Ik heb dus sinds een klein weekje mn nieuwe XM 2.0i comfort, en daar ben ik heeeeeeeeeel blij mee!
Nu heb ik een vraagje, de koppelingsplaten zijn nog niet zoalng geleden vervangen. Als ik rustig optrek dan stottert de versnellingsbak een beetje, wat ik dus wijd aan het nog niet ingesleten zijn en de nieuwigheid van de koppelingsplaten….maar kan het ook iets anders zijn?
De XM is trouwens van de eerste eigenaar gekocht en heeft ALLE onderhoudsbeurten gehad vanaf 1991 (1e afleveringsbeurt) tot januari 2005! Lijkt me sterk dat er dus rare dingen mee aan de hand zijn!>?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Re: Schokken bij het optrekken
malle pietje schreef:....
de koppelingsplaten zijn nog niet zoalng geleden vervangen. Als ik rustig optrek dan stottert de versnellingsbak een beetje, wat ik dus wijd aan het nog niet ingesleten zijn en de nieuwigheid van de koppelingsplaten….maar kan het ook iets anders zijn?
....
mijn XM 2.0i comfort stuitert ook bij optrekken. dit fenomeen openbaarde zich pas na het vervangen van de koppelingsplaten. voor die tijd kon ik alleen heel langzaam wegrijden omdat ik anders het laatste beetje plaat zou verspillen. bij mij is het in ook afhankelijk van de maneir van optrekken. jij schrijft dat het alleen bij rustig optrekken merkbaar is. ik zou juist willen zeggen dat het zich bij snel optrekken openbaart.
de vraag naar de oorzaak van het trillen/schudden/stotteren is hier al eerder gesteld. als je dan zegt dat je “platen net zijn vervangen” komen er direct suggesties dat je het koppelingslager ook had moeten vervangen (ik weet niet of dat bij mij is gebeurd). maar er worden ook oorzaken aangegeven als: versleten motorophangrubbers en versleten aandrijfassen.
Er is ook een catergorie rijders die het voor lief neemt. ik ben er met de hele familie (in een bepakte en bezakte Break) heel Frankrijk mee door gezweeft :photo . van camping naar camping en heb er geen last van gehad. of is me niet opgevallen of ik trok altijd heel relaxt op. laatst merkte ik weer dat het fenomeen nog bestaat.
Mvg,
RD
tja voorlopig heb ik geen tijd om er naar te kijken en uiteraard geen geld om het te laten bekijken, dus voorlopig neem ik het voor lief. Maar ik vroeg me dus af wat het zou kunnen zijn. Weet je misschien nog in welk topic hierover werd gesproken? De XM is door de vorige eigenaar volledig citroen-onderhouden dus misschien kan ik via de vroegere garage achterhalen wat er toen is gerepareerd en belangrijker, wat niet…..
Eerst afstuderen, dan klussen is het nu vrees ik…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Re: Schokken bij het optrekken
malle pietje schreef:Nu heb ik een vraagje, de koppelingsplaten zijn nog niet zoalng geleden vervangen. Als ik rustig optrek dan stottert de versnellingsbak een beetje, wat ik dus wijd aan het nog niet ingesleten zijn en de nieuwigheid van de koppelingsplaten….maar kan het ook iets anders zijn?
Dat probleem heb ik dus ook met mijn BX. Koppeling is 2500 kilometer geleden vervangen, maar toch trilt de hele zaak enorm wanneer ik de koppeling (beschaafd) op laat komen in de 1 en de 2 (rijden in de 2 met slippende koppeling is overigens een hel, echt NOT DONE).
Bij mij is dat lager wel vervangen, dus ik neem aan dat het daar toch niet aan ligt.. toch?
Re: Schokken bij het optrekken
deur63 schreef:malle pietje schreef:Nu heb ik een vraagje, de koppelingsplaten zijn nog niet zoalng geleden vervangen. Als ik rustig optrek dan stottert de versnellingsbak een beetje, wat ik dus wijd aan het nog niet ingesleten zijn en de nieuwigheid van de koppelingsplaten….maar kan het ook iets anders zijn?
Dat probleem heb ik dus ook met mijn BX. Koppeling is 2500 kilometer geleden vervangen, maar toch trilt de hele zaak enorm wanneer ik de koppeling (beschaafd) op laat komen in de 1 en de 2 (rijden in de 2 met slippende koppeling is overigens een hel, echt NOT DONE).
Bij mij is dat lager wel vervangen, dus ik neem aan dat het daar toch niet aan ligt.. toch?
Niet een idee om daarmee eens heel snel terug te gaan en het -uiteraard kostenloos- te laten fixen?
Animal triste post coitum
Re: Schokken bij het optrekken
Serge schreef:Niet een idee om daarmee eens heel snel terug te gaan en het -uiteraard kostenloos- te laten fixen?
En dan vertellen ze mij “ja maar meneer, dat is normaal, een nieuwe koppeling moet zich zetten”...
edit: hmm, ik heb rondgevraagd, en zelfs een onafhankelijke garage gebeld, waarschijnlijk toch beter als ik terugga…
Re: Schokken bij het optrekken
Nou, net naar die garage geweest, en wat was hun reactie: “Ja maar meneer, er is toch niets aan de hand”.
jaja, het is zeker normaal dat het dashboard een centimeter op en neer gaat als je in de 2 optrekt.. uiteraard…
Sorry overigens dat dit in de XM afdeling staat… is meteen ook m’n laatste post hier.. excuses voor de vervuiling.
nou ik ben anders blij dat je even deze informatie met ons deelt want dat helpt weer een beetje!
Maar waar het op neer komt bij mij is dat ie het niet eens altijd doet, alleen als ik weinig gas geef en heel rustig optrek. Als ik wat meer gas geef en normaal optrek optrek, dan voel je t. En alleen in de 1e versnelling. Ik kan ook verder niets ontdekken tijdens het rijden dat erop zou duiden dat een van de motorsteunen versleten is.
Ik heb het idee dat het steeds iets minder wordt, misschien is het echt gewoon inslijten van de platen. Maar goed, ga dat topic maar eens doorlezen, misschien wordt ik daar wat wijzer van
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:nou ik ben anders blij dat je even deze informatie met ons deelt want dat helpt weer een beetje!
Maar waar het op neer komt bij mij is dat ie het niet eens altijd doet, alleen als ik weinig gas geef en heel rustig optrek. Als ik wat meer gas geef en normaal optrek optrek, dan voel je t. En alleen in de 1e versnelling. Ik kan ook verder niets ontdekken tijdens het rijden dat erop zou duiden dat een van de motorsteunen versleten is.Ik heb het idee dat het steeds iets minder wordt, misschien is het echt gewoon inslijten van de platen. Maar goed, ga dat topic maar eens doorlezen, misschien wordt ik daar wat wijzer van
Ja, het komt gewoon weg omdat je een nieuwe koppeling hebt gezet. Heb ik ook aan de hand gehad.
happen van de koppeling is terug te voeren op 1 ding.
het scheef aangrijpen van de platen tussen de drukgroep en vliegwiel.
denk aan een remschijf welke op 1 punt vastgegrepen word, ipv op het gehele oppervlak.
en dan is die schijf van frictiemateriaal ipv staal.
hij grijpt scheef aan en schokt zich dan elke x een beetje erdoor.
dat is het euvel.
oplossing?
dat kan vreemdgenoeg heel verschillend zijn.
in somigge gevallen is vervangen van de koppelingskabel afdoende, je krijgt dan een betere controle over de koppeling,waardoor hij gelijkmatiger aangrijpt, en zodoende het happen onderdrukt.
erger word het als het aan de koppelingsgroep zelf ligt.
tijdens montage doe ik persoonlijk altijd het vliegwiel opschuren,schoonschuren.
dat voorkomt dat vuil tussen de drukgroep en plaat komt.
denk aan die gladde plekjes bij schuurpapier wat vol is .
een andere mogenlijkheid is een krom vliegwiel.
ik heb zelf eens een auto gehad waar 4x een nieuw koppelingset is gemonteerd ,vanwege schokkend optrekken.
alle keren was binnen een maand het schokken terug.
als laatste optie uiteindelijk het vliegwiel gewisseld.
probleem opgelost.
wat kunnen jullie doen?
tja ik zou persoonlijk opteren om het eenmaal grondig aan te pakken, aangezien het de en monteren van de bak gene sinnecure is.
Koop een 2ehands vliegwiel,en ga ermee naar een bedrijf dat het vliegwiel kan vlakken.
demonteer de bak en de complete drukgroep.
vervang het vliegwiel (en eventueel de krukaskeerring),,
monteer de drukgroep en platen terug,en zorg dat je de bevestigingsbouten gelijkmatig vast draaid.
reinig de priseas, en smeer daar grafietvet op (de zwartkleurige vet van molycoate)
controleer het scharnierpunt van de koppelingsgaffel.
reinig dit en smeer het met kopervet of grafietvet.
monteer de hele zaak in elkaar ,en 100% zekerheid dat het schokken is opgelost.
mvgr wupke.
poeh! Ik had eigenlijk meer iets anders in gedachten! Maareh, hoeveel speling mag er eigenlijk op de rechter aandrijfas zitten? Het viel me laatst op dat er best wel een centimeter speling op zit! In de uiterste stuurpositie kan ik hem flink heen en weer bewegen! Kan het daar niet aan liggen toevallig?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:poeh! Ik had eigenlijk meer iets anders in gedachten! Maareh, hoeveel speling mag er eigenlijk op de rechter aandrijfas zitten? Het viel me laatst op dat er best wel een centimeter speling op zit! In de uiterste stuurpositie kan ik hem flink heen en weer bewegen! Kan het daar niet aan liggen toevallig?
radiale of axiale speling?
ik bedoel dus haaks op de as of in de lengterichting?
in theorie mag er weinig of eigenlijk geen speling opzitten.
echter in de praktijk zit er wel speling op, wel afhankelijk hoe je die opmeet.
mvgr wupke
de speling zit met name in de lengte richting, best wel veel eigenlijk…heb ook het idee continu gehad dat daar het probleem zou liggen.. Maar hij gaat morgen de brug op om de schade te bepalen, zal direct even de garage vragen of de boel versleten is of niet…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:de speling zit met name in de lengte richting, best wel veel eigenlijk…heb ook het idee continu gehad dat daar het probleem zou liggen.. Maar hij gaat morgen de brug op om de schade te bepalen, zal direct even de garage vragen of de boel versleten is of niet…
lengterichting MOET speling hebben, anders trek je de as uit de bak tijdens sturen.
mvgr wupke
ah natuurlijk, klinkt behoorlijk logisch hehehe. Dan neem ik aan dat er een andere oorzaak is, bijvoorbeeld diehierboven zijn beschreven
Morgen zal ik het eens vragen, maar de as hoef ik dus niet meer te controleren…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!