Hee mensen,
Mijn pas aangeschafte BX begint een mankement te vertonen. Hij begint meer en meer te zoeken in het stuur, ik hoor een rammelend geluid linksvoor en met sturen lijkt het ook alsof de rem linksvoor aanloopt.
Bij een “normale” auto zou ik denken aan het vervangen van de fuseekogel, maar is er bij een BX nog iets speciaals/anders waar het aan kan liggen?
Weer bedankt
groeten
Laurensz
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
ik zou je wiellagers eens nakijken dan, en ook je homokineet.
dat lijken me zo de meest waarschijnlijke 2 die kapot kunnen zijn aan je klachten te horen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:ik zou je wiellagers eens nakijken dan, en ook je homokineet.
dat lijken me zo de meest waarschijnlijke 2 die kapot kunnen zijn aan je klachten te horen.
Het zou kunnen maar met zowel een kapot wiellager als een kapotte homokineet zou het het kunnen horen. Een wiellager hoor je als je op snelheid rijdt en de koppeling intrapt (dan een stukje doorrijden met stationair draaiende motor, zodat het geluid meer opvalt). Een homokineet hoor je als je trekkend door een bocht gaat.
Dus Laurensz: zet je oren eens open onder het rijden aub!?
Tsja,
zou kunnen natuurlijk, maar de koppeling intrappen wordt wat lastig bij de automaat. Ik heb m wel in neutraal laten rollen en dan hoor ik het wiel een beetje “bolderen”. Zou dus het wiellager kunnen zijn dan.
Verklaart dat dan ook het piepende geluid als ik door de bocht ga?
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
ikkelaurensz schreef:Tsja,
zou kunnen natuurlijk, maar de koppeling intrappen wordt wat lastig bij de automaat. Ik heb m wel in neutraal laten rollen en dan hoor ik het wiel een beetje “bolderen”. Zou dus het wiellager kunnen zijn dan.
Verklaart dat dan ook het piepende geluid als ik door de bocht ga?
Dat zou kunnen maar kan net zo goed je handremkabel zijn die aanloopt, of is geknikt. Het is zoooo lastig om dit op afstand vast te stellen; zelfs als je in de auto zit is het soms al érg lastig.
Een gonzend of piepend wiellager hoor je ook niet per se altijd; ik had met de 19tgd break rechtsvoor een kapot lager en dat hoorde je wel in rechtuit stand of bochtjes rechts maar niet in bochtjes links, ofzoiets. Het heeft mezelf en diverse andere mensen aardig wat proefritjes en hoofdbrekens gekost om uit te vinden wát het zou kunnen zijn en aan welke kant, en toen bleef het nog een beetje blinde gok.
Ich bin ein Breaker
Zou kunnen maar kan net zo goed je handremkabel zijn die aanloopt, of is geknikt. Het is zoooo lastig om dit op afstand vast te stellen; zelfs als je in de auto zit is het soms al érg lastig.
Een gonzend of piepend wiellager hoor je ook niet per se altijd; ik had met de 19tgd break rechtsvoor een kapot lager en dat hoorde je wel in rechtuit stand of bochtjes rechts maar niet in bochtjes links, ofzoiets. Het heeft mezelf en diverse andere mensen aardig wat proefritjes en hoofdbrekens gekost om uit te vinden wát het zou kunnen zijn en aan welke kant, en toen bleef het nog een beetje blinde gok.
De handremkabel zit ie op de voorwielen bij een BX?!?
Anyhow, het piepen hoor je idd alleen bij een bochtje naar rechts. Komt me dus herkenbaar voor.
Wat ik nog vergeten was te melden, de auto trekt ook iets naar rechts en trilt een beetje op de snelweg. Bij lagere snelheden gaat dit over naar een soort “hobbelen”. Echt alsof er een wiel uit het lood staat.
Misschien schept dit wat meer duidelijkheid.
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Je banden zijn nog wel goed?
Hmm,
Banden zijn voor niet meer 100 pro, maar dat verklaart het piepen bij het sturen en het rammelen toch niet? Het is echt een soort geklepper.
Als DeGaulle zijn leven aan een Citroën dankt, wie durft er dan nog te beweren dat een Citroën niet goed zou zijn?
Ex-auto’s: 12 BX-en, 3 x CX, 1 x Visa, 1 x ZX
Nu: XM 2.1 D 12 Berline 1991, GS 1220 1978, Ami 8 Break 1978
Hoe zijn de silentblocks in je triangels?
Als die slecht zijn gaat ie echt zoeken.
Kan ook nog een combinatie zijn natuurlijk.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
ikkelaurensz schreef:Hmm,
Banden zijn voor niet meer 100 pro, maar dat verklaart het piepen bij het sturen en het rammelen toch niet? Het is echt een soort geklepper.
geklepper heb ik eens gehad met een loshangend stuk plastic van het binnenscherm. Dat heeft verder niets met zoeken te maken
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Bij de APK kwam de keurmeester er achter dat ik 2 boutjes niet goed had angedraaid toen ik m’n draagarmen had vervangen. Inderdaad, als ik m’n Eend opkrikte, kon ik het wiel bewegen (sturen dus, niet draaien).
Mijn tip: even opkrikken en voelen of het wiel ook kan bewegen op een manier dat het niet zou moeten. Zo ja: wiel draaien (sturen), kop tussen wielkas en wiel steken, een beetje bewegen en zien waar er iets los zit.
Schijt aan originaliteit.
ikkelaurensz schreef:zou kunnen natuurlijk, maar de koppeling intrappen wordt wat lastig bij de automaat.
Sorry, niet goed gelezen kennelijk!!!
Geluid van wiellagers is goed te herkennen, inderdaad een beetje een bolderend geluid. Het lijkt me niet dat de BX daar echt een zoekend weggedrag van krijgt.
voge schreef:ikkelaurensz schreef:zou kunnen natuurlijk, maar de koppeling intrappen wordt wat lastig bij de automaat.
Sorry, niet goed gelezen kennelijk!!!
Geluid van wiellagers is goed te herkennen, inderdaad een beetje een bolderend geluid. Het lijkt me niet dat de BX daar echt een zoekend weggedrag van krijgt.
Als dat gepaard gaat met speling….
Zo simpel is het dus allemaal niet, en zeker niet “op afstand”; geklapper en trekkend stuur KAN horen bij een kapotte homokineet maar even zo goed heb je dikke ellende met de remmen, blijft er eentje kleven ofzo.
Dat flinke gehobbel bij langzaam rijden heb ik ook wel doet me ook denken aan gesneuvelde homokineten maar net zo goed zijn je remschijven hartstikke krom - en dat kan dan ook weer oorzaak en gevolg zijn.
Zeg het maar, wat is begin en wat eind? Een trillende auto is dikke sjit, je kunt er behoorlijk aan leeg lopen.
Een BX is geen eend, geeneentje
Ich bin ein Breaker