Totaal aantal Berichten: 242
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
De koelvloeistoftemperatuurmeter van mijn trouwe diesel jojoot sinds een paar dagen.
Voorheen kroop hij na een koude start keurig omhoog tot iets boven de 90 graden, zakte dan weer terug naar iets onder de 90 graden en bleef keurig hangen. Nu gebeurt er hetzelfde, maar gaat het wijzertje vervolgens constant heen en weer, zo om de 5 seconden, tussen een flink stuk onder en een flink stuk boven de 90 graden.
Zou er iets met de thermostaat aan de hand zijn of is het metertje op hol geslagen ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
kijk eens of hij goed is ontlucht.. (het niveau onder de dop zegt niks )
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:kijk eens of hij goed is ontlucht.. (het niveau onder de dop zegt niks )
Als je nu spontaan zou moeten gaan ontluchten dan is er iets anders aan de hand. Ik krijg iig de indruk uit zijn ( beperkte) info dat er in principe niks is veranderd aan de auto door mensen handen.
..... even aanvullen:
De auto heeft 4 maanden stilgestaan, begin januari heb ik ‘m weer in gebruik genomen. Behalve een nieuwe accu niets gedaan. Sindsdien lijkt de “werktemperatuur” van de motor iets hoger te liggen dan voorheen (tenminste volgens het metertje…), ondanks de kou buiten. Ik heb er iets koelvloeistof bijgegooid; hij stond op 3/4 en staat nu op max. Sinds een paar dagen gaat het metertje heen en weer, zoals ik al beschreef. Verder niets gedaan en ook niets te merken; hij rijdt als vanouds.
Totaal aantal Berichten: 651
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
gompy58 schreef:Als je nu spontaan zou moeten gaan ontluchten dan is er iets anders aan de hand. Ik krijg iig de indruk uit zijn ( beperkte) info dat er in principe niks is veranderd aan de auto door mensen handen.
koppakking bv…. ik wilde niet te ver op de zaken vooruitlopen, en misschien nog wat vragen uitlokken.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:gompy58 schreef:Als je nu spontaan zou moeten gaan ontluchten dan is er iets anders aan de hand. Ik krijg iig de indruk uit zijn ( beperkte) info dat er in principe niks is veranderd aan de auto door mensen handen.
koppakking bv…. ik wilde niet te ver op de zaken vooruitlopen, en misschien nog wat vragen uitlokken.
jij past de konijntjes methode toe begrijp ik ? braaf, aai aai, lief beestej, TSJAK klap achter de nek
U heeft bij de commando’s gezeten ?
Het probleem heeft zichzelf opgelost….... afgelopen weekeinde 500 km. snelwegkilometers gereden en het wijzertje blijft keurig iets onder de 90 staan.
Reed gisteren een stukje in de Polo SDI (2002) van mijn vriendin… wat is de ZX dan een verademing: in alle comfort en strakke wegligging lekker tokkelen met het trouwe dieseltje
.... en daar is het fenomeen opeens weer: in plaats van netjes iets onder de 90 staat ie nu iets boven de 90 graden. Blijft daar mooi staan, valt af en toe ineens terug en weer op. Wordt niet tè warm, verbruikt geen kvs, geen klachten verder….. Toch wel raar: wordt het buiten ineens flink kouder, gaat de werktemperatuur van m’n dieseltje omhoog. Karakter of zou er iets loos zijn ?
Totaal aantal Berichten: 403
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Hoi Gerben,
Heb ik ook een keer gehad bij een van mijn ZX,en
Toen was de temperateurzender of voeler (weet niet precies hoe dat ding heet ) kapot.
Gr. Jan