Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Een schets:
ik heb een Haynes Manual voor de BX, en een ikzelf die zijn handen wel wilt vuil maken.
Wat moet er gebeuren:
De distributieriem van mijn GTI is aan vervanging toe (60.000 km) en ik zou een nieuwe zelf willen steken. Ik heb dit nog nooit gedaan maar ben noch stom noch onhandig. Zou dit mij lukken, of ik kan ik het beter aan mijn lokale Citroën-dealer overlaten?
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Als je de aanwijzingen in de haynes begrijpt én volgt, dan zou het wel moeten lukken hoor. Heel moeilijk is het niet, wel een beetje gepruts. Probeer vooral zonder haast te werken.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Zou het ook al nodig zijn om alles (spanrol, meelooprol) te vervangen - of moet alleen de riem voorlopig voldoende zijn (het zijn zijn eerste 60.000 kms)?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Een complete distributieset met rollen is niet duur, en gezien de leeftijd van de auto zou ik niet veel meer van (het vet in) de lagers in de rollen verwachten. Gewoon vervangen dus.
Verder raad ik je aan om gelijk de waterpomp te vervangen.
Ook is het verstandig om te kijken of je motor olie lekt bij de krukaskeerring en de nokkenaskeerring. Als dat zo is zou ik de keerringen gelijk vervangen, want om daarbij te kunnen moet de riem eraf. Je kunt ze natuurlijk ook preventief vervangen, zo duur zijn ze niet, en dan weet je zeker dat ze weer een tijd meekunnen. Die dingen bestaan voor een groot deel uit rubber, en dat veroudert, onafhankelijk van de kilometerstand.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Bedankt voor de tip, dan ga ik het er op wagen en gelijk heel het boeltje vervangen, denk ik.
Als iemand nog tips heeft waar ik speciaal moet op letten, deel ze gerust.
De onderdelen kan ik zo bij mijn lokale Citroën dealer bestellen? Of iemand beter idee…?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Voor keerringen moet je waarschijnlijk bij de dealer zijn. Distributieset kun je ook bij de lokale onderdelenboer kopen, die is meestal een stuk goedkoper.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Is zoiets wat deftigs:
http://cgi.benl.ebay.be/Wasserpumpe-Zahnriemen-Kit-Citroen-BX-ZX-1-6-1-9_W0QQitemZ380161087252QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubehör?hash=item58835dd714
Gezien de prijs lijkt het mij geen rommel.
Aangezien mijn GTI van ‘91 is, moet ik een distributieriem hebben met 113 tandjes ipv 114 niet?
Da’s wel een heel dure hoor
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Voor eentje met waterpomp & rollen inclusief?
ja, dat kan voor onder de 100 euro.
bijvoorbeeld:
moet je de man van deze advertentie ff mailen met je kenteken.
Die doet altijd net of ie restjes uit zijn magazijn opruimt, maar hij heeft veel meer liggen.
http://link.marktplaats.nl/296710930
Heb daar wel eerder spul besteld.
of anders gewoon ff rondsjoppe. En losse waterpompen zie je ook regelmatig voor 25 euro.
(en bij mij was het nog Valeo ook)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
of bijvoorbeeld:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230403367217&thin=0
(ik weet nier precies welk type je hebt maar de strekking is duidelijk denk ik)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik vind het goed te doen bij dit model. Ik moet wel zeggen dat ik voor de distributieriem en spanrollen graag een fatsoenlijk (lees:bekend) merk heb, al is het maar voor tussen de oren. Ik heb voor mijn 16v een set van riem en rollen van Gates, en dat kost bij de Technische Centrale in Eindhoven nog geeneens zoveel, en ik heb geen PokkiewokkieOngobongo® merk. Er zijn hier overigens genoeg mensen die je kunnen helpen als je ergens mee vastloopt.
Onbekend maakt onbemind.
*Theatrale zucht*
En Pokkie GMBH maakt best goeie spullen. Hoogstwaarschijnlijk beter dan het spul dat er eind jaren 80 af fabriek in gemonteerd is. (awangabangaplufanga)
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Af-fabriek is dat dus sinds mensenheugenis Gates, Kleber of Continental met spanners en rollen van SKF. Da’s geen ho-chi-min spul hé! Ik zou hoe dan ook kiezen voor spul van SKF, Gates of Delphi. Inmiddels heb ik best een aantal motoren met die toch wat goedkopere riempjes en spanners stuk zien lopen voor de voorgeschreven vervangings-kilometerstand bereikt was. En dan word goedkoop heel erg duurkoop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Yep, gewoon een Gates riem en SKF rollers. Altijd goed!
Wat je wil
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270298649130&thin=0
maar die dure kit staat ook geen merk op.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png