CXArnomaat schreef:Ook nog gefeliciteerd met je CX
dezignhead schreef:De spagetti bleek na inspectie reeds netjes te zijn voorbereid met verstopte stekkers dus mijn radio / CD is al ingebouwd en klinkt geweldig met 2 extra boxen op de hoedenplank.
Heb je zomaar 2 extra boxen aangesloten of uit ervaringen een keuze gemaakt?
Volgende vraag is welk merk heb je gekozen?
Hoi Arnomaat,
Gelukkig waren de boxen al vooraangesloten en was het plug & play voor mij want elektronica is niet mijn ding. Blaupunkt Radio CD, deze boxen zitten erin http://www.beslist.nl/elektronica/d0000154146/Caliber_CSB_1.html en deze staan op de hoedenplank.
Hoop niet dat de orginaliteitsfreaks niet teveel stuiteren maar vind de serie 1 wieldoppen wel aardig zo. Kijk het allemaal maar een beetje aan hoor. Nu een weekje alweer flink wat kilometers gezweefd en wel wat kleine verbeterpuntjes gevonden om de komende dagen even aan te pakken. Je krijgt toch wel bekijks hoor met die CX, vandaag nette meneer op Herengracht (020) met duim omhoog. Leuk !
Groeten,
Ron





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Hey Ron, bedankt voor de info.
Misschien een TIP om je boxen niet vast te schroeven.
Gebruik gewoon wat klittenband (verkrijgbaar op de markt) aan de onderkant van de boxen en ze verschuiven niet meer.
Gr. Arno
Klittenband werkt ook goed om je cd wisselaar te monteren onder de middelste stoelenrij (familiaal)
weet ik uit ervaring.
Gefeliciteerd met je witte dame, heb zelf 4 mnd geleden een witte cx serie 2 gti 2500 turbo
uit 1987 aangeschaft deze ligt nu helemaal uit elkaar en wordt helemaal opnieuw gedaan, de motor is
totaal gereviseerd, alles aan de onderkant etc is gestraald en waar nodig vernieuwd ben nu met hydraulische vernieuwingen bezig, denk nog een half jaar bezig te zijn voor een eerste proefrit.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Ha ! De witte broodsweken zijn voorbij en nu hebben le fantôme en ik al weer flink wat kilometertjes gemaakt en ben ik toch wel tegen wat issues aangelopen naast veel probleemloze kilometers.
Electra: Accu vervangen en gisteren een faston op de Dynamo die onvoldoende tot geen stroom doorgaf met als resultaat een lege Accu. De ANWB heeft me prima geholpen overigens dus dit probleem is gefixed.
Koppeling: hier heb ik toch grotere problemen. Deze is luidruchtig bij het intrappen van de koppeling en dat maakt me onrustig. Ik rijd een beetje op eieren en ik zou graag de constructie van de kopeling eens zien exploded of op foto om het mechaniek te begrijpen, mijns inziens zit het in het in het indruk / ontkoppel mechaniek. Is er een koppeling topic?
APK: bij een citroen garage, een garage op de hoek of de CX specialist. Locatie noord / oost van Utrecht. De CX moet worden uitgelijnd en ik heb 2 voorbanden nodig weet ik al.
Groet, Ron
Het lijkt me, dat d’Oro (David Overberg) het dichtst bij is. Die zit aan de noord kant van Utrecht. En David doet het meest in CX-en. En wat mij betreft altijd naar een specialist gaan. Die weet en overziet wat er moet worden gedaan. Een eventueel goedkoper uurtarief wordt zo snel terug verdiend. En als ik me niet vergis, heeft David een normaal tarief van iets van 5 tientjes. Maar bel ‘m en dan weet je het.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Tnx. Heb zijn voicemail al ingesproken.
Al wat topics over koppelingen nagelezen, denk dat het druklager niet helemaal vers is. Kan dat? Zijn er online manuals voor de CX zoals gewoon bij mijn brommertjes.
Groet, Ron












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gewoon even een Haynes bestellen, daar staat veel info over de CX in.
Is volgens mij gewoon op bol.com te vinden.
Op Marktplaats staan er vaak ook wel een aantal.
dezignhead schreef:Ha ! De witte broodsweken zijn voorbij en nu hebben le fantôme en ik al weer flink wat kilometertjes gemaakt en ben ik toch wel tegen wat issues aangelopen naast veel probleemloze kilometers.
Electra: Accu vervangen en gisteren een faston op de Dynamo die onvoldoende tot geen stroom doorgaf met als resultaat een lege Accu. De ANWB heeft me prima geholpen overigens dus dit probleem is gefixed.
Koppeling: hier heb ik toch grotere problemen. Deze is luidruchtig bij het intrappen van de koppeling en dat maakt me onrustig. Ik rijd een beetje op eieren en ik zou graag de constructie van de kopeling eens zien exploded of op foto om het mechaniek te begrijpen, mijns inziens zit het in het in het indruk / ontkoppel mechaniek. Is er een koppeling topic?
APK: bij een citroen garage, een garage op de hoek of de CX specialist. Locatie noord / oost van Utrecht. De CX moet worden uitgelijnd en ik heb 2 voorbanden nodig weet ik al.
Groet, Ron
Dat geluid is van je toplagertje, het zit voor de koppelinghevel, het kan niet direct kwaad, weet je ook wanneer koppling is vervangen het is altijd een complete set met toplagertje.
Hoor van je .
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou Harry, dat ben ik niet helemaal met je eens:
de koppeling van een CX heeft geen vrije slag, d.w.z. dat het druklager (datgene wat lawaai maakt) eigenlijk continue meedraait/aanligt.
Een lager dat op het punt staat het te begeven is niet alleen vreselijk voor het gehoor, als hij vastslaat vreet hij ook de drukgroep op…
Vervelende is: de motor-bak combi zal er voor een koppelingswissel uitmoeten.
Gelukkig valt dat bij een 20RE erg mee en is dat goed te doen mits je over een brug kunt beschikken.
Koop een goede kwaliteits drukgroepset en vervang meteen waar je nu bij kunt.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Hmmm. Koppeling heeft het begeven, ik denk vooral het lagertje of zoals ik elders heb gelezen dat de hevel over de as is verdraait. Eerder topic gelezen over startend wegrijden en dat was wel handig om thuis te komen. Wel balen want heb eigenlijk de CX hard nodig komende dagen, toch maar weer motortje rijdklaar maken komende dagen.
Groet, Ron





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tis geen weer voor de brommer, en Duc’s vinden vocht al helemaal niet lekker (toch?)...
Maar ja; je moet wat..
Sterkte…
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Tis geen weer voor de brommer, en Duc’s vinden vocht al helemaal niet lekker (toch?)...
Maar ja; je moet wat..Sterkte…
Niet alleen Duc’s, de bereider inmiddels ook niet meer….
In mijn geval is de jongste Duc van 1985, nog ouder dan de CX





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Da’s nog een ‘jonkie’: mijn jongste is een ‘78 maar dat is dan ook geen Duc….
1985?Mmm…851 ofzo?
Anyway, ik heb een paar maand geleden mijn koppeling verwisseld.
Maar ik ben niet tevreden over de bak zelf, had gehoopt dat met de koppelingswissel alle schakelproblemen weg zouden zijn..helaas niet: terugschakelen naar twee is nog steeds vooral hard trekken en de tijd nemen, van inleggen is geen sprake…
Vorige eigenaren hebben veel te lang doorgereden met een versleten koppeling, denk dat de synchro’s gewoon op zijn.
Kzie wel, ik heb nog de beschikking over een andere vijfbak (22TRS).
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Nou Harry, dat ben ik niet helemaal met je eens:
de koppeling van een CX heeft geen vrije slag, d.w.z. dat het druklager (datgene wat lawaai maakt) eigenlijk continue meedraait/aanligt.
Een lager dat op het punt staat het te begeven is niet alleen vreselijk voor het gehoor, als hij vastslaat vreet hij ook de drukgroep op…
Vervelende is: de motor-bak combi zal er voor een koppelingswissel uitmoeten.
Gelukkig valt dat bij een 20RE erg mee en is dat goed te doen mits je over een brug kunt beschikken.
Koop een goede kwaliteits drukgroepset en vervang meteen waar je nu bij kunt.
Succes!
Pascal,
Klopt geluiden komen me bekend voor. Ja ik denk dat dit inderdaad is gebeurd, hoewel ik denk dat drukgroep nog wel werkt (mischien beschadigd) want ik heb vanmiddag na verstellen van de kabel nog kunnen ontkoppelen (even) om vervolgens geen koppeling meer te hebben….
He getsie blok eruit, wel smeerput en takel maar geen brug tot mijn beschikking.
Ik meen dat ik in jouw topic gelezen heb over alle benodigde onderdelen voor een dergelijke operatie, zijn deze nog gewoon bij de groothandel te verkrijgen?
Groet, Ron
PS. Hmm Duc projectje gaat even de ijskast in
Groet, Ron