:
http://www.glimeend.nl/auto/RB07/index.html
Veiligheid is altijd een issue in een onbekend land, zeker als je in een opvallende auto reist.
Een Eend is nou eenmaal voorbij het voormalig IJzeren Gordijn een vreemd vehikel en trekt (veel)
aandacht hebben we toen gemerkt. De enige keer dat we alert waren tijdens die reis was in de metro
in St. Petersburg, omdat daar toen veel buitenlanders overvallen werden.
Internationaal rijbewijs halen bij de ANWB is raadzaam. De verplichte aangepaste verzekering (een
blauwe kaart) koop je aan de Russische grens (toen nog geen 20 euri voor twee weken). Vantevoren
moet je wel een visum in NL kopen. Wij hebben dat toen hij Het Visumburo in Amsterdam gedaan.
Hier nog een reisverlsag van een familie die in 2005 in Rusland was. Daar heb ik toen wat informatie
uitgehaald, zoals over de stoptreep na de grens in Narva, waar twee agenten zitten te wachten dat je
doorrijdt en je je eerste boete te pakken hebt:
[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)
Bedankt voor de links, zal dit in weekend eens nalezen.
Visum zou ik op voorhand regelen.
Deze maand ga ik normaal nog langs bij verzekering agent om te bespreken welke extra verzekeringen ik moet nemen. Zodat zoveel mogelijk papier werk op voorhand geregeld is.
Een 2cv trekt inderdaad een hele hoop aandacht, maar vorig jaar in Schotland alleen maar positieve reacties. Misschien dat je bij corrupte agenten ook meer in het oog springt.
Maar hoe ga je best met die om, gebaren dat je niet weet wat ze willen en hopen dat ze het zo opgeven?
@ olizx
was Sint Peterburg de moeite? Dit staat ook op de route die we tot nu toe in ons hoofd hebben.
Waar heb jij je auto (veilig) achtergelaten.
Groeten
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Corrupte agenten? Ben in de Oekraïne door zo’n figuur aangehouden. Dacht geld aan mij te kunnen verdienen. Op al zijn voorstellen heb ik “njet” geantwoord. Dat begreep ie wel en ik zag hem twijfelen. Uiteindelijk gooide ie mijn paspport naar me toe en kon ik verder, niets betaald en nooit meer aangehouden in dat land.
Je moet zeker weten dat je niets fout hebt gedaan, genoeg tijd hebben om te wachten en mensen een beetje in kunnen schatten.
Was overigens met naaststaande DS.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
hmmmm zomaar met ‘njet’ antwoorden is natuurlijk wel link als je geen idee hebt wat oom agent je nou werkelijuk vraagt….
Helaas kwamen wij (in 2005) niet verder dan Bydgoszcz in Polen, de wegen buiten de grote steden zijn ellendig, wat hier een gemiddelde provinciale weg is, is voor hun een snelweg. En de Polen rijden alsof elke minuut hun laatste is. Je moet ogen voor en achter hebben. In hoeverre je op je hoede moet zijn dat is gewoon lastig te zeggen. Het Hotel waar wij overnachten was de eigenaar zo aardig onze auto in de garage te zetten, zo’n betonnen box, en zijn eigen en die van zijn zoon er bij voor, dit alles werd geheel vrijblijvend aangeboden. Oké éénmaal op je hotelkamer denk je wel, hmmm morgenvroeg moet ik natuurlijk 50 euro dokken voor beveiligd parkeren, maar nee hoor, s’morgens werden vrolijk beide auto terzijde gereden en wij konden de box weer verlaten.
het was dan wel met een matisz maar toch…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die knuppel die ons aanhield in de Oekraïne maakte meteen het “internationale schooigebaar” met zijn linkerhand, terwijl hij met zijn rechterhand mijn paspoort vasthield.
Vandaar alleen maar “njet” van mijn kant, en dat hielp…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005
- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
SanderV schreef:Bedankt voor de links, zal dit in weekend eens nalezen.
Visum zou ik op voorhand regelen.
Deze maand ga ik normaal nog langs bij verzekering agent om te bespreken welke extra verzekeringen ik moet nemen. Zodat zoveel mogelijk papier werk op voorhand geregeld is.Een 2cv trekt inderdaad een hele hoop aandacht, maar vorig jaar in Schotland alleen maar positieve reacties. Misschien dat je bij corrupte agenten ook meer in het oog springt.
Maar hoe ga je best met die om, gebaren dat je niet weet wat ze willen en hopen dat ze het zo opgeven?@ olizx
was Sint Peterburg de moeite? Dit staat ook op de route die we tot nu toe in ons hoofd hebben.
Waar heb jij je auto (veilig) achtergelaten.
Groeten
Die autoverzekering koop je het beste (en goedkoopste) aan de Russische grens (tussen Narva en Invangorod is dat een klein kantoortje in het douanegebouw). Dat hoef je niet alvast hier te regelen.
Een goede reisverzekering met werelddekking is uiteraard wel aan te raden. Overigens moet je voor de aanvraag van een visum een schriftelijke verklaring van je ziektekostenverzekering kunnen overleggen dat die verzekering voor Rusland daadwerkelijk geldig is.
St. Petersburg was zeker de moeite waard. Ik was er in 1990 al een keer geweest. Dus goed om te verschillen te zien. De stad heeft veel cultuur - de Hermitage alleen al kost je tenminste een halve dag. Als je toch die kant op gaat, neem St. Petersburg dan zeker mee.
De auto’s stonden veilig geparkeerd bij het hotel annex camoping aan de noordkant van de stad. Het adres kan ik voor je opzoeken. De auto’s hebben we daar lekker laten staan en zijn met bus en metro overdag de stad in gegaan.
[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)
Dekt die blauwe kaart dan het ” gat” dat je hebt met rusland vor wat betreft je groene kaart ??
St. Petersburg is iets waar ik voor de Xm ook aan heb gedacht. Volgens tom is het maar iets van 2450 km in 30 uurtjes
Tom wil je overigens direct via finland enzo laten gaan…
gompy58 schreef:Tom wil je overigens direct via finland enzo laten gaan…
Heel verstandig, Finland is een prachtig land, ik wil er volgens jaar op vakantie met de Xantia.
Heb jij meteen een antwoord waar mijn avatar vandaan komt
Dit was mijn huurauto, heb heel de maand september daar gewerkt en alle grote steden bezocht.
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005
- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
gompy58 schreef:Dekt die blauwe kaart dan het ” gat” dat je hebt met rusland vor wat betreft je groene kaart ??
St. Petersburg is iets waar ik voor de Xm ook aan heb gedacht. Volgens tom is het maar iets van 2450 km in 30 uurtjes
Tom wil je overigens direct via finland enzo laten gaan…
De groene kaart is niet geldig in Rusland; de blauwe kaart is daar inderdaad de vervanger van.
De route via Berlijn-Warschau-Vilnius-Riga-Tallinn-Narva/Ivangorod-St.Petersburg kan ik alleen maar
aanraden. Of het in 30 uur haalbaar is weet ik niet; wij hebben er een week over gedaan. De TomTom
stuurt je overigens via Finland, omdat er dan meer snelweg onder je wielen doorglijdt.
Reken overigens 3 tot 4 uur voor de grensoversteek van de Estland naar Rusland.
[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)
Voorlopige reisroute:
Belgie
Berlijn
Auschwitz
Warschau
Riga
Tartu
Talinn
Sint-Petersburg
Moskou
Terugreis: (voorlopig)
Moskou
Kiev
Bratislava
Wenen
Praag
Frankfurt
Belgie
Nu alles verder bekijken, en dan in januari beginnen kijken om alle nodige papieren in orde te brengen.
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Voorlopige reisroute:
Belgie
Berlijn
Auschwitz
Warschau
Waarom eerst naar Berlijn ? Is toch best wel flink uit de route als je daarna naar Auschwitz rijd…...
Berlijn omdat ik daar nog nooit ben geweest, en al van verschillende mensen heb gehoord dat het zeker eens de moeite is om te bezoeken.
En voor die kleine omweg heb ik het wel over. We moeten toch een tussenstop maken tussen belgie en Polen willen we niet dag en nacht rijden.