Hoi allemaal.
Sinds juni zijn ik en mijn vriendin de trots bezitters van een ZX avantage 1.4I met 220k op de teller.
Hebben hem voor 500 euro kunnen kopen met nieuwe APK waarbij o.a. de koppelingsplaat is vervangen en de handrem is aangepakt.
Ik had geen verstand van auto’s dus was het een gok of het een goede prijs was, maargoed, voor 500 euro kan je niet zoveel verwachten.
Tot nu toe rijdt hij als prima trouwens: het klopt wat iedereen zegt, supergoede wegligging, goede vering. Start ook altijd meteen.
Toch komen er de laatste tijd wat problemen aan het licht.
Heb natuurlijk eerst het forum maar eens doorgespit, maar echte antwoorden nog niet gevonden. Ik hoop dus dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven
1. Pas begon hij ernstig te piepen en bleek dat de remblokken vervangen moesten worden. mn eerste eigen reparatie dus en daar bleek uit dat bij het rechtervoorwiel de remblokken onregelmatig versleten waren(1e kant ijzer op ijzer, andere kant nog 3 mm). Bij het linkervoorwiel viel na demonteren van het wiel de remschijf ook naar beneden. bleek dat de bouten afgebroken waren. Ook ben ik vergeten de remzuigers weer gangbaar te maken met vet. Na montage nieuwe blokken remt ie wel weer prima en blijft ook gewoon recht als je t stuur loslaat,
Maar zou toch graag willen weten of dit alles een probleem is? Kan me voorstellen dat de remklauwen rechts niet goed zijn afgesteld, maar kan nergens vinden hoe je dit bijstelt. En kan me ook voorstellen dat de remschijf een probleem is voor APK?
2. Er staat onder de kap dat de distributieriem “te vervangen is bij 190.000 km” heb er nu 230.000 op zitten, maar vraag me af of hij ondertussen niet al nog een keer vervangen is. Ander zou hij zo onderhand wel kapot moeten zijn, toch?
Ben wel heel benieuwd wat jullie hiervan vinden!!! Ik vind t echt een leuke auto dus wil er ook best wat in investeren, vooral veel zelf klussen.
Ik post binnenkort wel een foto van mn koekblik
Groetjes
Smurk
Probeer via het onderhoudsboekje achter de onderhouds historie te komen,en bij twijfel de distributie vervangen.Het vervangen bij de garage om de hoek kost ca.400 euro teminste bij de ZX 2.0 16v die ik heb gahad.
heb helaas geen onderhoudsboekje tenzij er een geheime onderhoudsboekjes bewaarplaats is moet het dus doen met de sticker
maar dank je voor de tip
smurk schreef:Bij het linkervoorwiel viel na demonteren van het wiel de remschijf ook naar beneden. bleek dat de bouten afgebroken waren.
En kan me ook voorstellen dat de remschijf een probleem is voor APK?
Zit je remschijf nu dan wel vast op de juiste manier?
Zo niet denk ik dat de apk je kleinste zorg is…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Remklauwen hoef je verder niet af te stellen, maar voor hermontage zou ik ze wel even netjes schoonmaken.
@Manta, een 2.0 16V is een totaal andere motor dan een 1.4 TU. Niet vergelijkbaar. Bij twijfel direct vervangen!!! Hij hoeft nu niet al zijn geknapt als hij niet vervangen is, dat kan ook morgen gebeuren….
@EW, Remschijven blijven door de wielbouten wel op zijn plaats, bij de APK worden de wielen niet verwijderd. Maar ik zou zeker wel even een stel nieuwe boutjes er in plaatsen.
Ah, dank je wel voor de tips.
Dan ga ik maar een weekend prikken om de distributieriem te vervangen.Las al dat dit niet al te moeilijk is bij de ZX die ik heb. pak ik meteen de waterpomp mee. Mocht ik halverwege vast komen te zitten, dan zet ikt wel op t forum
De remschijf opnieuw vastzetten wordt een probleem. bouten zijn precies in de tapgaten afgebroken dus moet t opnieuw uitboren en tappen, heb ik niet t gereedschap voor, maar zal eens kijken bij de plaatselijke autotechniekschool.
Blijft t probleem van de ongelijk afgesleten remblokken. of valt dat wel mee?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die ‘bouten’ van je remschijven, dat is toch niet veel meer dan een klein schroefje om de schijf op zijn plaats te houden? De schijf zelf wordt vastgehouden door de wielbouten. Ik neem toch aan dat die niet afgebroken zijn. Dat van die ongelijk afgesleten remblokken is vrij normaal hoor. Alleen vraag ik me wel af hoe je remschijf er uit ziet aan de kant waar het ijzer op ijzer is geweest? Als er hier teveel groeven inzitten komt dat de remwerking ook niet ten goede. En hoe is de dikte van je remschijven? Deze kan ook te dun worden door slijtage nl.
Mijn ZX Reflex 1.4i 1992 met pas 148700 km op de teller is afgekeurd bij de jaarlijkse APK-keuring (Remslangen voor li en re stuk, remmen voor verschil en inrichting hoogte en laagte regeling werkt niet).
Daarom heb mijn ZX Reflex 1.4i in een algemene garage aan de voorzijde links en rechts laten voorzien van nieuwe remslangen, nieuwe rijmschijven en nieuwe remblokken. Kosten waren € 262
Citroen ZX Reflex 1.4 i FF-PV-25 1992