Piep & Tik
ZKH Dinges van Oranjes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 18-02-2006

Gepost: 11 december 2009 09:49 PM

Vandaag gekocht: een XM 2.0 CT Turbo ‘94. Blij & trots! Na/naast een Acadyane, Visa, BX, ZX, 2CV en GSA de ‘laatste echte’ Citroen op de stoep.

Maar…

Als citrofiel was ik natuurlijk al bekend met de hydrauliek en deze mankeert iets bij deze XM, vrees ik. De pomp tikt te vaak bij stationair: zo om de 10 seconden. En bij sturen naar rechts begint iets (stuurverkrachtiging? - zoals mijn zoontje dat noemt) te piepen.

Nou zijn laatst (bij een gerenommeerde Klassieke-Citroen-boer in het oosten des lands) de bollen vervangen en lekkages verholpen - getuige de rekening.
Wat kan het dan zijn? Toch een lekkage? Pomp? Of iets anders?

Ben erg benieuwd naar reacties, tips, suggesties.
Omkleed bij slecht nieuws de boodschap s.v.p. een beetje: ik ben tenslotte (nog) blij & trots…

Grote dank!

ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 11 december 2009 10:32 PM
  [ # 1 ]

Proficiat met deze “echte” grote Citroen!

Pomp vaak tikken betekent vaak dat de voorraadbol aan vervanging toe is….

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 december 2009 12:10 AM
  [ # 2 ]

Dacht ook meteen aan je voorraadbol , maar die is al gevuld pas.
Je zou even je dunne slangetjes(niet die DIKKE , die zuigt aan , de rest is retour) van je LHM reservoir kunnen trekken en kijken waar er te veel retour komt.
Misschien interne lekkage van je stuurbekrachtiging.
Of inderdaad je pomp die zwak is .

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 12 december 2009 12:10 AM
  [ # 3 ]

Ook ik feliciteer je met je aanschaf.
En inderdaad, slechts een kapotte voorraadbol. Smile

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 december 2009 12:11 AM
  [ # 4 ]

maar als die net vervangen is heb je ergens interne lekkage. Retourleidingen stuk voor stuk loshalen en kijken waar het vandaan komt. Ik denk het stuurhuis.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 december 2009 12:12 AM
  [ # 5 ]

Jongens niet allemaal tegelijk!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
ZKH Dinges van Oranjes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 18-02-2006

Gepost: 12 december 2009 12:13 AM
  [ # 6 ]

Dank voor de snelle reacties.
Die voorraadbol snap ik. En valt eenvoudig(er) te repareren/vervangen, begrijp ik nu.

Maar als het inderdaad een lekkende stuurbekrachtiging is, wat dan?

ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 12 december 2009 12:37 AM
  [ # 7 ]

Niet meteen aan het ergste denken. Eerst de simpele zaken checken. Maak ook even het filter in je LHM voorraadvat schoon, dat wil nog wel eens verstopt zitten.

Stuurhuis kun je maar beter niet kapot hebben, vervangen is veel werk.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 12 december 2009 01:25 AM
  [ # 8 ]

Ik zou me persoonlijk met 10 sec ook nog geen zorgen maken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 december 2009 02:34 AM
  [ # 9 ]

Ik ook niet. yeah
Is “karakter”. FU

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
ZKH Dinges van Oranjes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 18-02-2006

Gepost: 12 december 2009 10:47 AM
  [ # 10 ]

Precies, en om ‘karakter’ rijden we deze auto’s.
Die tik om de tien seconden heeft ook wel iets, soort wekker. Wink

Niettemin toch nog een vraagje over die piep bij het naar rechts sturen. Waar zou die dan vandaan komen? Toch lek stuurhuis? Zal zo eens kijken of (en hoeveel) LHM er onder de auto ligt.

Ik las her & der op het forum dat een flesje LeakLock soms soelaas biedt bij stuurhuis-lekkage. Weet iemand welk soort LeakLock dat dan is? En hoeveel je er in mikt?

ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 14 december 2009 10:33 AM
  [ # 11 ]

Proficiat ZKH, ook namens mij! Welkom bij de XM rijders. En inderdaad, niet meteen het ergste denken. Ik heb mijn XM nu ook pas 4 weken en in het begin meende ik ook van alles te horen wat niet goed was. Er zit, zoals gezegd, veeeel “caractere” in onze voitures!  Wink

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook