







Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Nu het CX-virus een paar jaar in mijn lichaam heeft rondgewaard heeft het de weg gevonden naar het gat in mijn hand - naast mijn serie II 25 GTi ga ik op het gemakje eens op zoek naar een serie I Break en ook nog naar een CX uit mijn geboortejaar, 1975.
Hoewel ik behoorlijk veel waarde hecht aan originaliteit - als ik een CX zou moeten overspuiten zou dat altijd in de originele kleur zijn, en veel van de op de CX geleverde accessoires (morettes, achterruitjalousieën) hebben niet mijn voorkeur - vind ik het wel heel prettig als ook mijn nieuwe aanwinst uit 1975 diravi zou hebben: zowel uit praktisch oogpunt (ik heb mijn portie zwetend-straatje-keren wel gehad in vroegere AXen en BXen) als uit principe: het diravi-systeem is één van de redenen waarom ik zo verkikkerd ben op de CX.
Nu geloof ik dat het technisch nog net mogelijk zou moeten zijn om een CX uit kalenderjaar 1975 mét diravi te vinden (ik meen dat de optie met ingang van modeljaar 1976 leverbaar is geworden) maar het zal zoeken zijn naar een naald in een hooiberg (of was het nou een speld? tZal lastig worden iig
Realistischer lijkt het me daarom om OF de ‘diravi-eis’ te laten vallen voor de 75-er, OF om een diravi-loze 75-er aan te schaffen en daar naderhand diravi in te (laten) bouwen. Over die laatste optie gaat mijn vraag: zou het technisch mogelijk zijn om diravi in te bouwen, en zo ja, wat moet daar allemaal voor gebeuren, en hoe lastig en duur zal dat worden?
Groet,
Jaco


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat ik er van begrepen heb is het een erg ingrijpende verbouwing die zonder donorauto met diravi schier onmogelijk schijnt te zijn…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
‘t zal best kunnen maar als in de Haynes kijk en de 2 hydraudische schema’s met elkaar vergelijk zit er behoorlijk meer in een auto met diravi, lijkt me dus dat je in iedergeval een complete donor moet hebben wil je het een beetje fatschoenlijk aan het werk krijgen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Kort geleden heb ik even en gedachtenwisseling gehad met David Overberg (D’Oro) over een vroege CX. Hij wist me te vertellen, dat het wel wat werk is om een Diravi in te bouwen. Ik zag zo’n ding staan op Leboncoin. De rest van de onderdelen is vast ook wel aan te komen. Als je het zelf doet, denk ik dat het kwa kosten wel mee valt. Het arbeidsloon, daar zit het meeste geld in.
Ik zag trouwens kort geleden een gave vroege CX te koop staan op dezelfde site…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Er is door Waterman hier in het verleden meerdere malen uitleg over gegeven dus even de zoek functie benutten Jaco, ik zal ook wel even op zoek gaan.
Citroen c32 Hilton XLS



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zomaar een vraagje tussendoor: heb je ooit een diraviloze CX gereden?
Goed, ik ben het met je eens, dat diravi een CX charmant maakt, maar wat doet zo’n auto zonder diravi? Is dat eigenlijk ook niet charmant?
Ik weet het niet hoor. Ik heb nooit een diraviloze CX gereden.
Ik voel me niet geheel vrij mensen aan te halen om mijn argumenten kracht bij te zetten, maar David vertelde me, dat het niet fijn is, geen stuurbekrachtiging bij een CX, juist bij een CX… Er staan op het moment 2 heel mooie pure diraviloze CX-en te koop voor weinig, 1 in NL en 1 in Fr. De prijs schijnt zo laag te zijn vanwege het ontbreken van diravi.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een CX zonder diravi rijdt waarschijnlijk gewoon als een lekker verende opel rekord






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een Cx zonder diravi heeft een groter stuurwiel en een fikse overbrenging :
dus veel draaien aan dat ding .
Op originele ( smalle ) banden is er echter wel mee te rijden ....
Diravi inbouwen is en stevige klus , en zonder complete donor onbegonnen werk .
Ik heb het ooit gedaan , was toen wel motor en bak uit de wagen , wat een stuk makkelijker werkt .
Heel het HD systeem tot aan de prioriteitsklep is anders , en zelfs de brug waar je stuurhuis mee vast zit is niet hetzelfde .
Walter
Meten is weten , gissen is missen



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb werkelijk geen idee. Nog nooit gereden in zo’n CX. Maar de 80+ dame, wat ze toch echt moet zijn, hier in de buurt zweeeeeeeert bij haar diraviloze CX. Niemand die aan die auto mag komen.
Ja gut…





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
jmmj schreef:Op gemakje eens op zoek naar een CX uit mijn geboortejaar, 1975.
Dan smokkel je toch 1 jaartje










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Voel je je meteen een jaar jonger
En die van Rens Korevaar, heeft die diravi? Is een supermooie auto namelijk


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
bonetone schreef:Voel je je meteen een jaar jonger
En die van Rens Korevaar, heeft die diravi? Is een supermooie auto namelijk
Nope


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
graddus schreef:Een CX zonder diravi rijdt waarschijnlijk gewoon als een lekker verende opel rekord
Van de CX zonder Diravi weet ik niks, maar uit het verleden weet ik dat wat zo halfweg de jaren 70 dikke autos waren (volvo 240, saab 99 en 900, peugeot 505, opel rekord inderdaad) prima te berijden waren zonder sportschool. Ietsje langzamer door een woonerf heen slalommen, want het stuur moet nogal wat keren rond. En bij het manoeuvreren de auto altijd iets laten rollen. Geen centje pijn. Een heel andere vorm van plezierig autorijden. Probeer het eens. En ik geloof er echt niets van dat je het gevoel krijgt in een oude opel rond te rijden.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vond mijn 404 in elk geval verre van problematisch rijden…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een CX hangt AL het gewicht voor de vooras, en daarbij helpt de stand van de voorwielen ook niet echt voor het fijn enlicht sturen. Een Volvo of Saab is best te rijden zonder stuurhulp. Bij een CX is het écht niet fijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste