Hallo,
Ik ben in het bezit van een berlingo 1.9d met al heel wat kilometers 320.000
Nu met deze koude dagen krijg ik hem bijna niet aan de praat.
Ik moet heel erg lang doorstarten met allerlei witte rook van dien.
Na een paar keer doorstarten krijg ik hem dan uiteindelijk toch wel aan de praat en loopt ie als een zonnetje.
Hij rijdt verder prima en heeft daarna geen startproblemen meer…....alleen de ochtend.
Wie helpt mij, want verstand van autos heb ik helaas niet…..
alvast bedankt…....mvg Arjan
Gloei je wel netjes voor?
Zijn je gloeibougies nog wel goed?
gloei wel voor….....misschien zijn die kapot, zou dat het probleem kunnen zijn!!
ben echt een leek!!
alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gloeibougies niet goed meer inderdaad. Probeer eens met een paar keer gloeien voor je doorstart.
klinken deze klachten echt als kapotte gloeibougies??
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja echt. Geen problemen gehad met starten met de hogere temperaturen van de afgelopen maanden waarschijnlijk? De enige factoren die bij zo’n ‘eenvoudige’ diesel van invloed zijn op het starten zijn je brandstoftoevoer, je compressie en de gloeibougies. Brandstoftoevoer kun je uitsluiten, anders zou ie het bij warme start ook niet doen. Hetzelfde geldt voor slechte compressie, blijven over de gloeibougies. De plotse koude van vanochtend maken het ineens veel harder nodig om goed voor te gloeien. Het kan natuurlijk ook het relais zijn dat de gloeibougies aanstuurt. Even laten doormeten door iemand die er verstand van heeft zou ik zeggen.
superbedankt mannen,
hier kan ik echt veel mee.
Nu even kijken waar ik dit kan laten doen.
Weet iemand wat zoiets kost..???
hoop niet teveel, want met een kleine op komst draaien we nu al alle centen om!!
idd met warme temperaturen geen enkele last!!!
superbedankt!!!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Probeer morgenochtend eerst maar eens een paar keer te gloeien voor je de sleutel doordraait. Doet ie het dan beter, dan heb je de oorzaak wel gevonden. Elke garage moet zoiets kunnen, moeilijk is het niet voor iemand die er verstand van heeft.
als ie het dan nog niet echt lekker doet is er dan een andere oorzaak???
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan zou ik het eerder in het gloeirelais dan in de gloeibougies gaan zoeken. Er is een heel klein kansje dat er bij kou vlokvorming optreedt in de dieselolie (parafine), maar tenzij je sinds pakweg september niet meer hebt getankt lijkt me dat stug.
graddus, echt superbedankt!!!
Ik ga morgen even kijken met een paar keer voorgloeien.
Ik hou je op de hoogte!!
mvg Arjan
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Succes, ik hoop dat ik niet teveel uit mijn nek heb zitten zwetsen
Als hij het met een paar keer voorgloeien nog moeilijk doet, wil dat niet zeggen dat het niet aan de gloeispiralen ligt.
Ik had vorig jaar 2 defecte gloeispiralen, toen startte hij ook heel slecht na een paar keer voorgloeien.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
indien het voorgloei systeem naar behoren funcioneert kan het goed zijn dat de kleppen gesteld moeten worden, dit veroorzaakt bij dit type motor ook vaak koude startproblemen.
Dat klopt, heb ik ook gehad. Echter loopt de motor na koude start de eerste 2 minuten ook nog beroerd.
Als de motor gelijk na het starten als een zonnetje loopt, dan staan de kleppen waarschijnlijk nog goed.
Bovendien ligt het eraan welk blok erin ligt: Een XUD9 of een DW8.