Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sinds afgelopen zondag heb ik een knoeperharde vering achter, in ieder geval inks, ik heb nog niet echt kunnen ontdekken of rechts wel normaal veert.
Eerste idee was veerbol linksachter geknapt. Ik begin daar nu aan te twijfelen, want er gebeurt nog iets raars.
Tot nu toe zakte ze altijd langzaam in (geen SC/MAC systeem), en bij het openen van een deur zakte ze achter meteen helemaal in. Mijn vermoeden is dat dat komt door een kleine lekkage aan het hydractefblok, waardoor deze met uitgezette motor heel snel zijn druk verliest. Bij het openen van een deur of achterklep, springt de klep open en verdwijnt de druk van de veerbollen achter, met als gevolg inzakken.
Nu staat de XM achter al sinds zondagmorgen op hoogte, het openen van een deur of achterklep maakt ook niet uit. Ze blijft gewoon op hoogte.
Zaterdag ben ik onder de auto bezig geweest (niet met de hydrauliek) en het in de hoogste stand zetten en weer laten zakken ging niet helemaal soepel, met twee keer wat bijgeluiden en wat schokkerig.
Wat ik kan verzinnen is dat én de linkerbol is geknapt én de verbinding tussen hydraktiefblok en linkerveerbol verstopt zit. Hierdoor kan er geen LHM uit de linkerveerbol weglekken en wordt de hele achterkant omhooggehouden door de linker veerbol. Het lijkt me alleen niet waarschijnlijk dat het daar 100% dicht zit en blijft zitten.
Is dit toch een goede verklaring, of is er iets anders aan de hand?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Kan het ook een ADAL zijn die vastzit?
Je hoorde toch ook bijgeluiden bij `t gymmen?
Je kunt ook kijken of de retourleiding niet verstopt zit ,
trek je `t slangetje er even af in je wielkast en dan gymmen.
Of even langs Chyparse.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die ADAL had ik nog niet aan gedacht. Maar dan zit die ook echt helemaal vast.
Ik weet dat mijn ADAls niet helemaal jofel meer zijn. Maar niet zo dat je het ziet. Werd pas duidelijk bij het uitlijnen laatst. Die bijgeluiden kan ik niet echt omschrijven, maar het zou best iets mechanisch kunnen zijn geweest.
Ik ga in ieder geval zaterdag even langs Citroville
Volg je hart, gebruik je hoofd.
zouden idd je adals kunnen zijn. Hoewel de boel dan wel in 1 keer echt vast is geslagen en dat hoor je niet vaak.
Hoe erg zijn ze er aan toe bij jou? Bij mij is er laatst eens een waterpas tegen de velg gezet. Toen bleek dat de voorwielen iff keurig op 90’ staan tov het wegdek. De achterwielen lieten de boel 2’ uit het lood meten.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik zou dat even in het meetrapport van het uitlijnen moeten checken, maar heel veel was het niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik geloof het wel, maar ik mag hopen dat ALS ze dat spul vervangen ook rubbertjes cq ander klein spul gelijk doen. Het is nu niet elke week dat dat los gaat en de meesten hebben er bij vervanging toch al bijna 3ton opzitten.
vanavond gaat de mijne naar Abbenes en dan mag ze er ook aan geloven.
Hoe het gedaan word weet ik niet. Ik weet wel dat het iets is waar je niet te lang mee moet blijven rijden. Dan krijg je steeds meer een Beamer stand en kun je met pech, uiteindelijk ook de zwenkarm vervangen om dat het lager is ingesleten.
Ontlucht je remmen eens linksachter, dan zie je gauw genoeg of je bol geklapt is want dan komt er enorm veel gas vrij.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik moest idd mn zwenkarm ook helemaal vervangen.. Maar dat het vast gaat zitten lijkt me niet echt iets dat gebeurt.. Ik had ‘m rechtsachter echt op 3-serie tjoening stijl staan, maar scharnierde allemaal prima..
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Even de uitlijngegevens gecheckt van een paar maanden geleden. Een wielvlucht van links achter -1,1º en rechtsachter -1,4º. Sporing vrijwel 0.
Ook visueel niets te zien.
Vanavond bij het gymmen ging ze helemaal op en helemaal neer, zij het met wat horten en stoten, maar zonder bijgeluiden. Althans geen bijgeluiden die een ouwe diesel overstemmen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ga nou eerst die veerbollen eens laten controleren, want speculeren over ADALS lijkt ons vrij zinloos in dit stadium.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Veerbollen laat ik ook al controleren a.s. zaterdag. Lijkt me alleen wel handig om verder te denken wat er nog meer aan de hand kan zijn, en niet blindstaren op 1 van de mogelijkheden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanochtend bij Citroville langs geweest. Het probleem zit hem niet in de veerbol, niet in de ADAL en ook niet in het hydractiefblok.
Het stangetje dat de veercilinder met de draagarm verbindt is afgebroken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Haha , die Brian
Dat hoor je niet vaak , dat zo`n stangetje kapot gaat.
Nou , valt wel mee dan hè !
Werkje van niks , is `ie al gemaakt ?
Vergeet `em niet te borgen
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij DS-en gebeurt het wel eens. Bij een XM heb ik het nog nooit gehoord. Maandag wordt het gefixt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.