Hallo iedereen,
Het viel me laatst op dat mijn achterbanden naar binnen staan. Zo ongeveer /—-\ ik zou niet weten hoe het komt. Me paps is een APK-keurmeester bij een Citroen garage hij zei heel snel in een gesprek dat ik misschien heel de achter-as moet vervangen! Ik hoop het niet!
Is er iemand bekend met dit probleem?
versleten achterdraagarm lagers? het kan zijn dat het handig is ze te verwisselen met gereviseerde exemplaren bx-en hebben hier ook last van. Hegru schijnt een goed adres te zijn waar je niet al teveel geld op leegloopt.
update:
Het kan zijn dat de assen verschillen maar de symptomen lijken op elkaar. De techniek is natuurlijk volledig verschillend. @graddus ik hou van ranja.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
BX’en hebben er inderdaad ook last van maar die hebben wel een ander systeem met kegellagers. Dat heeft een ZX niet.
Ik heb eens gelezen dat je een andere as moet hebben maar laat daar een ZX kenner zich maar eens over uit laten.
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Andere achteras indien deze te ver is uitgesleten. Anders kan je volstaan met reviseren van de as (nieuwe lagers met evt. nieuwe armen) maar veel garages willen er niet aan beginnen.
Ik heb het wel laten reviseren bij mijn xsara. Ik heb hier trouwens nog een ZX staan waarvan de as nog goed is die eigenlijk naar de sloop moet, maar ja denk dat 1000km beetje ver is
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
halfgaar schreef:versleten achterdraagarm lagers? het kan zijn dat het handig zijn ze te verwisselen met gereviseerde exemplaren bx-en hebben hier ook last van. Hegru schijnt een goed adres te zijn waar je niet al teveel geld op leegloopt.
Heb je gedronken? Man wat een zinsbouw…
On topic, de achterasconstructie van een ZX is wel heel erg anders dan die van een bx hoor, meesturend enzo…
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ik heb dit ook een beetje bij de mijne, hoop dat ik er nooit aan hoef te geloven! Want wat kost dat bij een ZX?
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ik was 600 voor revisie kwijt, maar dat was hier in France….
Voor een ZX in NL zou ik het niet weten….
Was het voor een ZX niet goedkoper om er een as van de sloop (die wel goed is natuurlijk) er onder te schroeven ? Of haal ik iets doorelkaar ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Bij een ZX waarschijnlijk wel, bij een xsara met schijven ABS is het verschil kleiner…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
En sloop onderdelen moet je maar afwachten hoelang het goed blijft. Vind 600 nog meevallen , afhankelijk van de staat van de auto natuurlijk waar die onder moet of het nog uitkan.
Ik was 1000 kwijt voor een complete achteras revisie. Dus nieuwe lagers, draagarmpinnen, ophangrubbers, Brughuur enz. Kosten liggen er een beetje aan wat er allemaal vervangen moet worden. Als je draagarm pinnen zijn ingesleten wordt het een best dure reparatie. Pinnen kosten rond de 150 euro per kant. Lagers 80 euro per kant. En voor nieuwe rubbers ben je ong 200 kwijt. Dagje sleutelen met zijn 2e om hem te verwisselen. En nog een dagje als alles mee zit om de as goed te krijgen. Meestal zit dat niet mee. En zitten de torsieassen muurvast. Dit was dan voor een Zx 16v.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF