Daar is ze dan, mijn 25GTI uit 1984, binnen 2 weken uit Parijs, door de RDW/APK/douane en op kenteken.
Nu nog even met de ‘Franse’ foto’s, o.a. zoals ze op lebonquin gestaan heeft.
Tot 20 jaar geleden CX 2 liters gereden en met pijn in het hart afscheid genomen met het verscheiden van de CX serie 2.
In de loop van afgelopen 4 maanden een hele ontwikkeling doorgemaakt van het type CX, wel altijd serie 1, dat ik zou willen kiezen, van platte diesel, naar Prestige, Pallas naar GTI, automaat naar 5-bak, zilver, sable doré, espadon, donker blauw, naar uiteindelijk Bleu Romantique.
Inmiddels werd de combinatie injectie/leer/airco/gedistingeerde kleur/roestvrij/5-bak/technisch in orde wel steeds duidelijker. Ik wilde geen opknapper en had te weinig geduld om voor hetzelfde geld een CX-specialist een opknapper voor mij te laten opknappen.
Ik wilde meteen op niveau, representatief voor de dag kunnen komen, om haar vanaf die toestand in conditie te gaan houden. Dat bepaalde de minimum prijs op ongeveer €6000, steeds zeldzamer wordende buitenkansjes daargelaten.
Ik heb deze CX, toen nog in Grenoble/Isère, sinds 15/10 in de peiling gehouden, een bod gedaan waarop de verkoper niet meer met me wilde praten.
Enige tijd later een hoger bod gedaan, waarop het gesprek weer op gang kwam en we op 29/11 de overdracht hebben gedaan in Parijs.
Bijna roestvrij, alleen een plekje onder het voorspatbord links bij de luchtgeleidings vinnen,
gave lak, zwart leer, gave stoelen, leren stuur, gave deurpanelen
open dak, binnen en buiten zonder roest, rubbers moeten wel vervangen worden,
afgekoppelde airco, net bijgevuld met R401a en werkend, kan ik het vocht een beetje buiten houden, moet nog wel de snaar vervangen,
nieuwe TRX banden en velgen, een goed bod waarmee ik 15” of 16” velgen/banden kan aanschaffen is welkom, anders rijd ik ze eerst op,
plastic open wielkappen, sportief , met schroefjes vastgezet
, met vervangende gesloten kappen in verkeerde kleur, één van de eerste spuitklusjes
afstandsbediening met alarminstallatie, moet nog uitgeprobeerd worden.
Bij de APK leidden alleen de remslangen voor, op de CT genoteerd al aandachtspunten, tot uitstel. Zelfs alle lampjes bleken het gewoon te doen (had ik niet eens getest!).
Kortom, de gewenste goede basis om voor vele jaren in conditie te houden.
Inmiddels begonnen met het kleine werk: (bijna) alle contacten nagelopen, waarschijnlijk nog een paar gemist, om het moeizaam starten bij koude motor te verhelpen. Lijkt niet de koude start sensor omdat na het starten het stationair toerental wel degelijk wat hoger ligt dan bij warme motor.
Gedrag is verbeterd maar nog niet opgelost. Bdp sensoren maar eens bekijken.
Verder een nieuwe oliedruk sensor aangeschaft ter vervanging van een lekkende.
En wat er verder nog op mijn pad komt.
Wordt vervolgd.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi, veel plezier ermee!
Citroen!












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Nog zo’n mooie!!...... ik….. nee ik wacht nog even.
Veel plezier ermee
We waren het onderwerpje kwijt, maar daar is ie weer ! Mooie kar, één van de wensexemplaren. Leer, airco en prachtige kleur. Wat mij betreft alleen wat overbodige onderdelen: zwarte ‘open’ wielkappen, een handdoekendroogrek op de achterruit. Als ik wat voor je kan betekenen me de wielkappen, lees ik het wel op de PB met foto’s. Dan stuur ik die door.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Netjes hoor, ziet er goed uit zo op ‘t eerste gezicht!
Veel plezier er mee!
Proficiat met deze fraaie voiture!
Ik heb met de verkoper ook contact gehad via Leboncoin, maar ben met spijt afgehaakt. De auto zou worden verkocht met historie, maar vervolgens mailde Polla me facturen uit 2005/6 van 2 verschillende cx-en waaronder een gti turbo. In die tijd woonde Polla in Parijs. Door deze verschillende facturen en de afstand naar Isere (en mijn gebrekkige frans) zijn de onderhandelingen niet doorgegaan. Ik ben wel benieuwd of de onderhoudshistorie is meeverkocht.
Het wegenpark is er in ieder geval weer een stuk mooier op geworden! Prachtige uitvoering in een stijlvolle kleur.
Voorlopig rijd ik nog maar even door in mijn franse Athena met onderhoudshistorie, die volgend jaar echt aan nieuwe deuren toe is. Ik twijfel nog steeds tussen restauratie van het plaatwerk of een fris frans exemplaar.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Van harte met je dame! Ik heb hem al lang te koop zien staan; het is altijd één van mijn favorieten geweest. Ik wens je veel veilige kilometers toe. Gaat de dame van de winter de stalling in?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi hoor, veel plezier ermee
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jelte mooi dat je weer terug bent! En nu blijven…
Je mag best wat meer foto’s plaatsen van dit mooie zusje van mijn dame!
Doen we eens een keer een 25 GTI Bleu Romantique mini meeting?
Gefeliciteerd met je prachtige voiture, en veel veilige zweef kilometers toegewenst.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
par eXeMple! schreef:Doen we eens een keer een 25 GTI Bleu Romantique mini meeting?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Dank voor alle aanmoedigende reacties.
Als er trouwens iemand met bovengemiddelde technische CX-ervaring in de regio Amsterdam woont, zou ik graag eens een afspraak maken voor wat ‘training on the job’.
Ik heb regelmatig contact met Evert Jan Duindam (van der Laan) en David Overberg (d’Oro) maar wil mijn eigen kennis&inzicht; wat sneller op pijl brengen zonder het gevoel te hebben hardwerkende mensen van hun werk te houden. Een PB-tje wordt zeker op prijs gesteld.
Verder zal ik natuurlijk vragen blijven stellen via dit draadje.
Groet, Jelte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Robin Visser schreef:We waren het onderwerpje kwijt, maar daar is ie weer ! Mooie kar, één van de wensexemplaren. Leer, airco en prachtige kleur. Wat mij betreft alleen wat overbodige onderdelen: zwarte ‘open’ wielkappen, een handdoekendroogrek op de achterruit. Als ik wat voor je kan betekenen me de wielkappen, lees ik het wel op de PB met foto’s. Dan stuur ik die door.
Dat ‘handdoekenrek/klimrek’ is er al af hoewel ik de optie open houd er in de zomer toch gebruik van te maken. Scheelt nogal wat zonne instraling, denk ik. Die wielkappen staan op mijn lijstje.
Jelte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Heb je ‘m toevallig op MP staan? Er staat er namelijk 1 te koop in Amsterdam. Klimrek dan hè.
Jelte Feenstra schreef:
Inmiddels begonnen met het kleine werk: (bijna) alle contacten nagelopen, waarschijnlijk nog een paar gemist, om het moeizaam starten bij koude motor te verhelpen. Lijkt niet de koude start sensor omdat na het starten het stationair toerental wel degelijk wat hoger ligt dan bij warme motor.
Gedrag is verbeterd maar nog niet opgelost. Bdp sensoren maar eens bekijken.
Verder een nieuwe oliedruk sensor aangeschaft ter vervanging van een lekkende.
En wat er verder nog op mijn pad komt.Wordt vervolgd.
Even een update.
Nog steeds problemen met de eerste start van de dag. Ik kan in de verschillende Rubrique Technique artikelen rond injectiemotoren geen omschrijving vinden die voldoende aansluit bij mijn probleem.
Vliegwiel/BDP sensoren nog niet nagekeken; schijnen vervuild te kunnen zijn. Zijn die trouwens identiek, maw kan ik ze omwisselen en hoe zou dat het gedrag van de motor beïnvloeden als er 1 slechts is?
Verder nog te bekijken:
- Extra luchtschuif; wat ruimer instellen wellicht?!
- Koudstartventiel en Thermotijdcontact en hun aansluitingen nakijken
- Werking Injectierelais controleren
Klopt het dat ik de koude start condities kan verlengen en dus beter afstellen/nakijken als ik het thermotijdcontact bypass? Dan blijft het koudstartventiel nl open staan.
Als de motor eenmaal loopt, loopt ‘ie regelmatig, dus ik kan me niet voorstellen dat ik het in benzine-pomp/leidingen of luchtslangen moet zoeken. Hoewel, stel dat een lekke benzineslang zich ‘s nachts vult met lucht, verklaart dat lang doorstarten voordat de motor aanslaat? Een beetje gas bijgeven tijdens het starten lijkt de periode wel te bekorten.
Oliedruksensor bleek de verkeerde. Nieuwe onderweg.
Achterruitverwarming doet het niet; erg vervelend met dit weer. Relais zien te vinden, als ik het goed heb achterin handschoenenkastje, en nakijken.
En dan nog maar eens met mijn wielkappen en schroefgaatjes aan de slag.
Uiteraard blijf ik geïnteresseerd in suggesties die me verder kunnen helpen.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
BDP sensoren zou je kunnen beginnen met alleen de connectoren op de sensoren even los te trekken en schoon te maken. Kan al een hoop verschil maken. Bij mij heeft het 2x voor startproblemen gezorgd.
De achterruitverwarming heeft geen relais bij mijn weten. Bij mij deed ie het ook niet, en bleek de schakelaar kapot. Schakelaar even doormeten of omwisselen met de schakelaar van de binnenverlichting om het te testen.