Vandaag gekocht: een XM 2.0 CT Turbo ‘94. Blij & trots! Na/naast een Acadyane, Visa, BX, ZX, 2CV en GSA de ‘laatste echte’ Citroen op de stoep.
Maar…
Als citrofiel was ik natuurlijk al bekend met de hydrauliek en deze mankeert iets bij deze XM, vrees ik. De pomp tikt te vaak bij stationair: zo om de 10 seconden. En bij sturen naar rechts begint iets (stuurverkrachtiging? - zoals mijn zoontje dat noemt) te piepen.
Nou zijn laatst (bij een gerenommeerde Klassieke-Citroen-boer in het oosten des lands) de bollen vervangen en lekkages verholpen - getuige de rekening.
Wat kan het dan zijn? Toch een lekkage? Pomp? Of iets anders?
Ben erg benieuwd naar reacties, tips, suggesties.
Omkleed bij slecht nieuws de boodschap s.v.p. een beetje: ik ben tenslotte (nog) blij & trots…
Grote dank!
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Proficiat met deze “echte” grote Citroen!
Pomp vaak tikken betekent vaak dat de voorraadbol aan vervanging toe is….
Dacht ook meteen aan je voorraadbol , maar die is al gevuld pas.
Je zou even je dunne slangetjes(niet die DIKKE , die zuigt aan , de rest is retour) van je LHM reservoir kunnen trekken en kijken waar er te veel retour komt.
Misschien interne lekkage van je stuurbekrachtiging.
Of inderdaad je pomp die zwak is .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Ook ik feliciteer je met je aanschaf.
En inderdaad, slechts een kapotte voorraadbol.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
maar als die net vervangen is heb je ergens interne lekkage. Retourleidingen stuk voor stuk loshalen en kijken waar het vandaan komt. Ik denk het stuurhuis.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Jongens niet allemaal tegelijk!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dank voor de snelle reacties.
Die voorraadbol snap ik. En valt eenvoudig(er) te repareren/vervangen, begrijp ik nu.
Maar als het inderdaad een lekkende stuurbekrachtiging is, wat dan?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Niet meteen aan het ergste denken. Eerst de simpele zaken checken. Maak ook even het filter in je LHM voorraadvat schoon, dat wil nog wel eens verstopt zitten.
Stuurhuis kun je maar beter niet kapot hebben, vervangen is veel werk.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou me persoonlijk met 10 sec ook nog geen zorgen maken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik ook niet. “
Is “karakter”.
XM TCT Ambiance`94
Precies, en om ‘karakter’ rijden we deze auto’s.
Die tik om de tien seconden heeft ook wel iets, soort wekker.
Niettemin toch nog een vraagje over die piep bij het naar rechts sturen. Waar zou die dan vandaan komen? Toch lek stuurhuis? Zal zo eens kijken of (en hoeveel) LHM er onder de auto ligt.
Ik las her & der op het forum dat een flesje LeakLock soms soelaas biedt bij stuurhuis-lekkage. Weet iemand welk soort LeakLock dat dan is? En hoeveel je er in mikt?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Proficiat ZKH, ook namens mij! Welkom bij de XM rijders. En inderdaad, niet meteen het ergste denken. Ik heb mijn XM nu ook pas 4 weken en in het begin meende ik ook van alles te horen wat niet goed was. Er zit, zoals gezegd, veeeel “caractere” in onze voitures!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!