2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Koelvloeistof lekkage SM
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 december 2009 08:47 PM
  [ # 16 ]

Die ingesleten schoep is niet goed. Dat moet écht goed vlak zijn. Even opzuiveren in de draaibank is wel een goed idee.
Je kunt het even aanzien. Wat voor dop zit er op het koelvloeistofvaatje? wat voor druk?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 december 2009 08:53 PM
  [ # 17 ]

Het vlak van het schoepwiel is inderdaad niet helemaal vlak, er zitten wat groeven in.

ik kijk het eerst even aan en anders zal ik hem vlak draaien. het is wel lastig in te spannen in

de draaibank, ik dacht er al aan omdat te doen namelijk, maar zag er dus vanaf.

dop is 0.3 of 0.5 dacht ik maar ook zonder dop lekt hij.

zal het wel het juiste type keerring zijn?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 december 2009 08:55 PM
  [ # 18 ]

Keerring is van het juiste type. Groeven in de schoep, dat gaat niet werken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 13 december 2009 09:53 PM
  [ # 19 ]

Een brakke stop kan ook lekkage veroorzaken,héé Waterman? tongue wink

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 14 december 2009 11:40 PM
  [ # 20 ]

welnu, alles weer uit elkaar gehaald, gaat steeds sneller nu 30 minuten. Schoepwiel heeft beschadeging, het spietje is schuin komen te zitten en door aandraaien is het brons vervormd waardoor er een bobbel op het afdichtvlak is ontstaan.

schoepwiel afgedraaid en binnenkort maar weer monteren dus

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 december 2009 10:53 AM
  [ # 21 ]

Nu je het toch laat afdraaien,kan je het mss even dieper laten uit frezen en een keramische ring in lijmen.
heb ik ook gedaan en heb daar geen lek.
Ik heb wel een pakking van de SMCDF kapot.de kleine pakking die de achtercarter,rechts, dicht maakt is bij mij kapot.
Hoe dit komt,weet ik ook niet,misschien te dun ten opzichte van de grote pakking??
Beide pakkingen moeten nl.even dik zijn of het sluit niet goed aan.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 17 december 2009 11:44 AM
  [ # 22 ]

dank voor je tip maar het spul zit al weer in elkaar en lijkt niet te lekken.

smeren jullie de waterpomp af en toe via het gaatje bovenop?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 december 2009 12:16 PM
  [ # 23 ]

Dat gaatje is géén smeergaatje!! De waterpomp wordt niet gesmeerd. De schoep en de keerring lopen immers in de koelvloeistof.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 december 2009 12:19 PM
  [ # 24 ]

Waterpomp smeren? Nooit van gehoord, maar kan altijd nog wat bijleren.

Pakking nieuw en kapot: Als de veer het rubber onder spanning houdt zonder “rem” dan gaat ie al kapot zonder gebruik: Die pakking zit dan ook “geklemt” verpakt ( in een oliepapier).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 19 december 2009 11:09 PM
  [ # 25 ]

wat is dan de reden/functie van het gat?

wanneer je er olie in laat lopen kan het wel de keerring bereiken langs de achterkant

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 20 december 2009 09:14 PM
  [ # 26 ]

Was dit gat niet bedoeld bij sommige SM’s om te kunnen zien of de oliekeerring kapot was??
Tenzij je het gaatje bedoeld waar je de waterpomp pakking kan zien lekken als deze kapot is of de druk doorlaat bij een brakke stop op het expantievaatje??Maar zit dit gaatje dan niet onderaan???

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 december 2009 09:28 PM
  [ # 27 ]
pietjan schreef:

wat is dan de reden/functie van het gat?

wanneer je er olie in laat lopen kan het wel de keerring bereiken langs de achterkant

Dat kanaal dient om eventueel lekkende koelvloiestof af te voeren , anders zou deze druk kunnen opbouwen en voorbij de dichting raken en in de motoroiie terecht komen .

Dat kanaaltje loopt van achter de dichting een stuk naar beneden en komt dan haaks uit het achterdeksel .

Het bovesnte gaatje samen met het kanaal is enkel het boorgat voor het kanaaltje vanaf de dichting naar beneden .

Heb er al gezien die afgedicht zijn met een stopschroef .

Het meest inventieve gebruik van deze gaatjes waren twee slangetjes die dan met het ontluchtingspijpje van het expansievat verbonden waren surrender


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook