1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
motor aan maar niet meer uit
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 13 december 2009 02:46 PM

ik zit met volgende probleem;

Als ik het contact afzet, gaan alle lampjes wel uit, maar de motor blijft gewoon doordraaien, krijg deze pas uit als ik de stekker van de bobine lostrek.

In eerste instantie gedacht aan een defect contactslot. Deze is inmiddels vervangen door een andere, waarvan ik zeker weet dat deze goed, maar het probleem blijft hetzelfde.

Wie heeft een oplossing, kan het aan een relais liggen, maar welke?

Het gaat om een XM Berline 2.0I LPG Automaat uit 1995

Alvast hartelijk bedankt voor de eventuele bijdragen

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 13 december 2009 11:42 PM
  [ # 1 ]

Doet ie dat zowel op gas als op benzine ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 14 december 2009 01:07 AM
  [ # 2 ]

Of je bougies zijn verkeerd en worden te heet ,
of je motor wordt te heet , dan zou ik mijn koelsysteem eens checken, maar dan krijg je meestal wel een waarschuwing.
Ik had dat verschijnsel ook toen mijn koppakking was doorgeslagen en de motor bloedheet werd door gebrek aan koelwater;zou ik ff checken!
Kan ook nog overmatige koolaanslag zijn in je verbrandingskamers , maar is niet erg waarschijnlijk.
Dit alles ervan uitgaande dat je contactslot goed werkt .
Groet,
Dirkos

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 14 december 2009 02:38 AM
  [ # 3 ]

Die koolaanslag is idd niet erg waarschijnelijk. De hogere verbrandingstemp. bij gas zorgt er meestal wel voor dat die er niet of nauwelijks is. Geloof dat dat eerder te verwachten is bij een diesel.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 14 december 2009 11:46 AM
  [ # 4 ]

Ik heb dit ook eens gehad met mijn vorige V6. Contact uit en motor blijft doodleuk doorlopen. Dit is het relais die blijft plakken. Is een groot relais die onder de computers zit aan de carosserie geschroefd. Er zit een rode schuifstekker op. Haal hem vanavond even los en (sleutel 10) schuur hem helemaal schoon en spuit hem even in met contactsprai. Of koop gewoon een nieuw Wink

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 14 december 2009 01:42 PM
  [ # 5 ]

Als dat relais echt plakt ga je het ook niet oplossen met contactspray.
Dan kan je hem beter vervangen.

Te heet lopen op gas is ook een optie, alhoewel de motor dan een beetje na-dieselt en uiteindelijk toch stil valt ipv aan blijft.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Gepost: 14 december 2009 01:46 PM
  [ # 6 ]

Als je het contact van een lpg-auto uitzet vallen onmiddellijk de veiligheidskleppen dicht, die kan dus onmogelijk blijven lopen.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 14 december 2009 02:11 PM
  [ # 7 ]

Klopt heb je gelijk in, dus relais gewoon vervangen. Ik bedoelde eigenlijk als het relais geoxideerd is dan schoonmaken en inspuiten. Maar geloof mij dat dit het probleem is. Kan sowieso niet aan het gas liggen, zie vorige reactie. Dus moet aan elektra liggen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 14 december 2009 06:11 PM
  [ # 8 ]

De reacties aangaande het relais lijkt mij inderdaad de meest voor de hand liggende, de andere mogelijkheden had ik zelf al gelezen in de vraagbaak en lijke uitgesloten, het is absoluut geen nadieselen, dat gaat eens stuk minder mooi, die ken ik.

Want als het contact uitgezet wordt gaat het LPG idd uit en loopt deze verder op benzine.

Het gaat dus om een relais onder de computerbak? Heeft iemand een kleur, merk en type?

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 14 december 2009 06:27 PM
  [ # 9 ]

Het is een zwart relais dat ca. 2 keer zo breed is als een normaal relais. Hij zit dus vast met een m6/8 ?? boutje en er zit een schuifstekker op met zó‘n zelfborgend kliksysteem. Deze borgschuif is rood. Als je de voorste computerbak lostrekt (volgens mij de ABS of Veercomp.) dan zie je hem direct zitten. Het relais is bij elke fatsoenlijke automaterialen zaak wel te krijgen. Als het goed is blijft het relais ook gewoon zoemen op het moment dat het contact uit is en de motor door blijft lopen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 14 december 2009 09:48 PM
  [ # 10 ]

Zo! ik heb het relais gevonden op mijn oude XM, had ik al losgesloopt, zit op een metalen plaat die in de computerkast geschoven was. Morgen op zoek naar het exemplaar uit de huidige auto, omruilen en zal jullie het relaas laten weten. Ik heb weer hoop.

In ieder geval bedankt voor de reacties zover.

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 15 december 2009 01:41 AM
  [ # 11 ]

Wat doet dat relais? hmmm

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 december 2009 03:03 AM
  [ # 12 ]

Wauw, een heuse perpetuum mobile! Mr. Green

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Gepost: 15 december 2009 11:33 AM
  [ # 13 ]

Blijf maar gewoon On Topic.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 15 december 2009 01:32 PM
  [ # 14 ]
Dirk de Pirk schreef:

Wat doet dat relais? hmmm

Schakelt de voeding van zowel de onsteking als de brandstoftoevoer (daarom is het een dubbelrelais)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 15 december 2009 02:19 PM
  [ # 15 ]
Matthijs309 schreef:
Dirk de Pirk schreef:

Wat doet dat relais? hmmm

Schakelt de voeding van zowel de onsteking als de brandstoftoevoer (daarom is het een dubbelrelais)

Yep, daarom blijft de auto dus ook lopen na afzetten van contact….. Een XM lijkt spannend maar is het eigenlijk helemaal niet Wink

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook