1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Diravi achteraf inbouwen - mogelijk en zo ja, kostbaar?
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 10 december 2009 06:59 PM

Nu het CX-virus een paar jaar in mijn lichaam heeft rondgewaard heeft het de weg gevonden naar het gat in mijn hand - naast mijn serie II 25 GTi ga ik op het gemakje eens op zoek naar een serie I Break en ook nog naar een CX uit mijn geboortejaar, 1975.

Hoewel ik behoorlijk veel waarde hecht aan originaliteit - als ik een CX zou moeten overspuiten zou dat altijd in de originele kleur zijn, en veel van de op de CX geleverde accessoires (morettes, achterruitjalousieën) hebben niet mijn voorkeur - vind ik het wel heel prettig als ook mijn nieuwe aanwinst uit 1975 diravi zou hebben: zowel uit praktisch oogpunt (ik heb mijn portie zwetend-straatje-keren wel gehad in vroegere AXen en BXen) als uit principe: het diravi-systeem is één van de redenen waarom ik zo verkikkerd ben op de CX.

Nu geloof ik dat het technisch nog net mogelijk zou moeten zijn om een CX uit kalenderjaar 1975 mét diravi te vinden (ik meen dat de optie met ingang van modeljaar 1976 leverbaar is geworden) maar het zal zoeken zijn naar een naald in een hooiberg (of was het nou een speld? tZal lastig worden iig Wink

Realistischer lijkt het me daarom om OF de ‘diravi-eis’ te laten vallen voor de 75-er, OF om een diravi-loze 75-er aan te schaffen en daar naderhand diravi in te (laten) bouwen. Over die laatste optie gaat mijn vraag: zou het technisch mogelijk zijn om diravi in te bouwen, en zo ja, wat moet daar allemaal voor gebeuren, en hoe lastig en duur zal dat worden?

Groet,
Jaco

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2009 07:23 PM
  [ # 1 ]

Wat ik er van begrepen heb is het een erg ingrijpende verbouwing die zonder donorauto met diravi schier onmogelijk schijnt te zijn…

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 10 december 2009 08:04 PM
  [ # 2 ]

‘t zal best kunnen maar als in de Haynes kijk en de 2 hydraudische schema’s met elkaar vergelijk zit er behoorlijk meer in een auto met diravi, lijkt me dus dat je in iedergeval een complete donor moet hebben wil je het een beetje fatschoenlijk aan het werk krijgen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 10 december 2009 08:16 PM
  [ # 3 ]

Kort geleden heb ik even en gedachtenwisseling gehad met David Overberg (D’Oro) over een vroege CX. Hij wist me te vertellen, dat het wel wat werk is om een Diravi in te bouwen. Ik zag zo’n ding staan op Leboncoin. De rest van de onderdelen is vast ook wel aan te komen. Als je het zelf doet, denk ik dat het kwa kosten wel mee valt. Het arbeidsloon, daar zit het meeste geld in.

Ik zag trouwens kort geleden een gave vroege CX te koop staan op dezelfde site…

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007

- C35 Hilton XLS
Gepost: 10 december 2009 08:19 PM
  [ # 4 ]

Er is door Waterman hier in het verleden meerdere malen uitleg over gegeven dus even de zoek functie benutten Jaco, ik zal ook wel even op zoek gaan.

Citroen c32 Hilton XLS

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 december 2009 08:20 PM
  [ # 5 ]

Zomaar een vraagje tussendoor: heb je ooit een diraviloze CX gereden?
Goed, ik ben het met je eens, dat diravi een CX charmant maakt, maar wat doet zo’n auto zonder diravi? Is dat eigenlijk ook niet charmant?
Ik weet het niet hoor. Ik heb nooit een diraviloze CX gereden.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 10 december 2009 08:28 PM
  [ # 6 ]

Ik voel me niet geheel vrij mensen aan te halen om mijn argumenten kracht bij te zetten, maar David vertelde me, dat het niet fijn is, geen stuurbekrachtiging bij een CX, juist bij een CX… Er staan op het moment 2 heel mooie pure diraviloze CX-en te koop voor weinig, 1 in NL en 1 in Fr. De prijs schijnt zo laag te zijn vanwege het ontbreken van diravi.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2009 08:33 PM
  [ # 7 ]

Een CX zonder diravi rijdt waarschijnlijk gewoon als een lekker verende opel rekord Very Happy

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 december 2009 08:43 PM
  [ # 8 ]

Een Cx zonder diravi heeft een groter stuurwiel en een fikse overbrenging :
dus veel draaien aan dat ding .

Op originele ( smalle ) banden is er echter wel mee te rijden ....

Diravi inbouwen is en stevige klus , en zonder complete donor onbegonnen werk .

Ik heb het ooit gedaan , was toen wel motor en bak uit de wagen , wat een stuk makkelijker werkt .
Heel het HD systeem tot aan de prioriteitsklep is anders , en zelfs de brug waar je stuurhuis mee vast zit is niet hetzelfde .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 december 2009 08:45 PM
  [ # 9 ]

Ik heb werkelijk geen idee. Nog nooit gereden in zo’n CX. Maar de 80+ dame, wat ze toch echt moet zijn, hier in de buurt zweeeeeeeert bij haar diraviloze CX. Niemand die aan die auto mag komen.
Ja gut…

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 10 december 2009 09:53 PM
  [ # 10 ]
jmmj schreef:

Op gemakje eens op zoek naar een CX uit mijn geboortejaar, 1975.

Dan smokkel je toch 1 jaartje Twisted Evil

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 10 december 2009 09:58 PM
  [ # 11 ]

Voel je je meteen een jaar jonger Wink

En die van Rens Korevaar, heeft die diravi? Is een supermooie auto namelijk love1

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2009 10:18 PM
  [ # 12 ]
bonetone schreef:

Voel je je meteen een jaar jonger Wink

En die van Rens Korevaar, heeft die diravi? Is een supermooie auto namelijk love1

Nope

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 december 2009 11:31 PM
  [ # 13 ]
graddus schreef:

Een CX zonder diravi rijdt waarschijnlijk gewoon als een lekker verende opel rekord Very Happy

Van de CX zonder Diravi weet ik niks, maar uit het verleden weet ik dat wat zo halfweg de jaren 70 dikke autos waren (volvo 240, saab 99 en 900, peugeot 505, opel rekord inderdaad) prima te berijden waren zonder sportschool. Ietsje langzamer door een woonerf heen slalommen, want het stuur moet nogal wat keren rond. En bij het manoeuvreren de auto altijd iets laten rollen. Geen centje pijn. Een heel andere vorm van plezierig autorijden. Probeer het eens. En ik geloof er echt niets van dat je het gevoel krijgt in een oude opel rond te rijden.

Profiel  
 
Gepost: 10 december 2009 11:33 PM
  [ # 14 ]

Ik vond mijn 404 in elk geval verre van problematisch rijden…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 december 2009 11:34 PM
  [ # 15 ]

Bij een CX hangt AL het gewicht voor de vooras, en daarbij helpt de stand van de voorwielen ook niet echt voor het fijn enlicht sturen. Een Volvo of Saab is best te rijden zonder stuurhulp. Bij een CX is het écht niet fijn!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook