Hallo allemaal,
Om het topic “problemen uitwisselen” beheersbaar te houden, even hier een wellicht “domme” vraag. Echter, ik zit er wel mee.
Aangezien het onder de motorkap van de DS een beetje vol is, en het bij een DS23IE Hydraulique het nog veel voller is, de volgende bollenvraag.
Waar zit die verhipte voorraadbol, en zit de hogedrukregallar daar bovenop? Zit dat spul verstopt onder de accubak, of onder de koeltunnelbak? Ja, ja, ik ga zo wel “even” kijken, maar ik heb geen idee waar ik deze bollen anders moet zoeken.
Bijbehroende problemen zijn in mijn geval een te grote LHM lekkage, een stuiterend rempedaal en een vermoedelijk versleten voorraadbol. De HDpomp gaat maar niet uit als de dame hoog staat, in de rijstand om de 5 seconden, en dat komt vast niet van alleen maar een lekkage bij het rondsel van het stuurhuis denk ik…... hoop ik….
Een nieuwe voorraadbol heeft mijn specialist wel, ga alleen een afspraak maken om het ding er maar even samen onder te zetten, want een held op het gebied van hydrauliek ben ik (nog) absoluut niet. Eerst maar eens de ndoige gereedschappen aanschaffen, daarna verder kijken
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Da’s lachen, als eerste antwoord geven op je eigen onderwerp ops:
Heb me een ongeluk gezocht, maar zie geen voorraadbol en hogedrukregelaar. (Zal wel demontage spatbord worden…. )
Wat ik wel zag, bij de rem linksvoor bij de bovenste hydrauliekleiding een mooi groen glimmend randje…... ...
Die even weggepoetst, om dat morgen na starten en tijdends lopen eesn beter te bekijken.
Veel minder leuk, het plaatwerk eronder ziet er erg schoongespoeld uit, net alsof er ongeveer vanaf die plek zeer regelmatig een vloeistof naar beneden loopt…. want da’s geen druppen meer…..... HELP
Natuurlijk weer een onmogelijke plek om bij te komen, en ik heb ook geen idee of ik aan dit probleem zelf even iets kan doen. Heb echter wel het idee dat elke keer als ik ergens geremd heb stilgestaan, danwel de rem ingedrukt blijf houden, er juist op die plekken een plas olie onder de dame verschijnt. Op plekken waar je dat niet lang doet, ligt maar een druppie, in plaats van een half borrelglas…...
Overigens, ik heb het idee dat LHM zeer doeltreffend is als onkruidbestrijdingsmiddel. Vraag is wat mooier is, een groene oprit van het onkruid of van de LHM
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Die meid is eigenlijk nog nooit droog geweest sinds ik haar heb.
Maar goed, nog gween oplossing op de vraag waar die verhipte voorraadbol en drukregelaar zitten….....
Wat je eigen olie betreft misschien dat het volgende helpt…....
Als de bollen ouder zijn zit er minder stikstof in de bovensete helften, en dat volume wordt aangepast door meer olie toe te voeren in de onderste helft. Naar mijn idee, met dit soort geleidelijke slijtage, en na een periode van verwaarlozing (zolas bij mijn eigen dame), kun je zo best wel wat meer olie “kwijt” zijn, steeds een beetje. Vraag is of die hoeveelheid echt minder wordt door inwendige of uitwendige lekkage.
In mijn geval lekt ze voor stevig, en ik heb inmiddels sinds oktober al 2 liter LHM bijgevuld, danwel op straat zien verdwijnen. En nu moet er alweer een liter in, totdat de lekaage verholpen is/ik de specialist heb bereikt. En dat vind ik waardeloos, maar dat is nu even niet anders. Probleem met alle lekaages is dat de plek waar je de olie ziet druppen vaak niet de plaats is waar de lekkage zit, die zit er ërgens” in de buurt, en da’s bij Ctiroën een ruim begrip….. Ik heb ook het idee dat er geen Ds hetzelfde (meer) is, en dat maakt het soms nog uitdagender.
MVG,Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je voorraadbol zit onder je koel tunnel! Heb je niet opgelet van het weekend?
De bol zit op je hogedrukregelaar geschroefd. Als het systeem drukloos is kan je de bol eraf schroeven met enig geweld. ( beitel en hamer of een kettingsleutel )
Druloos maken door de bout (12 mm) een halve slag los te draaien. Zit op de HD regelaar.
REm lekkage: Neem je leidingensleutel en draai die leiding die lekt voorzichtig een beetje strakker vast. Zal wel te los zitten ( net als je HDpomp drukleiding weet je nog)
Met de tunnel eraf kan je er prima bij!
SUCK7!
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik lette juist heel goed op…..
En heb dus nog geen leidingsleutels kunnen vinden…..
Goed, ik zal die tunnel er wel eens even uit slopen
Net bericht van de verzekering van die hu..er die op de motorkap heeft liggen spartelen. Verzekering wil nog wat weten, zoals de schade en gegevens verzerkering tegenpartij. Echt humor , het ditchtstbijzinde autoachadeherstel bedrijf zit een km verderop, amar om er tekomen moet je nu 12 km omrijden….. zelfde geldt voor de tegenpartij, die zal ik morgen amar eens met een bezoekje vereren.
Goed, ik zal aan het werk gaan.
Overigens, maten sleutel 9 en 12 mm was het niet?
Joris, alvast bedankt, ik ga kijken, en morgen LHM scoren.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja 9 en 12.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een grote groene troep!
Ik heb de tunnebak eraf gehaald, dat duurde slechts een kwartiertje. Zo te zien aan de voorradbol is die er vaker afgehaald…... vol met butsen ed van de beitels Die moet vervangen worden denk ik door een echte nieuwe. Echeter, moet die bol linksom of rechtsom erafgehaald worden? Zo te zien volgens een buts is dat rechtsom, maar wie het weet mag het zeggen.
Dit was het goede nieuws…....
Het slechte nieuws is dat niet te zien is waar die verhipte LHM vandaan komt. De leidingen op de hogedrukregelaar, die omhoog steken, staan allebei in de LHM. Het kleine warteltje (als zo’n ding tenminste zo heet) is welhaast rond gedraaid
In de grote wartel staat ook een rondje LHM, die wartel oogt iets strakker, maar ook niet echt veel.
Andere lekkagebron zou het blokje met vier leidingen kunnen zijn dat links op de halfautomaat gemonteerd zit. Daar waar de twee dikke schijven op elkaar gemonteerd zitten, is het onder dat blokje sjompesnat van de LHM. Het vervelende is echter dat die hele bundel van 4 leidingen (die ingetapt zit) zeik en zeiknat is van de LHM. Waar dat vandaan komt is niet te zien, maar ik verdenk het stuurhuis hier wel van. Vanaf de veerbol tot de accubak is alles droog, onder de accubak begint de ellende. Dubbel waardeloos, want zonder accubak kun je dame niet starten om te zien of er ergens LHM in grote hoeveelheden stroomt. Wat nu niet gebeurde was het stuiteren van het rempedaal na het starten.
Kortom, hier moet eens een expert naar kijken.
Tips zijn welkom. Overigens, is de dikke bout rechts op de hogedrukregelaar nou die ontlast schroef?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
De 9 en 12 waar Joris en ik het over hadden is de maatvoering voor de leidingsleutels ( dus 9mm en 12 mm). Dat zijn een soort opengezaagde ringsleutels, special bedoeld om de kwetsbare wartels van het hydraulisch systeem goed los en vast te draaien.
Doe je dat met niet goed passende steeksleutels oid, dan draai je de wartels rond, en kun je er niks meer mee.
Wat betreft de prijzen van LHM, ik ga gewoon naar de dichtstbijzijnde citroenen verkoper, en haal daar twee liter als aanvulling. Geen idee wat het kost, denk een eurootje of 7. Maar voor dat prijsverschil kan ik niet “even” naar Nieuwegein kachelen om goedkopere LHM uit het magazijn op te halen.
Ik hoop je hiermee weer in goede richting te hebben geholpen Rob, want het wordt soms inderdaad wat lastig te volgen. Daarom heb ik er ook maar even een nieuw onderwerp van gemaakt.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schrijft:
ik verdenk het stuurhuis hier wel van.
indien je stuurhuis hier zou lekken vindt je het terug op de hoes van je aandrijfas, dan druppelt het hierop en wordt het in’t rond geslingerd tijdens het rijden.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Toen ik mijn Eend opknapte heb ik een bakkie LHM gekregen voor nop van het garagebedrijf. Adres hebben ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De stuurhuizen kunnen lekken in het midden, Dan ligt de bak vol LHM aan de bovenkant. En kunnen ze lekken op het ronsel waar de stuurbuis opzit.
Dan zit het inderdaad door de hele auto doordat de aandrijfas de boel rondslingert.
De dikke bout is de ontluchting inderdaad. ( 12 mm)
Als de wartels rond zijn moet je de leiding vervangen…...Of eerst voorzichtig met een wurgtang proberen strakker te draaien.
Zet de auto zover in elkaar dat je kan starten. dan iemand laten sturen en remmen en jij kijken waar het uitkomt. Zet er anders eerst een hogedrukspuit op om het schoon te spuiten.
Wel klote voor je Petur!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aandrijfas
Inderdaad kan dat een leuke sproeiboel opleveren. Ik heb in de planning staan dat de leidignen en wartels even goed olieschoon worden gemaakt, inderdaad om eens te kijken na start, en de dame in de hoogste stand te hebben gezet te zien of er dan tijdens belasting op die plekken olie te zien is. Een combinatie van lekkages blijft altijd mogelijk vrees ik…..
Tijdesn het rijden zie je het dus niet, alleen bij stilstand, dan drupt alles van de alu onderplaat af….... Niet echt een prettig gezicht….
Voor de ontluchting even een passende sleutel zoeken, want die 12 mm zit natuurlijk net niet in het setje sleutels dat in de dame ligt…... Begint al echt een slonzerig aanzien te krijgen, zonder dorpelbekleding rechts, de krassen en zonder tunnelbak…..
Overigens, kan het rondsel inderdfaad zoveel olie verspelen? Dan moet er direct maar een andere in, ipv dit te laten wachten tot december….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ronsel kan een beetje zweten. Maar ja, alles kan he. Persoonlijk denk ik dat er een leiding loszit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik vrees het ook…...
In ieder geval bij de hogedrukregelaar, de grijze leidingen. Heb net even onder de kap gekeken, en waar het woensdag nog schoon leek te zijn, zit nu alweer een plasje olie. En dat is dus alleen van even starten, hoogste stand en terug in rijstand en zakkeen naar parkeerstand.
Heb het dus nu echt schoon gemaakt, ook de leidingen van de bak erboven, daar een keukenpapier tussen, tig keer gevouwen, de dame gestart, even laten draaien en weer uitgezet. Stevig op de rem getrapt, geen gestuiter…....
Zal ik morgen eens zien of er dan weer nieuwe olie op die plaats zit of niet.
Heb foto’s van daarnet, meel ik wel even door naar je Joris.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
superpetur schreef:Ik vrees het ook…...
In ieder geval bij de hogedrukregelaar, de grijze leidingen. Heb net even onder de kap gekeken, en waar het woensdag nog schoon leek te zijn, zit nu alweer een plasje olie. En dat is dus alleen van even starten, hoogste stand en terug in rijstand en zakkeen naar parkeerstand.
Heb het dus nu echt schoon gemaakt, ook de leidingen van de bak erboven, daar een keukenpapier tussen, tig keer gevouwen, de dame gestart, even laten draaien en weer uitgezet. Stevig op de rem getrapt, geen gestuiter…....
Zal ik morgen eens zien of er dan weer nieuwe olie op die plaats zit of niet.
Heb foto’s van daarnet, meel ik wel even door naar je Joris.
MVG, Peter
als je ze ff naar mij mailt zet ik ze op de server zodat iedereen kan meegenieten
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super