Hallo beste mensen,
Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Citroën DSpecial. Nu heb ik voor de gein eens olie gepeild omdat na hard remmen het olielampje gaat branden. Het zit nog net boven het minimum maar het lijkt me verstandig om het toch even bij te vullen.
Weet iemand welke olie er in gegooit moet worden ?
Bij voorbaat dank
Groet,
Erik
is je lhm peil nog wel in orde
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Probeer er achter te komen (vorige eigenaar of garage waar de auto in onderhoud is geweest) wat voor olie er in zit. Twee verschillende oliën mengen is geen goed idee. Als je niets weet van de historie van de auto kun je natuurlijk maar het beste beginnen met de olie te verversen. Kun je makkelijk zelf doen, als je tenminste over een beetje werkruimte beschikt. En als je toch bezig bent meteen doorsmeer-actie uitvoeren met de vetspuit, moet namelijk ook elke 5000 km. gebeuren.
Zelf gebruik ik 20 W 50 minerale olie. Niet te krijgen bij het pompstation maar wel bij de slechtere autospeciaalzaak
Succes!
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ahum… ik ga er in bovenstaand relaas dus van uit dat je MOTOR-olie bedoeld…
Sorry dat was ik even vergeten te vermelden ja… het gaat hier inderdaad om motorolie
Mijn LHM is nu inmiddels wel op peil…. vorige week nog 3 liter erbij geknikkerd nadat hij niet meer omhoog kwam ivm kapotte retourleiding.
Ik denk dat ik gewoon het beste even de olie in zijn geheel kan verversen.
Enige tips welke olie ik het beste kan gebruiken (ik ga er natuurlijk geen goedkope Aldi zooi ingooien) ?
Ik neem aan dat er gewoon een aftapmoer onder het carter zit ?
Bedankt voor de tips
Groeten,
Erik
Duckhams olie.
Wel moeilijk te vinden volgens sommigen.
groeten Vik
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ja, er zit gewoon een aftapplug onderin het carter. Maar ik doe het als volgt:
Koop nieuwe oliefilter en oliefilterpakking (groot rond ding met een zwik gaten) en ‘leen’ even de afwasbak uit de keuken. Wagen in hoogste stand, assteunen onder de krikpunten, kruip er onder, schroef oliefilter deksel half los en laat daardoor de olie uit het carter lopen (let op, de aftapplug laat ik dus gewoon zitten). Als alle olie er uit is filterelement verwijderen (let op, komt altijd nog een scheut olie uit als je ‘m schuin houdt) en netjes op de werkbank demonteren. Alles lekker schoonmaken en met nieuw filter het element weer in elkaar zetten. Steek vinger in de nieuwe olie en smeer een filmpje over de pakking, pasvlakken schoonmaken en monteren. Let even op het driehoekje op het oliefilterelementdeksel, dat correspondeert met een driehoekje op je carter (tenminste… bij mijn wagen wel…). Draai de boutjes kruislings vast maar pas op dat je ze niet loeivast zet want het carter is van een lichtmetaal speciaal door Citroën ontwikkeld om ons te pesten (je draait snel door de schroefdraad heen). Overtuig jezelf ervan dat alles deugdelijk is bevestigd en giet er aan de bovenkant de nieuwe olie in. 5 liter en een beetje extra voor het nieuwe filter. Ik gebruik Comma Europa 20 W 50 minerale olie. Je zult merken dat de auto een stuk stiller is en die dankbare blik van de koplampen spreekt boekdelen!
En als je toch bezig bent even doorsmeren met de vetspuit kan ook geen kwaad! :elctro
Succes!
En dan nu de disclaimer: Door Kees-Jan in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst van uw snoek!
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
O jee, en nu komen er toch een zwik opmerkingen over hoe het wel en niet moet…
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En start vervolgens de auto zonder dat ie aan kan slaan tot het olie lampje uitgaat!
Je olie filter moet eerst helemaal volgezogen/gepompt worden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kees-Jan Smit schreef:Ja, er zit gewoon een aftapplug onderin het carter. Maar ik doe het als volgt:
schroef oliefilter deksel half los en laat daardoor de olie uit het carter lopen (let op, de aftapplug laat ik dus gewoon zitten). :
Ik ook! je plug heeft heel weing ‘vlees’ op 1 bepaalde plek in het carter zodat je em gemakkelijk kapot draait! als dat gebeurt moet je blok eruit om de carterpan te kunnen verwijderen!!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
O ja, dat was het… ik had het ooit gehoord maar wist niet meer waar de klepel in de porseleinkast hing ofzoiets…
Maar waarschijnlijk zit er dan wel weer een magneetje op die officiële aftapplug om metaalslijpsel te vangen, dat kan je op ‘onze’ manier dan weer niet weghalen. Maar ja, dat beetje slijpsel, dat geloof ik dan wel…
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb circa drie oliebeurten geleden de aftapplug samen met de schroefdraad van het carter eruitgedraaid. Wat een ellende. Oplossing: plug met witte tape erin en Gamma olie naar de gebroeders Sanders in Mariahout gereden, daar de Gamma-olie afgelaten en een overmaat aftapplug laten ‘draadsnijden’ en monteren. Achteraf een klusje van nix. Nu blijf ik van die plug af en laat net zoals Kees-Jan het carter via de filterplaat leeglopen en rijdt met Comma 20W50 smooth en geruisloos.
Oh, ja. Ik ververs om de 10.000 ipv de voorgeschreven 5.000. Mijn LPG-Snoek maakt lange afstanden en LPG verbrandt veel schoner dan benzine. Wel smeer ik alle 5.000 de stabi-as door.
Voor de Hydrauliek gebruik ik altijd TOTAL- LHM plus en in de frietpan bakolie op basis van olijfolie (OK- off-topic)
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ben wel beetje benieuwd naar wat en hoe Citromaf (die de vraag hier op ‘t forum neerlegde) uiteindelijk heeft gedaan!
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb geïnformeerd bij de vorige eigenaar en die had er 20W50 ingegooid. In eerste instantie heb ik het peil maar gewoon bijgevuld. Bij z’n volgende beurt zal ik het wel weer een keertje verversen. Ik kan er de komende maanden toch niet in rijden.
Groetjes,
Erik
Nu we het toch over olieverversen hebben:
Loopt er alle (voldoende) olie uit, indien je DS op oprijbokken staat? Overigens kan zij dan evengoed in de hoogste stand staan?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Als ‘ie alleen voor op oprijbokken zou staan, stel ik mij zo voor dat de wagen dus naar achter helt en dan kan ik me ook voorstellen dat niet alle olie er uit loopt… tenzij iemand hier andere ervaringen mee heeft?
Maar waarom zou je dat willen? Als de wagen in de hoogste stand staat kun je er goed bij hoor. Ja, misschien past het wat moeilijker als je heel erg van lekker eten houdt?