Wat doet het metertje uiterst rechts dat zo akelig op niks blijft staan. Kan dit kwaad, wat is hier aan de hand?
Zolang ik wielen heb, rij ik!
volgens mij is dit de olie temparatuur meter, ik denk eerder dat het metertje kapot is… volgens mij kan het niet zo veel kwaad
Als ik het contact aanzet dan gaat ie in het midden staan… zodra ik de motor dan start floept hij uit naar nul.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Niks aan de hand, das de oliepeilmeter (althans dat denken wij),
het wijst even aan hoe het peil is als je het contact aanzet.
Het metertje zakt na enkele seconden weer.
da’s dus normaal.
ow dan weet ik het niet maar staat het niet in het instructie boekje wat het voor metertje is? maar als er verder geen lampen gaan branden zal het wel niet zo erg zijn .. (zal wel ff je olie pijl chekken mischien is dat het..)
Dat is inderdaad denk ik het oliepeilmetertje, gaat een paar seconden aan na een koude start en gaat daarna weer uit omdat het peil dan niet meer gemeten kan worden. (olie door het hele blok heen )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
plofkop schreef:Als ik het contact aanzet dan gaat ie in het midden staan… zodra ik de motor dan start floept hij uit naar nul.
Klopt helemaal, dat metertje doet het zo te horen prima!!! Het oliepijl wordt gemeten zodra je het contact aanzet, zodra de motor wordt gestart stopt het metertje met meten, omdat er dan geen goede meting meer kan worden gedaan. De olie wordt dan immers door het blok heen gepompt!! Leuk he, zo’n metertje?
Yay paniek om niets dus! Ze rijdt voor de rest fijn… volgende week kijk in eens even op de brug hoe het staat met het LHM gebeuren.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Nu we het toch over metertjes hebben, wat is de bedrijfstemperatuur van het 2.0i blok? Ik vind dat er een groot verschil zit in de stadsrit en snelwegrit temperatuur. In de stad is de temperatuur zo rond de 90 en op de snelweg daalt ie drastisch naar de 60 ofzo… De meter begint pas bij 50 en veel boven het eerste streepje komt hij niet uit.
Ik ben bang dat mijn thermostaat een beetje gaar begint te raken… wat is jullie ervaring.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
plofkop schreef:Nu we het toch over metertjes hebben, wat is de bedrijfstemperatuur van het 2.0i blok? Ik vind dat er een groot verschil zit in de stadsrit en snelwegrit temperatuur. In de stad is de temperatuur zo rond de 90 en op de snelweg daalt ie drastisch naar de 60 ofzo… De meter begint pas bij 50 en veel boven het eerste streepje komt hij niet uit.
Ik ben bang dat mijn thermostaat een beetje gaar begint te raken… wat is jullie ervaring.
Ja, ik denk ook dat de thermostaat niet meer schakelt en gewoon helemaal open blijft staan. Even vervangen!
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
metro2005 schreef:Dat is inderdaad denk ik het oliepeilmetertje, gaat een paar seconden aan na een koude start en gaat daarna weer uit omdat het peil dan niet meer gemeten kan worden. (olie door het hele blok heen )
In een BX GTI geeft tie daarna de oliedruk aan tijdens het rijden, en aangezien een BX de neiging heeft om scheeft te gaan staan bij stilstaan (inzakken zowel voor als achter, maar niet altijd even ver) heb je er eigenlijk niet zoveel aan. In een oude XM is dat ook het geval voor zover mij bekend.
plofkop schreef:Als ik het contact aanzet dan gaat ie in het midden staan… zodra ik de motor dan start floept hij uit naar nul.
Als het motor-oliepijl op het metertje in het midden blijft staan zou ik zeker ook eens bij koude motor naar de oliepijlstok kijken. Bij mij staat de meter meestal boven het midden (tegen zijn max) en dan komt het pijl op de stok nog niet in de buurt van het max streepje.
Uit ervaring met een veel nieuwere wagen die ook een electronische oliepijl-meting had (406 Break) weet ik dat dit soort metertjes er meer als feature opzitten. Ze zijn niet erg betrouwbaar.
Mijn vrouw dacht trouwens dat het metertje met de LHM druk of zo te maken had en ze reed pas weg als het metertje weer uitging en dat duurt bij ons toch wel een minuut of zo. De wagen is dan al lang opgestegen.
RD
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
plofkop schreef:Nu we het toch over metertjes hebben, wat is de bedrijfstemperatuur van het 2.0i blok? Ik vind dat er een groot verschil zit in de stadsrit en snelwegrit temperatuur. In de stad is de temperatuur zo rond de 90 en op de snelweg daalt ie drastisch naar de 60 ofzo… De meter begint pas bij 50 en veel boven het eerste streepje komt hij niet uit.
Ik ben bang dat mijn thermostaat een beetje gaar begint te raken… wat is jullie ervaring.
Thermostaat blijft hangen, dus vervangen dat ding.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De thermostaat is zojuist vervangen. Het oude exemplaar was krom en helemaal gaar. Dus met deze nieuwe moet alles het weer netjes doen.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
hmmm, bij mij is het juist zo dat ie in de stad keurig rond de 90 zit, op de snelweg als ik m even zwaar belast met hoge snelheden, dan loopt ie op tot maar liefst 105 graden! Er gaan overigens geen lampjes branden maar het lijkt erop alsof ie door de rij-wind niet gekoeld wordt…..
Wat zou dit kunnen zijn?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Kan ook een gare thermostaat zijn.
Zolang ik wielen heb, rij ik!